العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 21-08-2011, 06:23 AM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future
افتراضي رد: ملاحظات لبروتون ساجا الخطيره

قديم 22-08-2011, 04:57 PM
allo allo غير متواجد حالياً

allo is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarik80 مشاهدة المشاركة

طبعا مركبتهاش الكدب خيبه وهيه ماشيه طبعا لانها كانت لسه نازله السوق وكان سعرها اوتو ب64 الف مكنش حد يعرفها غير قليل بس موضوع 165 بالحموله ده واسع شويه الا لو انتى رافع الماتور لفاته يعنى ولا انى غلطان
حضرتك انا معنديش سبب يخليني اكدب في حاجة زي دي واديني برد تاني وانا صايم اهو وربنا شاهد ان كلامي ده مظبوط

واحب اوضح ان اي حد جايب العربية دي وبيوضح مزاياها للناس ده لإنه جاب حاجة كويسة وهو بيتمنى الخير لباقي الناس لإنها راحت ولا جت عربية يعني موش قريبتي ولا حاجة

احب اضيف ميزة مهمة جداً : العربية فيها 2 هوك للشد من قدام ومتركبين بطريقة بحيث لو خبطت في رصيف او حاجة او العجلة نزلت في حفرة اول حاجة تخبط يبقى الهوك وده حماية للموتور والكارتيرة وبقية جسم العربية من تحت

قديم 22-08-2011, 08:48 PM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa mamdouh مشاهدة المشاركة

عندى كدة شوية كلام عايز اقوله.......... اولا انا مش بحب الساجا دية... هى ممكن تكون عربية كويسة .......... بس عربية لم تحقق اى نجاح فى مصر ....وخير دليل...... المبيعات بتعتها قليلة والناس الى بتشتريها قليلة............. السيارة غير منتشرة بالمرة " يعنى نادرا لما تشوف واحدة فى الشارع " دة اولا
ثانيا بالنسبة للمقارنات الى انت عملها..... اللوجان عربية ممتازة زى ما انت قولت بس موتورها مش ضعيف وذالك عن تجربة
ثالثا صالون الساجا ضيق زيه زى الفيرنا الفرق مش كبير اوى بينهم
رابعا والاهم......... انت قارنت الساجا ديه باللوجان والفيرنا علشان فى نفس الفئة السعرية بس انت نسيت العربية لى تضرب الساجا "معلش يعنى" بالجزمة والعربية هى speranza a516
انا عارف انها صينى وهتقعد تقولى العيوب التقفيل وشوية كلام فاضى كدة ......... انا عارف ان العربية فيها عيوب فى التقفيل بس دة كان فى الموديلات القديمة لكن موديلات 2010 و2011 لا يوجد بهم اى عيوب فى التقفيل ولا عيوب فى الصناعة
وزى ما انت عملت مقارنات برحتك انا كمان هعملك مقارنة صغيوة بين الاسبرانزا والساجا
لو قارنت وسع الصالون بتاع الساجا! بالاسبرانزا اكيد اكيد اكيد الاسبرانزا تكسب بجداره
لو قارنت وسع الشنطة اكيد الاسبرانزا تكسب
لو قارنت البورستيرنج اكيد الاسبرانزا تكسب
ابسط حاجة .......عدة الصوت الاسبرانزا تكسب برضو
ولو قارنت وقارنت وقارنت الاسبرانزا هتكسب برضو
الاهم من كل دة الموتور
هتكلم الاول عن موتور الساجا!
السعة 1300 cc
العزم 120
القوة 94 حصان
ثانيا speranza
السعة 1600 cc
العزم 147
القوة 117 حصان
يعنى الخلاصة ان موتور الاسبرانزا يتفوق على الساجا بمراحل
هذة مقارنة بسيطة للتوضيح فقط .......... ومبروك عليك الساجا !!!!!!!!!!!!!!!!:00db9337 ef155724e76
بصراحه مش متفقه مع حضرتك بخصوص الاسبرانزا وكل المواصفات الرهيبه اللى حضرتك بتقول عليها
ولو عاوز تعرف بيجد اذا كانت كلها عيوب ولا لا
اسال اى واحد جايبها تاكسى ابيض
هيقولك ميزتها الوحيده السنتر لوك والصالون الواسع
غير كده كلها عيوب
واولهم طبعا العفشه بتاعتها
وعموما
لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله
قديم 24-08-2011, 08:04 AM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future

يظهر خايفين يحطوا صور الساجا احسن يتحسدوا
والنق يشتغل اوعدنا يا رب
قديم 31-08-2011, 04:14 PM
احمد محمد اسماعيل علي احمد محمد اسماعيل علي غير متواجد حالياً

احمد محمد اسماعيل علي is on a distinguished road

قطع غيارها متوفره ولا لا؟؟؟؟؟ و اسعارها ايه؟؟