العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 23-03-2010, 10:16 PM
waleed88 waleed88 غير متواجد حالياً
من انا؟: Waleed Hamdy
التخصص العملى: finance&investment

waleed88 will become famous soon enoughwaleed88 will become famous soon enough
سبب انقلاب السيراتو

من شهرين كدة فكرت اجيب عربية نزلت ادور على حاجة فى حدود 100 110 الف مالقتش غير نيسان والنترا واوبترا و سيراتوا
المهم مالقتش احسن من السيراتو اوبشن كتيرررر وجنوط 17(و انا اكتر حاجة بتشدنى للعربية الجنط بتاعها)
قولت حلاص هجيب سيراتو sx كانت طلعا من عينى بصراحة واخترت لون اسود واعدت الف عليها شهرررررر وكل يوم اكلم التوكيل واكلم معاارض لما لفيت على معارض مصر كلها وكل معرض يقولى سيبلى رقم تليفونك هكلمك لو العربية جات(تليفونى بقة مع معارض مصر كلها بجد) وكلوا يقولى عندى خليجى مفيش وكيل وانا عايز وكيل عشان الضمان
لحدد ما جية يوم كلمنى معرض و لقيت sx اسودد الى هموت عليها و قبل ما المعرض يكلمنى على طول كنت لسة بكلم توكيل كيا بسالcustomer service هية عفشة الجنط ال 15و16و17 واحدة قالى اه يا فندم واحدة قولوت طب ازاى مقاس ال15 هيستحمل مقاس ال17 راح داخل فى موضوع تانى وتوهنى وسالتوا ازاى كل الاوبشن الزيادة دى و فرق 6000 جنية بس بين الsxو ex(جنوط17-سنسور-abs-ebd-كومبيوتر-تكيف تاتش) اكيد انتوا شيلين حاجة او فى خاجة غلط فى العربية
سكت كدة لموديت 3 ثوانى واعد يمه مه كدة وراح قالى فى ناس حضرتك شيفة ان الاوبشن الزيادة دى ما تستهلش 6000 جنية فرق
بس عرفت ان فى حاجة فى العربية و ما روحتش للمعرض الى كلمنى.
بعدها بيومين عرفت ان واحد معرفة عندوا معرض قلت بس هوة دة الى هيجبلى من الاخر .قالى اوعى تاخد الsx دى مصيبة اوى 17 كبير اوى على العفشة ومش هتستحملها بلذات فى شوارع مصر كمان ومطبتها الحلوة.
ودخل و انا واقف كمان ناس لسة واخدين العربية من 3 ايام بيشتكوا ان الجنط 17اتنا والكواتش فرقع عشان خبط فى حرف بلاعة وهوة ماشى
قالى شوفت ادامك اهوة عشان بقوللك ال17 ما ينفعش عندنا
المهم اكتنعت بكلامة واخدت الexو لسة مستلمها من 4 ايام
اسسسسسسسسسسسسف على الاطالة يا جماعة بس انا عايز اوصلكم ان كل العربيات السيراتو الى اتقلبت دى كانتsx بجنط 17 والمقصات ببتكسر على الجنط تقيل عليها
و فى فى المنتجة هنا كاتبين انهم اتقلبوا وجطين صور العربية sx
ولو فاكرين بردو الاخ الى اتقلب بردوا 12 قلبة وكا كاتب ان عربتوا سيراتوsx
الناس دى بتبقى ماشية فى امان الله و مرة واحد العربية بتحدف ودة نتيجة كسر لاحد المقصين من تقل الجنط والعفشة الى مش بتستحمل الجنط
اسف تانى على الاطالة شكرااااا
قديم 23-03-2010, 10:34 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future
افتراضي رد: سبب انقلاب السيراتو

فعلا كلامك مظبوط لان الجنوط ال17 محتاج عفشه رياضي والا حيبقي حمل علي العفشه
وبالذات المساعدين لان مش حيبقي في اي ليونه من الكوتش لان الكوتش له دور غي راحه العافشه
قديم 23-03-2010, 10:56 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

ولو كان الكلام فعلا السبب وكان التفسير المنطقى يبقى فى مشكله تانية ان مقصات السيارة طرية او معموله من الحد الادنى للصلابة مش فاهم ازاى يحصل كدة حتى لو جنط كبير زمان كان الجنط الكبير يبوز المساعدين وكدة دلوقتى بيكسر المقصات كل حاجة اتلعب فيها دا احنا كنا بنعرف ناس كانت بتجنط وتعرض بحاجات خرافية وعمرى ما سمعت الكلام دة على فكرة مهما كان الجنط مش مناسب مش يكسر او يلوى المقصات الا لو كان فى فعلا شك فى صلابة الاجزاء الهامة دى التى لا تهاوى فيها لانها بتحمل معظم الضغوطات مش اقول اية حتى لو كان دة السبب مش قادر حاجة زى كدة تكون موجودة فى الكيا
قديم 24-03-2010, 04:00 AM
mamo mamo غير متواجد حالياً

mamo will become famous soon enough

كلام مقنع وجارى التأكد منه
قديم 24-03-2010, 09:17 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

حتى يا اخى لو حجم الجنط غير ملائم ويسبب اجهاد على محور ومقصات ومنظمومة التعليق المفروض ان يحصل ما يعرف بالانهيار او قص او انكسار المقص او اى جزء بعد التشغيل الدائم والمتكرر لعدة مش شهور ممكن بعد سنة او اتنين من التشغيل المجهد انما تيجى تقولى كان من الجنط لانة محمل على المقص نقول احتمال وممكن لكن تنكسر وسيارة زيرة ومفيش اجهاد ولا تشغيل عبء زائد لا وكلام مردود علية لعدة اسباب طبعا حتى لو كان دة هو السبب الجنط يكسرة بعد مثلا 20000 الف كيلو مع تحميل الخ لكن المقص دة هو لا تهاون فية !!!!!
باختصار سبب وارد لكن تفسير غير منطقى