العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 12-10-2009, 09:50 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لتجعل سيارتك تعمل بالماء.....!!!!

اشكركم جميعا marid - المهندس علاء autotuck - المهندس فادى - احمد ودانتست على المعلومات القيمة والحوار العملى المفيد بس كنت اتمنى ميبهاش فيه هجوم شخصى خالص

لو تفتكرو من فترة كان مجموعة شباب عملو تصميم لبودى سيارة مصرية تماماً واصحاب المشروع دخلو المنتدى واتكلمو معانا
بصراحة ان واحد من الناس مش مقتنع باللى عملوه كفائدة اقتصادية للبلد او حتى لنفسهم ونصحتهم بانهم يدورو على طريقة يقدمو بيها حلول تجارية مفيدة زى انهم يصممو بدى كيت او فوانيس اضائة او هياكل سيارات النقل والاتوبيس بالتعاون مع الشركات المصرية المتخصصة فى نفس المجال علشان يبقى فيه محصلة مفيدة فعلا للناس

لكن مع اعتراضى على اللى عاملينة بس لازم نشجعهم لان دايماً البداية بتكون لان السعى للتطوير فى حد ذاتة وخاصة لو منتج محلى اكيد شىء يحترم

مين فينا وخاصة الاخوة المهندسين مكانش ليه اسكتشات وتصميمات واختراعات نفسة يعملها وان كان مع الوقت بتلاقيها ممكن تكون افكار ساذجة بس التجربة فى حد ذاتها افادة
انا والله وانا فى اعدادى كنت عامل تصميم لعجلة بدينامو وكنت عامل صاروخ باجنحة هيدروليك تفتح بعد فترة فيبقى مكوك وكنت عايز انفذه فعلا واركب فيه واحد صاحبى
ده غير تصميمات عملية لمازنجر وافروديت بس بصراحة انا عملت مازنجر بس افروديت ملقيتلهاش حل

فالقصد ان زى ما وارد ان صاحب التقنية يكون قصدة تجارى بحت وبيروج لتقنية مش ناحجة فعلاً علشان يحقق كسب سريع فوارد برضو ان يكون صاحب الفكره حد بيسعى لتطوير حل تقنى جديد ولازم نفكر معاه ونشجعة

ومن ناحية تانية برضو لازم اللى بيقدم فكره او حل تقنى جديد يكون عندة تقبل لاعتراضات الناس وارائهم حتى ولو كانت رافضة تماما او مشككة لان الرفض مبنى على قناعة علمية مش حاجة شخصية لا سمح الله

وده يخلى فى حوار علمى مفيد بين اصحاب التخصص ويوسع مدارك اللى خارج التخصص ويضيف معلومة عامة مفيدة
وده الحاصل فعلاً من حواركم واتمنى يستمر بالشكل ده ان شاء

نيجى بقى للموضوع نفسة
انا شايف ان فى رائ ثابت يتلخص فى عدم جدوى الحلول المعتمدة على الماء او حتى الهيدروجين بصورتة النقية خاصة بالشكل التجارى

وفى نفس الوقت فى راى يستحق الاحترام باهمية تطوير حلول بديلة ومساعدة للحد من استهلاك مصادر الطاقة الطبيعية الغير متجددة والاخذه فى النفاذ

ولا اعتقد ان حد بيقول ان الوسائل ديه ممكن تكون بديل كامل عن الوقود خاصة فى مجال السيارات بس لو الوسائل ديه قدرت تقلل الاستهلاك بشكل نظيف بيئياً يبقى اهلا وسهلا ليه لاء

وبعدين العلم ملوش نهاية يا جماعة وديه قاعدة اساسية تنسخ اى قاعدة اخرى (مش بقول تلغيها)
اتفق معاكم تماماً فى ان المياة فى حد ذاتها ليست وقوداً وان فرق وفاقد الطاقة كبير بس بدام قولنا كبير وصغير والموضوع فيه مقاييس فاكيد يبقى قابل للتغير باختلاف التقنيات
ومش لازم نحسبها بما هو متاح دلوقتى وبس فثورة العلوم الذرية بقالها كام مية سنة ولا ثورة الاتصالات بقالها كام سنة وثوره تكنولوجيا المعلومات بقالها كام سنة
هو مين كان متخيل ان اكتشاف البشر لابعاد الذرة يخلى الكترون مقذوف من شوية TNT يفجرو طاقة بحجم القنبلة الذرية
واذا كان الوقود الحفرى يحتوى على طاقة حرارية اكبر حتى من الهيدروجين ماحنا لسه برضو مش عارفين نستغل كل الطاقة ديه

فعلشان كده انا شايف الباب مفتوح على مصراعية لكل المجالات ديه
سواء بحوث تطوير وسائل مساعدة (لااقول بديلة) للوقود العادى (hybrid ) من الزيت من السكر من المية من العرقسوس مش مهم بدام نقدر نطلع طاقة ولو بسيطة نقلل بيها اعتمادنا الكلى على الطاقة الكهربية واحتراق الوقود الملوث يبقى شىء رائع

وايضا بحوث تقليل استهلاك الوقود العادى (وفعلا فيه تطور كبير فى المجال ده حالياً بفضل نفس الدافع)

انا اتصور واتخيل واتمنى ان العالم بعد 50 سنة بالكتير هيكون استهلاكة للطاقة متنوع من مصادر كتير
الشمس
- الرياح (كيا وابيزا قدمو حلول (تجارية) فعلا لاستخدام الرياح لتوليد الطاقة
- المواد العضوية الرخيصة بل وبالاخص المخلفات العضوية وفيه قرى كاملة بتشتغل بمولدات تعمل بالمخلفات العضوية
- الطاقة الميكانيكة المتولدة من الحركة والفرملة (زى ما الساعات الحديثة بقت تولد طاقة من حركة اليد وفيه تطبيقات فى مجال السيارات لاعادة استخدام طاقة الفرملة مثلا)
- الطاقة الحرارية (فيه حرارة مهولة بتنتج عن عملية الاحتراق وبتروح هباء مش بس كده ده احنا بنضيع طاقة كمان فى اننا نقلل ونمتص الحرارة ديه بشكل منظومات تبريد

واكيد فيه تطبيقات تانية غير ديه بس ديه الاشهر واكيد مش لازم تطبيق واحد يمشى العربية لوحدة ممكن تمشى بالوقود + حل من الحلول ديه وممكن باكثر من حل وممكن بكل التطبيقات ديه مع بعض ليه لاء
تخيل كده لو فيه عربية فيها تقنيات لاستغلال طاقة الرياح والهواء المقابل للعربية لتحويلة لطاقة كهربية + تقنية لاستغلال حرارة المحرك لتدوير توربين بخارى صغير ومطور يولد طاقة كهربية برضو + خلاياً شمسية تغذى البطارية الكهربية ايضاَ + مع استغلال طاقة الفرملة ايضا
كل دول ميقدروش يدونا طاقة كافية لعربية اقتصادية ؟
ده حتى لو هنحتاج نزود شحن كهرباء عادى وهنعتبر الوسائل ديه مساعدة يبقى نجحنا برضو
وممكن عربية تكون فيها كل الوسائل ديه لادارة محرك كهربى + محرك يعمل بالهيدورجين او الغاز الطبيعى او المثانول او ميت حاجة مساعدة غير البترول

واخيراً انصح صاحب الموضوع بانة ميتسرعش فى طرح المشروع بشكل تجارى بحت وخاصة فى مجال السيارات وخاصة وبالاخص باستخدام اساليب الدعاية التقليدية المبالغ فيها والتى تنفر اكثر من كونها ترغب
مفيهاش حاجة لما نقول المنتج ده بيوفر 10% او من 10 الى 20 برضو ممكن يكون له جدوى اقتصادية
ومش شرط التطبيق لازم يكون فى مجال العربيات
ممكن تطور التقنية للاستخدام فى الات صناعية او فى افران او استخدامات منزلية كل مكان محتاج لطاقة

علشان كده اذا كان الموضوع لمناقشة الفكرة وبحث علمى جاد يبقى اكيد ليه منا كل التقدير والاحترام لكن لو كحل تجارى اكيد التجربة بس هى اللى هتحدد موقف الناس من المنتج لان حتى لو الفكرة نجحت والمنتج بقى ليه فاعلية نسبية لازم كمان يثبت اعتمادية وامان وتوافق ومعايير جودة
انت بتتكلم فى جهاز هيتحط فى عربية بمئات الالف اكيد مش هجرب اختراعات حديثة فى عربيتى واكيد مش هكون احسن معامل الاختبار والعربيات الاختبارية اللى كل يوم شركة عمالة تعملها ايشى بالكهرباء وايشى بالهيدوجين وايشى بالذرة وايشى بالموز ptmnlo123per1116

اتمنى انى اكون قدرت اوصلكم وجهه نظرى فى الموضوع وان دعوتى لنبذ الخلاف الشخصى تلقى قبول جميع الاطراف وتعذرونى على الاطاله لانى طول النهار عمال اكتب فى الرد ده والله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-10-2009, 10:59 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

فيه كلمتين بالمناسبة لاخواتنا مهندسين السيارات كان نفسى اتكلم فيهم من زمان هما بره الموضوع الاساسى بس الشىء بالشىء يذكر

دلوقتى محرك الاحتراق العادى بيستهلك طاقة كهربية لادارتة حركياً فى البداية (كهربية الى حركية )
وبيستهلك طاقة كهربية بشكل دورى لصنع شرر الاشعال (كهربية الى حرارية)
وبيستهلك طاقة كهربية لامتصاص وتشتيت حرارة الاحتراق
وبيستهلك طاقة كهربية فى إدارتة (وحدات التحكم ومنظومات تغذية الوقود والوسائل الميكانيكية المساعدة )
وبيستهلك طاقة علشان يفضل دائر وعزمة مينهارش (ideal speed) او السلانسية
وحتى مش بيستغل كامل الطاقة الى فى الوقود الطبيعى
ده كله غير الطاقة والمجهود والاموال الضائعة فى استخراجة وتنقيتة

يبقى ايه بقى !!!
ليه اللفة ديه كلها ؟؟؟

ليه منعملش محركات كهرباء وخلاص + وبس
ونركز كل مجهودنا فى الطاقة النووية(بعد تجريدها من الابعاد السياسية طبعاً) والطاقة البديلة
ايه مشاكل العربيات الكهرباء نظرياً وتطبيقياً ؟؟

مش عارف ليه بحس ان فيه ناس متخيلة ان العربيات الكهرباء هتسلبنا متعة القيادة وزمجرة وعنفوان المحركات العادية وتقلبها وعاطفيتها ودفئها

ليه كده هو الموضوع مصدر طاقة وبس بعدين العبو فى الميكانيكا زى مانتو عايزين وادونا المتعة الميكانيكية بشكل جديد مفيهوش انهيار عزم ولا زيوت وعوادم

كان لى صديق مهندس ميكانيكا هيدروليك وكنت دايما اتناقش معاه فى مواضيع مشابهه وكنت بحس دايما ان فيه عدم ثقة فى الحلول الكهربية مع ان الكهرباء هى اللى بتمشى كل حاجة فعلاً

انا شايف ان لازم يكون فيه مشاريع قومية لتوفير بدائل للطاقة مع اولوية البحث فى تطبيقات السيارات الكهربية
لان الثروة البترولية عندنا متواضعة واحنا عمالين نبعزقها للى يسوى واللى ميسواش ومش باين لنا هنعمل مشروع نووى زى الناس فمفيش قدامنا غير الكهرباء والطاقة البديلة

فما رأيكم دام فضلكم

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-10-2009, 11:05 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

مع احترامى للجميع أحب أن أذكر الجميع بمثل أميريكى أو انجليزى مشهور ! وهو :

" لا تلبس فراء الدب قبل اصطياده " !

فصاحب المشروع هنا أو الاختراع على حد قوله عايز يعمل استفتاء من الناس كما فهمت

على اختراعه بدون أن يرى أى أحد اختراعه هذا يعمل ! طبعآ بالعقل لو كان هذا الاختراع

صحيح وسيعمل لصوتت الناس كلها بالموافقه ! وأنا أول واحد ! لكنه من الواضح أنه متحمس

جدآ لمشروعه ويدافع عنه بشراس! ماشى داغع عن فكرتك لكن لا تهاجم المعارضين ! والا

ما فائدة الاستفتاء المزعوم ! سيبنا من المثل الآمريكى و خلينا فى الآمثله المصريه مثلا زى :

الميه تكدب الغطاس ! والجمل الذى يطلع النخله ! يا سيدى الفاضل اعمل تجربه على رؤوس

الآشهاد و نحن أول ناس سنصفق لك !

بس أنا عايز أفهم بغض النظر عن كيفية توليد الهيدروجين فهو يحتاج لوسيلة تخزين خاصه و درجة

حراره خاصه وعلى ما أعتقد مواتير خاصه وكاربوراتورات خاصه ! يعنى مش ح ينفع حد يحول

سيارته لتعمل بالهيدروجين كما هو الحال فى الغاز ! وأنا رأيى لو كنت واثق من اختراعك ! بيعه

لمرسيدس أو تويوتا واكسب فيه ماديا وكمان ح تنفع الانسانيه أفضل من تسجيله و تصنيعه فى مصر!

وشكرآ !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 13-10-2009, 12:45 AM
الصورة الرمزية Dantes010
Dantes010 Dantes010 غير متواجد حالياً

Dantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond reputeDantes010 has a reputation beyond repute

الموضوع منور بأصحابه وزاد نوره بيك يا أبو نورا وبدكتورنا Dr. Bolbolan
كلام أبو نورا وكلام الدكتور كلام موزون وجميل جدا طبعا
وأنا نفسي في فيديو يكون فيه مناقشة علمية عن الموضوع القيم دا سواء من داخل فاعليات المسابقة أو تجربة عملية ليه في أرض الواقع ، على العموم بتمنى التوفيق لصاحب الموضوع.
وأنا يا أبو نورا مهندس برمجيات يعني بتاع Software وكدا مليش في الميكانيكا والطاقة فمش هقدر أفتي في موضوع الطاقة ومصادر الطاقة البديلة وأنا منتظر معاك ردود المختصين على تسائلك.

مهندس/ إيهاب الجندي

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم صلي وسلم على نبينا محمد

قديم 13-10-2009, 02:14 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

فيه كلمتين بالمناسبة لاخواتنا مهندسين السيارات كان نفسى اتكلم فيهم من زمان هما بره الموضوع الاساسى بس الشىء بالشىء يذكر

دلوقتى محرك الاحتراق العادى بيستهلك طاقة كهربية لادارتة حركياً فى البداية (كهربية الى حركية )
وبيستهلك طاقة كهربية بشكل دورى لصنع شرر الاشعال (كهربية الى حرارية)
وبيستهلك طاقة كهربية لامتصاص وتشتيت حرارة الاحتراق
وبيستهلك طاقة كهربية فى إدارتة (وحدات التحكم ومنظومات تغذية الوقود والوسائل الميكانيكية المساعدة )
وبيستهلك طاقة علشان يفضل دائر وعزمة مينهارش (ideal speed) او السلانسية
وحتى مش بيستغل كامل الطاقة الى فى الوقود الطبيعى
ده كله غير الطاقة والمجهود والاموال الضائعة فى استخراجة وتنقيتة

يبقى ايه بقى !!!
ليه اللفة ديه كلها ؟؟؟

ليه منعملش محركات كهرباء وخلاص + وبس
ونركز كل مجهودنا فى الطاقة النووية(بعد تجريدها من الابعاد السياسية طبعاً) والطاقة البديلة
ايه مشاكل العربيات الكهرباء نظرياً وتطبيقياً ؟؟

مش عارف ليه بحس ان فيه ناس متخيلة ان العربيات الكهرباء هتسلبنا متعة القيادة وزمجرة وعنفوان المحركات العادية وتقلبها وعاطفيتها ودفئها

ليه كده هو الموضوع مصدر طاقة وبس بعدين العبو فى الميكانيكا زى مانتو عايزين وادونا المتعة الميكانيكية بشكل جديد مفيهوش انهيار عزم ولا زيوت وعوادم

كان لى صديق مهندس ميكانيكا هيدروليك وكنت دايما اتناقش معاه فى مواضيع مشابهه وكنت بحس دايما ان فيه عدم ثقة فى الحلول الكهربية مع ان الكهرباء هى اللى بتمشى كل حاجة فعلاً

انا شايف ان لازم يكون فيه مشاريع قومية لتوفير بدائل للطاقة مع اولوية البحث فى تطبيقات السيارات الكهربية
لان الثروة البترولية عندنا متواضعة واحنا عمالين نبعزقها للى يسوى واللى ميسواش ومش باين لنا هنعمل مشروع نووى زى الناس فمفيش قدامنا غير الكهرباء والطاقة البديلة

فما رأيكم دام فضلكم

السيارات الكهربائية موجودة بالفعل يا ابو نورا و تباع تجاريا,
و المفاجأة انها موجودة منذ أوائل القرن الماضى, و كانت تباع جنبا الى جنب مع سيارات البترول, و بشكل تجارى محض, و بدايتها كانت مترافقة معها,
لكنها انزوت الأن الى تجارب قليلة و نادرة (تسلا الأمريكية مثلا).
السبب الأساسى ليست فى انها لا تحتوى على متعة القيادة فقط, و لو ان هذا فى رايى سبب مهم جدا,
بل فى انها غير عملية,
الكهرباء تخزن فى بطاريات, هذه البطاريات تحتاج الى وقت طويل للشحن, فبينما يمكن تعبئة السيارة بالوقود فى دقيقتين فقط, سوف تحتاج الى ساعات طويلة لاعادة شحن السيارة الكهربائية, و هذا مستحيل طبعا,
كما أن قدرة هذه البطاريات محدودة للغاية.
لذا فان السيارة الكهربائية ليست محبوبة حتى وقتنا الحالى, و لا يمكنها أبدا ان تتفوق على سيارة البترول التقليدية.
الى جانب طبعا افتقادها لمتعة القيادة, و ثقل الوزن (بسبب البطارية و المحرك), مما يضطر معه المصممون الى صنع الهيكل من مواد خفيفة و غير متينة, لذا فالسيارة الكهربائية أقل ثباتا و أمانا من السيارات العادية.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى

الكلمات الدليلية
تقنية قادرة على تحويل الماء لوقود