العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 27-06-2011, 09:43 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا محتاااار....ساعدوني لوسمحتو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

نصيحة خليك في الزيرو وابعد عن الصيني اضمن متعرفش حظك هيطلع عامل ازاي فيها لانها عامله زي البطيخة يا قرعه يا حمرا وغالبا بتكون قرعه في ناس كتير جدا تجيبها وتشتكي منها وتلعن سلسفينها وناس تشتريها تشكر فيها ومتشتكيش منها ابدا

وهاتلك حاجه زيرو تبقي انتا اول واحد تركبها

عندك الفيرنا عربية شبابي من الاخر سحب وقوة ماتور من الاخر

الأختلاف فى الرأى لايفسد للود قضية...
أخى السائل المحتار ,اذا جبت الفرنا ,فأعتقد انك مجربها على الأقل لأنها تاكسى ,بمعنى إنها عربيه عادية جداً مفيهاش اى شىء جديد يجعلك تشعر بأنك متميز او راكب على الأقل موديل 2011 كما انها كل ماتتميز به هو انتشارها ,وهذا ليس لجودتها ولكن مره أخرى لأنتشارها وحرص الوكيل على توفير خدمة مابعد البيع ,ومعرفة الميكانيكية كل شىء عنها وذلك لأنشارها لرخص سعرها وتوفر قطع غيارها وهذا بلنسبه للكورى على مدار سبع سنوات فقط وقبلها كان الكورى مثل الصينى الكل يخاف منه .
صدقنى السيارة الأم 11 اوالأم 12 عندما تقتنيها سوف تشعر بتميز وبأنك بلفعل راكب عربية حديثه كما ان مواتيرها محترمه وناعمه ولاتقل شىء عن الفرنا بل انها بتكنولجيا حديثه ,كما انها سيارات ثابته جداً على الطريق مش زى الفرنا التى تعوم بعد ال100 كيلو وده عن تجربه, وتشعر تماما باالأرض اثناء السير لأن السيارة قريبه من الأرض ,العربيه ضيقه جداًمن الداخل ,الصاج ضعيف جداً ,خامات فقيره جداً جداً من الداخل , عفشه ضعيفه,لن تجد الأوبشن الذى فى الأم بنوعيها موجود فى الفرنا.وفى النهاية لحضرتك حرية الأختيار ,وعلى فكره فى عربية صينى جمده جداً هى الfsv فكر فيها وشوفها على الطبيعه وهى تناسب المبلغ الذى مع سيادتك..وربنا يوفقك
قديم 27-06-2011, 09:48 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

لاحول ولا قوه الا بالله اول مره فى حياتى اشوف واحد بيسال فى منتدى الصينى يردوا عليه ناس من الكورى هى الناس دى ماشيه ورا الاسبنزا ولا ايه الى الاخ العزيز صاحب السوال انت سالت عن العربيات الصينى اقولك ان العربيه الصينى مش جايه من المريخ دى عربيات فيها كل مواصفات السيارات الحديثه وفيه كل الاوبشن المطلوب واحدث شى كمان وياريت الناس اللى بتتكلم عن الفيرنا يعرفوا اصلا ان مافيش حاجه اسمها فيرنا دى ببتعمل فى الهند بالكامل هندى عارف يعنى ايه هندى واالى موجود فى مصر مصنع فى مصانع الصين واتحدى اللى يقول عكس ده وبعدين انتى بتتكلم على اعاده البيع حضرتك فاكر الدايو اول مانزلت كانت الناس بتقول عليها ايه وكانت بتتباع برخص التراب وفاكر الاكسنت القديمه اللى كانوا بيقولوا عليه عربيه ورق ادخل بس على النت وجيب مقالات قديمه شويه وشوف الغربيات اللى فرحانين بيها دى كان بيتقال عليها ايه ان فى النهايه كل اللى عايز اقول ليك الاتى:
سوق الجمعه مدينه نصر وشوف ياعم العربيات الصينى بتتباع بكام وابقى قولى على الافلام اللى بتتعمل ويقولك العربه باعهها بعد شهرين 32 الف والله عايز اضحك ليه كانت توك توك
الفيرنا اخر انتاج 2012 وبعد كده بخ
اللانوس طبعا انت عارف انها موديل 1998 مواتير عفا عليها الزمن
افتح كابوت العربيات دى وافت كابوت الاسبرنزا M11 وبعدين احكم
قديم 28-06-2011, 12:00 AM
الصورة الرمزية emad7759
emad7759 emad7759 غير متواجد حالياً

emad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond repute

طبعا الكل يعرف انى اكتر واحد شايف المرار وسواد اليل من الام11

بس كل كلامه الواحد بيقولها سيحاسب عليها

الام11 عربيه بجد تتركب وعربيه على الطريق ماشاء لله عليها

واللى يركبها فعلا مش هيعرف يركب غيرها تانى

ومينفعشى انها يتم المقارنه بنها هى والفيرنا خالص

انا بركب الفيرنا بحس انى قاعد فى الارض مش فى عربيه

فياخى لو عايز تجيبها هاتها لان الام11 فيها كملايات اكتر من الام12

والام12 لسه محدش جبها وعمل تقرير عنها ولاكن الام11 انا اول واحد تعبان منها بس ولله العظيم والحمد لله عمرها موقفت بى فى طريق خالص

انا الاسبوع اللى فات كنت بيها فى الساحل الشمالى ولله مقلت سرعتى عن

ال140 ودى لما كنت بهدى بيها ولاكن السرعه اللى كنت ماشى بيها

كانت من 170 الى 190 لحد موصلت والحمد لله والعربيه ثابته بمعنا الثبات فهى فعلا عربيه تتركب مش متتركبشى

وهى جميله فعلا ولاكن منه لله توحه هو اللى نيل سمعه العربيه

بس والحمد لله انه بدا يوفر قطع غيارها عنده وانا الحمد لله تم حل

اكتر من 95 فى الميه من المشاكل اللى عندى

بس نصيحه اللى يشترى يكشف على العربيه كويس جدا ويجرب العربيه كويس قبل الترخيص علاشان لو ظهر فيها حاجه يرجعها تانى وياخد غيرها وربنا على ماقول شهيد

وللاسف اللى كانو هيفدوك اكتر ربنا يرجعهم تانى الى المنتدى من جديدا

قديم 28-06-2011, 03:37 AM
الصورة الرمزية أشرف صبرى
أشرف صبرى أشرف صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: حلمى الأكبر مجاورة النبى فى الجنه بدون حساب
التخصص العملى: ضابط مهندس

أشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady shado مشاهدة المشاركة

يعني بالزمه الصيني ده اللي بيبيعه مش بيخسر فيه ؟؟؟؟ ازاي ييني دي عربيات زباله وخليك في ال لانسر طبعا ياباني وزي الفل ومش مشكله الموديل سنه كام المهم اللي انتا حاتشتريها منه بيعامل العربيه ازاي وكمان متجيبش عربيه متباعه لكذا حد واكشف في التوكيل علي العربيه احسن من الميكانيكيه
الالفاظ ديه انا مش متعود اسمعها ف المنتدى ده بالذات

قديم 28-06-2011, 04:17 AM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr tamer naguib مشاهدة المشاركة

طبعا بما ان حضرتك سالت في منتدي الصيني - اكيد هتلاقي معظم الردود هاتشجعك
و ده شرف لا ندعيه - ويؤكده ان احنا اشترينا العربيات دي
ولكن نقطة الحذر الوحيده هي سهولة وسعر اعادة البيع
لو الموضوع ده مهم بالنسبالك يبقي بلاش صيني - لان البيع اصعب والسعر بينزل بالمقارنة بالكوري واليابانى
بينما لو جبت لانسر - ممكن تبيعها في نفس اليوم لو حبيت - بس ارجوك خليك حذر جدا لو هاتشتري مستعمل لان النصب علي ودنه
احسنت النصيحه بارك الله فيك

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431