العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 24-01-2013, 07:16 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: تعديل رائع لتحويل أي سيارة للعمل بالكهرباء مع البنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linatrix مشاهدة المشاركة

كنت قدمت براءة اختراع بفكر مشابهه قوى للموضوع ده من حوالى 12 سنه كده بس كانت اكتر تطور بس تم رفض براءة الاختراع و كان ردهم عدم صلاحية الفكره للتطبيق فى الواقع
لآ حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم !!!!!!! حسبنا الله ونعم الوكيل !!!
:sh wt:
قديم 28-04-2013, 05:31 PM
conwaydiver conwaydiver غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان متعلو ومتواضع اكرخ الاقنعة المزيفة والكذب
التخصص العملى: معلم
هواياتي: الغطس/السيارات/السفر و الرحلات

conwaydiver has a spectacular aura aboutconwaydiver has a spectacular aura about

انشاء الله انا ناوي اعملها وانفذها لاني قبل ما اجي من امريكا شوفت موضوع تحويل ماتور العربية من بنزين لكهرباء والموضوع مش معقد ولا حاجة
بتشتري كل المجموعة اللي هي ماتور كهرباء بطاريات محول شاحن و شوية قطع تانية مش فاكرها
المهم بتفضي العربية من كل حاجة وبيتم تركيب الموتور بطريقه سهله جدا وبعض اجزاء التغذية
وطبعا قبل ما تشتري الموتور لازم تعرف وزن العربية كام بعد ماتفضيها عشان تجيب الموتور المناسب اللي يقدر يمشي العربية وقوة البطاريات لازم تكون مناسبة للوزن بتاع العربية وحجم الموتور الكهربائي
علي ما عرفت ان الموتور المتوسط والبطاريات المتوسطة تقدر تمشي بيها بسرعه مش هتزيد عن 100 كم في الساعة والشحن الكامل للبطريات يقدر يمشيك من 60 كيلو ل 200 كيلو وده طبعا حسب كام واحد راكب معاك ومشغل الكاسيت ولا لأ والتكيف والنور وسرعتك طبعا
اللي اقدر اقوله الفكرة ممتازة وتنفع داخل المدينة جدا لكن السفر منصحش بيه
الشواحن بتاعتها بتختلف من نوع للتاني
يعني في شاحن يشحن عربيتك في 5 ساعات وفي شاحن يشحنها في 3 ساعات وفي شاحن يشحنها في نص ساعة وبيختلف سعر الشاحن طبعا
الفكرة جميلة جدا والمكونات دي صفر جمارك زي ماقال مرسي اللي مطلع حسي
قديم 28-04-2013, 05:35 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة conwaydiver مشاهدة المشاركة

انشاء الله انا ناوي اعملها وانفذها لاني قبل ما اجي من امريكا شوفت موضوع تحويل ماتور العربية من بنزين لكهرباء والموضوع مش معقد ولا حاجة
بتشتري كل المجموعة اللي هي ماتور كهرباء بطاريات محول شاحن و شوية قطع تانية مش فاكرها
المهم بتفضي العربية من كل حاجة وبيتم تركيب الموتور بطريقه سهله جدا وبعض اجزاء التغذية
وطبعا قبل ما تشتري الموتور لازم تعرف وزن العربية كام بعد ماتفضيها عشان تجيب الموتور المناسب اللي يقدر يمشي العربية وقوة البطاريات لازم تكون مناسبة للوزن بتاع العربية وحجم الموتور الكهربائي
علي ما عرفت ان الموتور المتوسط والبطاريات المتوسطة تقدر تمشي بيها بسرعه مش هتزيد عن 100 كم في الساعة والشحن الكامل للبطريات يقدر يمشيك من 60 كيلو ل 200 كيلو وده طبعا حسب كام واحد راكب معاك ومشغل الكاسيت ولا لأ والتكيف والنور وسرعتك طبعا
اللي اقدر اقوله الفكرة ممتازة وتنفع داخل المدينة جدا لكن السفر منصحش بيه
الشواحن بتاعتها بتختلف من نوع للتاني
يعني في شاحن يشحن عربيتك في 5 ساعات وفي شاحن يشحنها في 3 ساعات وفي شاحن يشحنها في نص ساعة وبيختلف سعر الشاحن طبعا
الفكرة جميلة جدا والمكونات دي صفر جمارك زي ماقال مرسي اللي مطلع حسي
السلام عليكم
منتظرينك لتخبرنا عن التجربه
لكن نحن نريد شحن زاتي للبطاريات من العربيه عن طريق دوران العجل او تركيب مولدات من الهواء المحتك بجسم العربيه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 07-05-2013, 11:40 AM
conwaydiver conwaydiver غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان متعلو ومتواضع اكرخ الاقنعة المزيفة والكذب
التخصص العملى: معلم
هواياتي: الغطس/السيارات/السفر و الرحلات

conwaydiver has a spectacular aura aboutconwaydiver has a spectacular aura about

الموضوع اللي بيتكلم عليه ميس ميل ده اسمه الهايبرد وده متنفذ من زمان بقاله سنين وفي عربيات هايبرد كتير اوي لكن اللي بتكلم عليه انا كهرباء بالكامل لكن كل اللي بشوفه متنفذ في عربيات موديل قديم مش عارف ليه الموديلات القديمة بس انا راجع انشاء الله شهر 6 وهبتدي البحث اول ما هوصل وهبلغ بالنتايج علي طول
والله الموفق
قديم 10-05-2013, 11:06 AM
broadband broadband غير متواجد حالياً

broadband has a spectacular aura aboutbroadband has a spectacular aura aboutbroadband has a spectacular aura about

الموضوع جامد جدااا و لو فعلا يتنفذ يبقى اختراع حلو و مفيد
انا معاك لو احتجت مساعدة ميكانيكية

و مشكور على كل حال

كن مطمئنا جدا جدا و لا تفكر فى الأمر كثيرا بل دع الأمر لمن بيده الأمر