العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Siena

قديم 11-06-2010, 12:10 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة في فيات سيينا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karooomy مشاهدة المشاركة

معلهش أنا خدت بالي متأخر أنك من اسكندرية... بس لو تقدر تفيدني بحد تعرفه أو زميل هنا في المنتدى يقدر يساعدني، يبقى هتكسب في ثواب إن شاء الله...و شكرا لك على كل حال
انا فعلا معلش مقدرتش اتابع ردودك لانى روحت الشغل و لسة جاى امبارح فانا اسف على التاخير لو حضرتك من الاسكندرية برضه ممكن ابص على العربية لو طلعت حاجة بسيطة حاعملها ان شاء الله و لو معرفتش ( لانى مش خبره فى السينا ) ساعتها نستعين بحد خبرة فى السينا بس الصراحة انا متوقع انها تكون حاجة بسيطة و عندى سوئال هل لما حصل الموضوع ده كان بالتوازى مع اى اعمال صيانة او اعطال اخرى و لو نعم طب كانت ايه ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

فعلا دى اغلب الاسباب فيما يخص مؤشر بيان الحرارة الله ينور عليك ودمت بخير
شكرا يا استاذ لاكى مان انا ياما استفدت من حضرتك و دمت بخير
قديم 24-06-2010, 09:37 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute

مش عارف
اول مره اسمع الحوار ده
بس لو عربية وصلت لكده
لازم تعمل تشيك كامل علي المتور بال فيه
قديم 15-07-2010, 08:56 PM
prince20055583 prince20055583 غير متواجد حالياً

prince20055583 is on a distinguished road

انا بقي معايه سيينا 1600 والحرارة للاسف وصلت 3/4 تقريبا وكنت ف الساحل و قررت ارجع علي هذا الوضع علي اساس اكون ف البلد واشوف القصة ايه لكن للاسف علي الطريق العربية قفشت و قطرت العربية لحد اسكندرية .. وحسب ما قال الميكانيكي جابت وش السلندر ؟؟؟؟ و المعلم خد مصنعية 400 ج الي جانب 450 ج شغل حداد و تغيير جوانات و شويه حاجات كده المهم عدينا كل ده .. ادور العربية تسخن جداااااا و اساسا اول ما اشيل رجلي من دواسة البنزين تفصل .... الراجل الله يعمر بيته اللي ( هوة ميكانيكي ) قاللي فيه مشكلة ف الحساسات اكشف كمبيوتر .. كشفنا و الدكتور قالي مفيهاش حاجه ... رجعت له تاني ... قاااال المشكلة مش ميكانميكا خالص فيه مشكلة كهربا ... و قررت اني اخد العربية من تحت ايده علي هذا الوضع !!!!! دلوني ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 16-07-2010, 12:55 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشكلة الى دايما بيقع الناس ان بتعالج النتائج الى حصلت بسبب المشكلة الرئيسية
لكن الميكانيكى مسألش نفسه اى الى ادى لارتفاع درجة الحرارة من الاساس و عالج الى التلفيات الى هى طبيعى حتحصل تانى لان المشكلة الرئيسية متحلتش
عالعموم انت مخسرتش حاجة مع الميكانيكى لان الى عمله كان لازم حيتعمل
دلوقتى لازم تروح لحد تانى يقدر يعرف المشكلة الاساسية
قديم 16-07-2010, 03:28 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

مشاكل السخونيه للاسف حلها في منتهي الصعوبه
و لما بتمسك في عربيه بتبقي لعنه ربنا يخرجك منها علي خير
عاوز ميكانيكي نضيف يراجع علي كل حاجه و علي الوصلات
و كل حاجه تخص دوره التبريد من اول طلمبه الميه لحد غطا الردياتير

حـازم خـضـر