العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 06-08-2012, 12:26 AM
jameneees jameneees غير متواجد حالياً

jameneees will become famous soon enough
افتراضي سؤال بخصوص جين 2

يا اخواني الكرام هو في جين تو جديدة يعني 2013 ولا اخرها 2012 ومفيش تاني هينزل مصر ولو فيه ايه مواصفاتها لاني معجب بيها وبفكر اشتريها وشكرا لكم جميع
قديم 06-08-2012, 02:58 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال بخصوص جين 2

بصراحة معرفش موضوع موديل 2013 دا
بخصو البروتون جين 2 فهيا عربية حلوة
ولكن توكيله زبااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااالة بكل المقاييس
والله غبرو ارحم منه بكتير
دا غير طبعا ان قطع غيارها غالللللية جدا ومش موجودة بره التوكيل واعادة بيعها زفت
انا انصحك بلاش عربيات البروتون عموما وفكر في عربية تانية
وعندك السيراتو او البومة

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 06-08-2012, 03:48 AM
3bdo 3bdo غير متواجد حالياً

3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future
افتراضي Re: رد: سؤال بخصوص جين 2

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

بصراحة معرفش موضوع موديل 2013 دا
بخصو البروتون جين 2 فهيا عربية حلوة
ولكن توكيله زبااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااالة بكل المقاييس
والله غبرو ارحم منه بكتير
دا غير طبعا ان قطع غيارها غالللللية جدا ومش موجودة بره التوكيل واعادة بيعها زفت
انا انصحك بلاش عربيات البروتون عموما وفكر في عربية تانية
وعندك السيراتو او البومة

انت جايب الكلام ده منين يا شريف البيرسونا مع خالى وهى اخت الجن تو و قطع غيارهها معقولة وبيركب عليها تيل الفيات ب 120 جنيه وقطع غيارها كلها موجودة بره وجوه التوكيل بس هو بيعمل الصيانة بره التوكيل عشان التوكيل سىء والسيراتو والبومة اغلى من البيرسونا وفعلا اعادة بيعها وحشة بس لو هتيجيبها عشان تعود معاك 10 سنين مثلا يبقى توكل على الله ولازم تعرف اكبر عيب فى العربية دى و هى ان عفشتها حجر بس موتورها قوى والعربية حاملة اسية وخالى هاريها مشاوير وسفر وعمرها ما قالت لا

من يفقد ثروة يفقد كثيراً ..
ومن يفقد صديقاً يفقد أكثر ..
ومن يفقد الشجاعة يفقد كل شئ !

http://masrmotors.com/vb/image.php?t...ine=1341151527

تقرير حصرى لمصر موتورز بالصور والتفاصيل عن عربيتى ميتسوبيشى لانسر بومة سوبر اكشن 2012 مميزات وعيوب
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90862
عذرا لقلة دخولى على المنتدى بسبب الدراسة ادعولى ولو اى حد عايز حاجة يبعتلى و هرد عليه ان شاء الله ادعولى ربنا يوفقنى
قديم 06-08-2012, 07:36 AM
TryToDriveSlow TryToDriveSlow غير متواجد حالياً

TryToDriveSlow is a jewel in the roughTryToDriveSlow is a jewel in the roughTryToDriveSlow is a jewel in the roughTryToDriveSlow is a jewel in the rough

انا ركبت جين تو موديل 2008 تحفه فعلا بس العفشه ناشفه شويه بس قطاع الغيار سالت قريبتي صاحبتها قالتلي لا عادي موجوده وسحبها جامد ده انا ف ثواني وانا بتكلم لقيت العداد علي 100
قديم 21-12-2012, 03:25 PM
نور المنسي نور المنسي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Architect
هواياتي: IT Management

نور المنسي will become famous soon enoughنور المنسي will become famous soon enough

2013 نزلت

قطع الغيار موجودة في السوق كتير .

و مش غالية ولا حاجة .. يا ريت نسأل اهل العلم

اللي بيقول غالية يبقي مايعرفش او بيتداول كلام اتقال و خلاص بدون علم .

دي عربية مستوردة مش تجميع محلي ، يعني متقارنش قطع غيارها باللادا .. قارنه باللانسر و الكورولا و السيراتو و حتعرف انها ارخصهم .