العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 06-07-2011, 04:25 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز حل لتيل الفرامل للبيرسونا

روح لميكانيكى كويس وخلية ينضف حولين الطنبورة كويس ويعمل سنفرة لتيل وجرب وان شاء الله الصوت يروح
قديم 11-07-2011, 06:17 PM
علاء عزمي علاء عزمي غير متواجد حالياً

علاء عزمي is on a distinguished road
غاضب جدا رد: عاوز حل لتيل الفرامل للبيرسونا

انا والله اتعقدت من الموضوع ده انا بقالي اكتر من 40 يوم مركب التيل ومشيت اكتر من 3000 كم والصوت زي ما هو وصوت مزعج بيقلقني جدا خاصة لما اكون لسة متجرك بالعربية في اول اليوم والاصلي بتاعها في التوكيل عامل 800 الامامي و 800 الخلفي طيب هو انا هدفع 1700 جنيه في تيل ممممممممممممممم
قديم 05-08-2011, 03:12 PM
tamer Osman tamer Osman غير متواجد حالياً

tamer Osman will become famous soon enoughtamer Osman will become famous soon enough
افتراضي رد: عاوز حل لتيل الفرامل للبيرسونا

التيل البديل الى موجود فى التوكيل فغلا بيدمر الطنابير و الحل ان حضرتك تركب التيل البوش الاصلى الى فى التوكيل ب 800 جنيه او تعمل الحل التالى :

التيل الامامى :
تروح محل محترم بيبيع قطع غيار فيات اصلية و تشترى تيل فيات بترا او برافا( هو نفسه التيل الامامى بتاع الجين 2) فيه بوش ايطالى ب 350 ممتاز و مايلى المانى ب 200 برضه ممتاز و فيه ناس كتير جربت الموضوع ده و شغال معاها تمام

بالنسبة للتيل الخلفى:
تيل توتوتا افنسز بس ياريت تفك التيل بتاع الجين الخلفى و تطابقهم مع بعض قبل الشراء
قديم 17-08-2011, 02:47 AM
علاء عزمي علاء عزمي غير متواجد حالياً

علاء عزمي is on a distinguished road
Smile رد: عاوز حل لتيل الفرامل للبيرسونا

انا نزلت التوفيقية وجبت تيل فرامل امامي بتاع فيات بيترا وليس برافا نوعه تركي عامل 150 جنيه وبصراحة باين عليه كويس يعني مفيش الصفارة الفظيعة اللي كانت موجودة في التيل القديم ربنا يسهل ويبقي كويس والجديد اللي عرفته خناك ان التيل الامامي بتاع BYD بيركب عندي في البيرسونا بس كنت اشتريت التيل التاني بتاع الفيات البيترا ومتشكر جدا يا استاذ تامرعلي المعلومة دي