العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 20-11-2014, 02:35 AM
no love no love غير متواجد حالياً

no love is just really niceno love is just really niceno love is just really niceno love is just really nice
افتراضي رد: ايهما افضل افيدونى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة crime مشاهدة المشاركة

نصبحه من اخ ابد عن الاتنين الرينو فاشله ف قطع غيارها والصنى اضعف بكثيير من سابقها ف الثبات والقوه
سعر الصنى المانيوال 1500 سىسى 107000
الاوتو 112000
السوبر صالون 123000
الستيب واى مانيوال 1600 سىسى 101000
ممكن تجرب المتسوبيشى اتراج اهى عربيه جديده ف كل حاجه واليابانى معروف بقوته وثباته
الاتراج مش ياباني ولا ليها علاقه باليابان اصلا
واللي معروف بقوته وثباته الالماني مش الياباني للتذكير فقط
قديم 08-12-2014, 07:25 PM
hwash hwash غير متواجد حالياً

hwash is on a distinguished road
افتراضي رد: ايهما افضل افيدونى

طيب ايه رايكم فى السوزوكى سويفت 2015 اتوماتيك سيدان
قديم 08-12-2014, 09:33 PM
فالح فالح غير متواجد حالياً
من انا؟: محامى بالأزهر الشريف
التخصص العملى: محامى
هواياتي: كمبيوتر - هواية اصلاح الأجهزة

فالح will become famous soon enough
افتراضي رد: رينو سانديرو ونيسان صنى ايهما افضل افيدونى

بسم الله الرحمن الرحيم
أولا رينو استيب هى مانيول فقط والزجاج الخلفى عادة وليس كهرباء ماتور 1600 قطع غيار غالية نسبيا
نيسان صنى منها الشكل الجديد والقديم 2014 وهى سيارة مقارنة بسعرها جيدة وقطع ومراكز صيانة متوفرة ومن حيث الفرامل فهى جيدة وليس فيها أى مشاكل وهى منتشرة جدا وأنا معى نيسان صنى 2014 والحمد لله جيدة بالنسبة للفئة السعرية وهى من حيث استهلاك البنزين فهى معتدلة على حسب نوع السواقةومن حيث الثبات فه ثابتة على الطريق وأنا علما بأنى حديث عهد بالقيادة من عام فقط كنت أخد ملفات عل الطريق السريع أسيوط الوادى على100-120 ولم أتجاوز سرعة 140
والقرار لك فإن كنت من المدينةفيحبزأن تكونالسيارة أتوماتيك وعندك رينو ساندروير أتو ماتيك 1600 لوجان أتوماتيك 1600 والناس أذواق ولولا إختلافهم لبارت السلع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
قديم 08-12-2014, 10:38 PM
hwash hwash غير متواجد حالياً

hwash is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فالح مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
أولا رينو استيب هى مانيول فقط والزجاج الخلفى عادة وليس كهرباء ماتور 1600 قطع غيار غالية نسبيا
نيسان صنى منها الشكل الجديد والقديم 2014 وهى سيارة مقارنة بسعرها جيدة وقطع ومراكز صيانة متوفرة ومن حيث الفرامل فهى جيدة وليس فيها أى مشاكل وهى منتشرة جدا وأنا معى نيسان صنى 2014 والحمد لله جيدة بالنسبة للفئة السعرية وهى من حيث استهلاك البنزين فهى معتدلة على حسب نوع السواقةومن حيث الثبات فه ثابتة على الطريق وأنا علما بأنى حديث عهد بالقيادة من عام فقط كنت أخد ملفات عل الطريق السريع أسيوط الوادى على100-120 ولم أتجاوز سرعة 140
والقرار لك فإن كنت من المدينةفيحبزأن تكونالسيارة أتوماتيك وعندك رينو ساندروير أتو ماتيك 1600 لوجان أتوماتيك 1600 والناس أذواق ولولا إختلافهم لبارت السلع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بص يا غالى ستيب واى 2015 الزجاج الخلفى كهرباء مش عاده الموديلات القديمه فعلا عاده بس مش دى المشكله المشكله ان فى ناس كتير اجمعت ان سحبها مش حلو خالص * اما الصنى ففعلا فى حاجه غلط فى الفرامل بتخليها تآكل تيل الفرامل بسرعه وشكلها مش حلو الواحد والله احتار
قديم 09-12-2014, 02:31 AM
فالح فالح غير متواجد حالياً
من انا؟: محامى بالأزهر الشريف
التخصص العملى: محامى
هواياتي: كمبيوتر - هواية اصلاح الأجهزة

فالح will become famous soon enough

بسم الله الرحمن الرحيم
من حيث أنه فيه مشكلة فى فرامل السيارة نيسان صنى فمن واقع تجربتى وسيارتين مع أقرباء وثالثة مع زميل ومديلات 2013- 2014 فلم نواجه هذة المشكلة وعداد سيارتى 12000 كيلو وإن شاء الله لا تحدث مشكل الفرامل