العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 08-07-2015, 04:38 AM
mo3tazabdelghany mo3tazabdelghany غير متواجد حالياً

mo3tazabdelghany is on a distinguished road
افتراضي السوبارو xv والرينو داستر

يا جماعة الخير أنا محتار بجد بين الرينو الداستر والسوبارو xv ...... ايهما أفضل.... مع العلم ان السيارتين مش نفس الفئة ..... بس ياريت مميزات وعيوب كل واحدة وقطع الغيار والصيانه والاعتمادية وسعر اعادة البيع ....... من فضلكوا ..... وجزاكم الله خيرا
قديم 08-07-2015, 01:07 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السوبارو xv والرينو داستر

مع احترامى مفيش مجال للمقارنة
طبعا سوبارو xv قوة واعتمادية

قديم 08-07-2015, 01:28 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

علشان حبايب الدستر ميزعلوش طبعاً هى عربية محترمة مافيش كلام وكفاية إنها من رينو العريقة ولكن السوباروا لاتقارن طبعاً باالداستر لأن ده واقع ميزعلش منه حد حتى فى السعر هناك فارق كبير ولاوجه للمقارنه فيه فما بالك باالنسبة للسيارة كا تكنولوجيا طبعاً ايضاً لا وجه للمقارنة من كل الأوجه باالضبط كده زى ماتقول اجيب مرسيدس ولا أجيب 128 او عربية صينى طبعاً مع جل إحترامى لأصحاب العظيمة ال128 وايضاً اصحاب الصينى والعبد لله واحد منهم ,,ولكن لو حضرتك لديك إمكانية شراء السوبارو لاتتردد لأنها سيارة قوية بمعنى الكلمة ولكن يعبها حجتين سعرها فى إعادة البيع واسعار قطع الغيار غير كده انت هيبقى معاك {تيجر شارك} وبالتوفيق بأذن الله وكل سنة وحضرتك طيب

قديم 08-07-2015, 04:03 PM
mo3tazabdelghany mo3tazabdelghany غير متواجد حالياً

mo3tazabdelghany is on a distinguished road

طب يا جماعة الحمد لله سعر الاتنين موجود .... وانا مبفكرش في البيع أنا عاوز عربية اعتمادية تعيش معايا مدة حلوة متعطلش على طول ..... زي التويوتا كورولا كدة ... بس أنا مبحبش العربيات الواطية على الأرض ففكرت في الداستر والسوبارو.... وكله بيقولى السوبارو .... طيب هي قطع غيارها مقارنة بالداستر أو بالتويوتا كورولا عاملة أيه ..... اصل الراجل اللي في معرض أبو غالي بيقولي قطع الغيار متوفرة وأقل 30% من قطع غيار التويوتا كورولا
قديم 09-07-2015, 03:25 PM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo3tazabdelghany مشاهدة المشاركة

طب يا جماعة الحمد لله سعر الاتنين موجود .... وانا مبفكرش في البيع أنا عاوز عربية اعتمادية تعيش معايا مدة حلوة متعطلش على طول ..... زي التويوتا كورولا كدة ... بس أنا مبحبش العربيات الواطية على الأرض ففكرت في الداستر والسوبارو.... وكله بيقولى السوبارو .... طيب هي قطع غيارها مقارنة بالداستر أو بالتويوتا كورولا عاملة أيه ..... اصل الراجل اللي في معرض أبو غالي بيقولي قطع الغيار متوفرة وأقل 30% من قطع غيار التويوتا كورولا
شوف حضرتك {لايحك جلدك مثل ظفرك} حضرتك تعب شوية وانزل محلات قطع الغيار وشوف الأسعار بنفسك على الطبيعة اعمل نفسك بتسأل وكأن العربية معاك يعنى شوف سعر سير الكاتينة وقارنه باالتويوتا مع الوضع فى الأعتبار إن قطعة الغيار الخاصة باالسوبارو لوكانت غالية مقرنهاش باالدستر مثلاً لوكانت أقل فى السعر لأن العمر الأفتراضى للسوبارو طبعاً هتكون اطول لأن العربيات دى اتعملت للخدمة الشاقة علشان كده بيكون سعر قطع الغيار الخاص بها غالى نوعاً ما عن سيارات إخرى ولكن الفيصل هنا ومعلش متزعلش منى بيكون طبيعة الزبون اوالمشترى هل هو مقتدر يعنى مابتفرقش الأسعار لكونه متيسر الحال وعارف إن العربيات دى مصاريفها عالية شوية ولكن فى المجمل هذه السيارات لاتستهلك قطع غيار كثير علشان كده هى سيارات غالية ,,والله الموفق