العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-08-2011, 08:35 PM
MOSTAFA SALLAM MOSTAFA SALLAM غير متواجد حالياً

MOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of light
نقاش مقارنة صعبة الى حد ما ....

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
اخويا عاوز يشترى عربية و كان محتار بين 3 عربيات .
1- هيونداى اكسنت ار بى فول ابشن مانيوال .
2- كيا سيراتو LX مانيوال .
3- رينو اسكالا فول ابشن مانيوال .
و يا ريت يا جماعة اللى يتكلم يقول كلمة حق و يتكلم بموضوعية اكثر مش علشان عربية من العربيات اللى ذكرت سابقا معاه يقول فيها شعر فياريت اعرف مميزات و عيوب كل عربية و شكرا مقدما .
قديم 23-08-2011, 11:11 PM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة صعبة الى حد ما ....

طيب من حيث السعر اعتقد انه السكالا بعيدة عن الاربي و السيراتو
يعني السكالا 82000 موديل 2011
و الاربي 96500 موديل 2012
وموش متأكد من سعر السيراتو المانيوال...

السكالا هجين جميل موتور نيسان ياباني متقفل في شركة سامسونج الكورية و عليه علامة رينو هنا في مصر
العربية من بره حلوة بس من جوه التقفيل
تحس انك قاعد في عربية موديل 2000و الخامات موش اد كده بس يشفعلها رخص سعرها يعني بدل ما تنزل تشتري لانوس و لا لوجان ب 71000تزود 10 الاف و تجيبها احسن
و في رأيي السكالا تتقارن مع الصني و الريو و الافيو الاوتوماتيك(من حيث السعر)
و انا في رأيي السكالا احسنهم فيما عدا اعادة البيع و الريو احسنهم من حيث التقفيل و الصني احسنهم في الانتشار طبعا

اما بالنسبة للار بي فهى عربية جميلة جدا و بس..معتمدين على شكلها
يعني لو كان سعرها سعر السكالا كده كانت هتبقى لقطة
انما كده سعرها بيحطها في فئة هي موش ادها
يعني من الاخر انا بميت الف ممكن يبقى معايا لانسر او النترا الشكل القديم...عربيات انضف منها بمراحل الصراحة

وانا معرفش اوي في السيراتو الصراحة(علما برده انها موش هتقل عن 107 الف موانيوال و الله اعلم)
خليه يفكر في النترا الشكل القديم
او اللانسر

بس انا لا اؤيد الار بي لانها غالية على الفاضي و موش فارقة كتير عن السكالا او الصني
و ربنا يوفق الجميع
و يا ريت اسمع رأيك

Dr.wael el7yran
قديم 24-08-2011, 01:40 AM
MOSTAFA SALLAM MOSTAFA SALLAM غير متواجد حالياً

MOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of lightMOSTAFA SALLAM is a glorious beacon of light

شكرا على رد حضرتك و معلوماتك القيمة و هو فعلا كان بيفكر فى الصنى بس لما عرف انها بتتجمع فى مصر قلق منها و كمان شكلها كلاسيكى جدا و بقلها 15 سنة فى السوق تقريبا فيما يزيد .
هو عاوز عربية لسىة جديدة و شكلها جديد و تكون فى نفس الوقت محترمة بس هو فى حيرة و انا رشحتله الأسكالا لأنها نفس موتور النيسان الصنى و هى عبار عن صنى بس معدلة يعنى تقدر تقول عليها نيو صنى و كمان بتتقفل فى كوريا يعنى افضل من النيسان الصنى اللى بتتقفل فى مصر حاليا .
انما الأكسنت ار بى فأنا رأيى من رأيك تعتبر غالية اوى و كمان منعدمة من وسائل الأمان خصوصا ان موتورها 128 حصان على عربية وزنها طن بالعافية و تخلو تماما من وسائل الأمان ولا اير باج و لا abs ولا حاجة شكل و ابشنز بس .
انما السيراتو فهى ب 98 تقريبا فئة ال lx منها بس فى ناس قالت عفشتها ناشفة اوى و فيها عيوب فى الشاسيه و ممكن تخلى العربية تقلب و انا شفت عربيات سيراتو كتير مخيشة سواء فى الطريق او على بعض المواقع و كمان فى حاجة غريبة جدااا ممكن تلاقى واحد شاريها بقاله شهرين و بيبيعها .فياريت لو فى عربيات فى نفس الفئة ممكن تقلولى عليها و تذكرولى مميزاتها و عيوبها و شكرا .
قديم 24-08-2011, 03:20 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOSTAFA SALLAM مشاهدة المشاركة

شكرا على رد حضرتك و معلوماتك القيمة و هو فعلا كان بيفكر فى الصنى بس لما عرف انها بتتجمع فى مصر قلق منها و كمان شكلها كلاسيكى جدا و بقلها 15 سنة فى السوق تقريبا فيما يزيد .
هو عاوز عربية لسىة جديدة و شكلها جديد و تكون فى نفس الوقت محترمة بس هو فى حيرة و انا رشحتله الأسكالا لأنها نفس موتور النيسان الصنى و هى عبار عن صنى بس معدلة يعنى تقدر تقول عليها نيو صنى و كمان بتتقفل فى كوريا يعنى افضل من النيسان الصنى اللى بتتقفل فى مصر حاليا .
انما الأكسنت ار بى فأنا رأيى من رأيك تعتبر غالية اوى و كمان منعدمة من وسائل الأمان خصوصا ان موتورها 128 حصان على عربية وزنها طن بالعافية و تخلو تماما من وسائل الأمان ولا اير باج و لا abs ولا حاجة شكل و ابشنز بس .
انما السيراتو فهى ب 98 تقريبا فئة ال lx منها بس فى ناس قالت عفشتها ناشفة اوى و فيها عيوب فى الشاسيه و ممكن تخلى العربية تقلب و انا شفت عربيات سيراتو كتير مخيشة سواء فى الطريق او على بعض المواقع و كمان فى حاجة غريبة جدااا ممكن تلاقى واحد شاريها بقاله شهرين و بيبيعها .فياريت لو فى عربيات فى نفس الفئة ممكن تقلولى عليها و تذكرولى مميزاتها و عيوبها و شكرا .

لو أخوك بيفكر في عربية لسة جديدة وشكلها جديد زي ما بتقول ... يبقى تستبعد الاسكالا تماما، لإنها عبارة عن نيسان صني وعليها علامة رينو (أول موديل من الشكل ده نزل سنة 2002)

بالنسبة للهيونداي أكسنت آر بي.. فوزن العربية الخفيف بيبقى ميزة مش عيب، وده حيبقى عامل مهم جدا في التوفير في البنزين، بس المهم هو السيطرة على العربية ... مش وزنها، وانا أعتقد إن العربية متزنة بنسبة كبيرة... وبالنسبة لعربية فول أوبشن.. متهيألي إن فيها إيرباج... أنا مش متأكد

بس أصلا... الأكسنت صغيرة وما تتقارنش مع السيراتو والاسكالا

السيراتو عفشتها ناشفة شوية... وده لبعض الناس بيبقى ميزة برضو .. مش عيب... لإن العفشة الناشفة بتزود ثبات العربية، وبيسمو العفشة دي (تعليق رياضي).. عشان كده اللي عايز راحة في العربية مايفكرش في العربية دي من أساسه... الموضوع مش شكل وخلاص...

وبعدين العربية شكلها أصلا هجومي... يعني لما تشوفها تبقى عايز تسوقها بسرعة... ويمكن ده اللي بيخليك تشوف عربيات كتير منها مخيشة.. أولا عشان السيراتو أكتر عربية اتباعت في مصر السنتين اللي فاتو، وثانيا عشان اللي بيسوقها بيبقى عايز يطير .. وأنا مجربها وبأقوللك العربية حتساعدك.. بس الرك على اللي سايق.. لإن في الآخر... في قواعد فيزيائية لازم تتراعى في السواقة.

...
قديم 24-08-2011, 10:23 AM
rawsha2100 rawsha2100 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد طاهر
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الحساب والعربيات

rawsha2100 will become famous soon enough

هات الهيونداى i30بامانة تحفة وشبابية وعن تجربة واحلى ما فيها بتجيب بنات ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههه روشة ملك الدوشة