العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 27-08-2012, 04:09 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مطب جرين بلازا .......... العربيات بتطير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bdo مشاهدة المشاركة

يسلام عليك يا باشا ربنا يديك على اد نيتك
انت ممكن تعمل يافطة قبل المطب مكتوب عليها ابتسم امامك مطب بعد 10 سم ههههههه وبعد المطب يافطة مكتوب عليها البس ههههههه
انا مش هقدر افيدك فى موضوع البوية بس انا راى تلون المطب بخطوط بيضة و عريضة وتكون بطول المطب
ههههههههههههههههههههههه حلوة فعلا هو دا اللى بيحصل للاسف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

ربنا يباركلك ياباشمهندس ويجازيك خير

الحتة دي فعلا نزلة كوبري وبتاعة جري وفعلا لو مش حافظ مكان المطب لازم حتلبسه لانه الشارع عريض ويغري للجري

اتمني اشارك معاك في الموضوع ده يا هندسه انا في الخدمه اي وقت
الله يكرمك خلاص انا نويت بكره الفجر ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassinmatrix مشاهدة المشاركة

انا في الأول أحب أحيي حضرتك على روحك دي .. ربنا يكرمك ويكتر من أمثالك .. قال صلى الله عليه وسلم " اماطة الأذى عن الطريق صدقة " .. فكونك تعمل حاجة زي دي ان شاء الله ربنا يجعلها في ميزان حسناتك ..
تاني حاجة بقى .. حضرتك احسن حاجة ممكن تعملها انك تدهن نص المطب بس ( مش نصه يعنى حارة او حارتين لأ نصه فى الاتجاه الأفقى ) بلونين أبيض و أصفر على شكل خطوط عريضة مايلة .. او ممكن تستغنى عن لون فيهم بحيث يبقى خطوط مايلة وفي بينها فراغات .. بالنسبة لهل هتبقى زيت ولا بلاستيك فمبقاش فى حد بيستخدم الزيت خلاص بِطل من زمان :D .. نادر قوي اللى بيعمله عشان تكلفته عالية وصعب فى عمله .. فحضرتك هتروح عند اي محل دهانات وهتجيب منه اللون الفسفورى اللى الاخوة قالو عليه ..
وقت الدهان بقى اهم حاجة تختار اقل وقت فيه عربيات عشان الاول هتضطر تكنس المكان اللى هتدهنه كويس الأول عشان متدهنش على التراب .. ولو حضرتك برضه تقدر تخلّص حارة حارة بحيث محدش يعدى غير لما الدهان يبدأ ينشف يبقى أفضل ..
مودتي
احييك يا باشا فعلا نصائح فى منتهى الاهمية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.TONSY مشاهدة المشاركة

ايوة دى ايدولوجية الحكومة يا باشا فى التعامل مع المطبات بتعتمد على خبرات المواطنين فى اكل المطبات
بس جزاك الله خيرا وحضرتك ما تكلفش نفسك لان اعتقد الدهان الفسفورى غالى والحكومة بطلت تستخدمه فاحنا مش اغنى من الحكومة
لذلك اقترح على حضرتك دهانه بلاكيه أصفر بيثبت فى الاسفلت وبيستحمل الميه واهو احسن من ما فيش وربنا يكرمك ويبارك فى حضرتك
تصدق يا استاذ تونسى النهارده روحت لتوكيل يوتن عشان الفسفورى قالى بالظبط اللى حضرتك قولته
انه غالى و خليك فى اللاكيه
ان شاء الله حشترى لاكيه اصفر و ادهن بالعرض بكره الفجر
هو اللاكيه بياخد اد ايه عشان ينشف ؟

مشكلتى بفكر ازاى اوقف حارة انا عارف ان الفجر الطريق فاضى بس العربيات بتبقى طايرة

فكرت فى جردل عندى لونه احمر ححطه
فكرت احط عربيتى و اشغل انتظار
فكرت لو حد عنده اقماع هههههههههههههه يسلفنى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-08-2012, 09:18 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

بشمهندس احمد الاكية بيأخذ وقت عقبال ما ينشف
حقولك علي طريقة حلوة
هات 1ك بوية دوكو من عند بتاع الدوكو بالمثبت
زي الي بيستخدموها في علامات الشوارع الطولية المستقيمة والمتقطعة
واشتري مسدس رش وتوكل علي الله
هناك طريقتان للرش
1:يااما تجيب امبوبة غاز وتركب فيها خرطوم والمسدس(عن تجربة)
2:يااما تأجر كمبروسر صغير

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 27-08-2012, 12:27 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

لا القصة ديى معقدة
طيب اللاكيه ياخد وقت اد ايه مثلا عشان ينشف ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-08-2012, 01:56 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

والله يا احمد بيه انت كتر الف خيرك وباذن الله ربنا حيجزيك خير علي الخير اللي انت ناوي تعملة في الناس

انا شغال جنبك علي فكرة في شركة يونيليفر واول ما المطب دا اتعمل انا لبستة فعلا بس الحمد لله اللوجان اكمنها عاليه ما حسيتش بيه اوي

اما عن موضوع البوية انا متهيالي حيبقي صعب شوية اي كان نوع البوية اللي انت حتجيبها انها تثبت علي الاسفلت وخصوصا الضغط علي المنطقة دي كبير

ومتهيالي اليافطة حل افضل وتكلفتها حتبقي اقل ومش لازم تكون يافطة حديد انت ممكن تعمل العامود حديد واليافطة فيليكس وبلون فاتح عشان الناس تشوفها

ومرة تانيه كتر الف خيرك ولو عايز مني اي مساعده او حتي نشير التكلفة انا تحت امرك

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 27-08-2012, 02:06 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

طيب حقولك علي حاجة تانية
هات 1ك لاكية سايبس لميع +1لتر بنزين 90 علشان خفييف+رولة زيت كبيرة
الكلام دة كلة حسبة 30ج
علي فكرة خلي البوية خفيفة جداااا علشان تجف بسرعة
وهات حاجة واسعة شوية علشان الرولة تدخل فيها وتخلص بسرعة بدل ما تبات في الشارع
وقولي اية رايك!!!!!!!!!!!!

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.