العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو تقييمك لهذا الموضوع
مفيد 1 50.00%
مجدي 1 50.00%
غير هام 0 0%
ليش ضروري 0 0%
المصوتون: 2. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 06-04-2010, 02:16 PM
ismailma133 ismailma133 غير متواجد حالياً

ismailma133 is on a distinguished road
ابحث عن سيارة جديده - مقارنه بين الكورولا و الانسر البومه ( 2010 )

السلام عليكم و رحمة الله ، اولا اتمني تقبلوني عضو جديد معاكم هنا في المنتدي الجميل دا . انا بصراحه معجب جدا بيه و بطريقه عرض المواضيع و بكل الاخوه و الاخوات الي فيهptmnlo123per1141 . موضوعي ببساطه اني عايز اشتري سيارة جديده و محتار بين اللانسر البومه 2010 ( 1.3 أو 1.6 ) و بين الكورولا 2010 ( 1.6 ) . مبدئياً انا مقيم في الامارات و طبعا مصري . و يا ريت بعد اذنكم المقارنه و الافاده تكون من اهل الخبره و من الي مجربين الاثنين لاني بجد في حيره . و عندي شويه معلومات يا رب تساع حضراتكم في عمل المقارنه دي بالنسبه ليا
السعر : اللانسر (1.3 )43 الف درهم اماراتي ، (1.6) 48 ألف .
الكورولا (1.6 ) 64 الف
الوكيل : جيد جدا للاثنين
سعر اعادة البيع : ممتاز للتويوتا بوجه عام وخاصه للكورولا . و لللانسر الي حد ما جيد .
قطع الغيار : اسعارها في المتناول هنا بالنسبه للكورولا نظرا لانتشارها الرهيب هنا . و غالي الي حد ما بالنسبه لللانسر .
الرجاء المقارنه بالنسبه للاتي :
اولا :انا بفكر ( مجر تفكير مش اكيد لسه ) ان شاء الله اني انزل العربيه مصر بعد حوالي 4 او 5 سنوات فيهمني جدا اسعار قطع الغيار في مصر . و كمان سعر اعادة البيع في مصر اذا فكرت ابيعها .
ثانيا :سحب السيارة و ثباتها و سرعتها مع العلم ان مشاويري بس من السكن للشغل و العكس بجانب الخروجات الي في اخر الاسبوع داخل المحافظه نفسها و يمكن يوم او اتنين شهريا سفر 200 الي 300 كيلو . مع العلم اني مبحش اسرع زياده عن 140 في الطرق المفتوحه و 80 داخل البلد .
الرجاء افيدوني افادكم الله و لكم مني كل تقدير و احترام .
قديم 06-04-2010, 02:46 PM
الصورة الرمزية Brave Heart
Brave Heart Brave Heart غير متواجد حالياً
من انا؟: أمير مصطفى
التخصص العملى: أستشارى نظم فى قصر العدل الكويت
هواياتي: السيارات وبس

Brave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ابحث عن سيارة جديده - مقارنه بين الكورولا و الانسر البومه ( 2010 )

طبعا بلاش الانسر ال1300 علشان عمرها ماتسعفك على الطريق
انا معايا لانسر 2002 1300cc مش بتسعفنى خالص
ومعايا لانسر 2008 1600cc بصراحه ماشاء الله بتسعف جدا على الطريق علما بانى فى الكويت والطرق هنا بتحب الجرى وماشاء الله بتجرى كويس جدا وممتازه واستعمالها حلو اوى ماشاء الله

بس طبعا رقم واحد فى الخليج التويوتا
بس بصراحه انا لو مكانك هشترى الانسر ال 1600cc
لانى بموت فى الانسر ومجربها سنين كتير
وفى الاول والاخر انت عارف ظروفك ايه

ياودود ياودود...ياذا العرش المجيد...يافعالا لما تريد...أسألك بعزك الذى لايرام...وملكك الذى لا يضام...ونورك الذى يملأ أركان عرشك...أن تنصرنى نصرا يليق بجلال وجهك وعظيم سلطانك...وتسخر لى جندا من جندك يثبتونى على الإيمان ويدفعوا عنى الأذى والسوء...وإكفنى أعدائى بماشئت وكيف شئت إنك على ماتشاء قدير...اللهم تولى أمرى وانصرنى أنت نعم المولى ونعم النصير...ودبر لى أمرى فإنى لا أحسن التدبير
قديم 06-04-2010, 04:40 PM
ismailma133 ismailma133 غير متواجد حالياً

ismailma133 is on a distinguished road

شكرا كتير Braveheart اولا لكونك اول من يرد عل يالموضوع ثانيا لابدائك رايك بموضوعيه . لك مني الشكر
قديم 06-04-2010, 04:53 PM
corsair
Guest

انا مش معايا الاتنين ولكن التويوتا كرولا عربية هايلة فعلا ولكن المشاكل الاخيرة اللي حصلتلها خلت الناس كلها تخاف منها ومن مشاكلها والانسر عربية فخمة جدا وجميلة وعمتا الاتنين ياباني يعني هتلاقي التكنولوجيا قريبة من بعض والاتنين عمتا في مصر قطع غيارهم متوفرة وسعر اعادة البيع للاتنين تقريبا واحد بس قطع غيار التويوتا وصيانتها في مصر اغلي من الانسر شوية وتقبل تحياتي
قديم 07-04-2010, 01:04 AM
tamer elsayad tamer elsayad غير متواجد حالياً

tamer elsayad has a spectacular aura abouttamer elsayad has a spectacular aura abouttamer elsayad has a spectacular aura about

الكورولا افضل عالاقل لو غيرت تفكيرك وحبيت تبيعها فى اى وقت فى الامارات وانت عارف الكورولا بتتباع هنا فى ثوانى وبعدين اللانسر استهلاكها فى البنزين اعلى من الكورولا
بالمناسبه ان مقيم برضه فى الامارت