العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 20-05-2011, 12:10 PM
ahmad_slameh ahmad_slameh غير متواجد حالياً

ahmad_slameh is on a distinguished road
افتراضي رد: الطريقة السليمة لقيادة كورولا MMT

السلام عليكم
يا جماعة انا عندي التويوتا الكورولا وبقي لها 3 شهور لتخلص الكفالة السؤال الي محيرنا مرات الغيار بيربط معي وما بيتغير بسرعة يعني على نزول او على طلوع الدوجان بيصير تقريبا 6 وبعدو ما غير الغيار فابتطر اني حول للنظام اليدوي وارفع وازيد غيار فهل هذه مشكلة بعلبة الغيارات تطتلب اني ارجع للشركة وثاني حاجة بالسيارة انو بتوفر بنزين لكن الي انا شايفو انو مثلها مثل ايا سيارة استهلاك الوقود 12 كيلو للتر يعني ما فيها شي مميز من هالناحية
والسؤال الاخير : الحد الاقصى للمحرك هل يمكنني الضغط عليه حتى يصل الدوجان الى 7000
قديم 21-06-2011, 01:16 PM
الصورة الرمزية ahmed el abiad
ahmed el abiad ahmed el abiad غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد سمير الابيض
التخصص العملى: مهندس ميكانكا انتاج
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond reputeahmed el abiad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad_slameh مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
يا جماعة انا عندي التويوتا الكورولا وبقي لها 3 شهور لتخلص الكفالة السؤال الي محيرنا مرات الغيار بيربط معي وما بيتغير بسرعة يعني على نزول او على طلوع الدوجان بيصير تقريبا 6 وبعدو ما غير الغيار فابتطر اني حول للنظام اليدوي وارفع وازيد غيار فهل هذه مشكلة بعلبة الغيارات تطتلب اني ارجع للشركة وثاني حاجة بالسيارة انو بتوفر بنزين لكن الي انا شايفو انو مثلها مثل ايا سيارة استهلاك الوقود 12 كيلو للتر يعني ما فيها شي مميز من هالناحية
والسؤال الاخير : الحد الاقصى للمحرك هل يمكنني الضغط عليه حتى يصل الدوجان الى 7000

السلام عليكم استاذ احمد
معلش ردى متأخر شوية
اولا ال RPM بيتأخر معاك لانك و انت طالع بتضغط على بدال البنزين بقوة فكدة الكنترول يونيت بيفتكر انك عايز تجرى فيتغير الترس الثانى على عدد لفات 5 حتى لو شلت رجلك بردو ما بينقلش علشان كدة لازم تضغط على بدال البنزين برفق و انت الذى تستطيع التحكم فى الغيارات عن طريق رجلك فمثلا فى البداية اضغط على البنزين برفق ثم زود الضغط تدريجيا فبهذة الطريقة السيارة لا تنقل ثم اترك البنزين عند عدد لفات 3 سوف تجد السيارة تنقل و هكذا.
و عند تقليل الترس هناك 2 سينسور فى بدال البنزين عند الضغط عند نصف البدال الغيارات تنزل غيار و عند الضغط على البدال للاخر الغيارات تنزل غيارين.
ملحوظة لك يا استاذ احمد
عند التهدأة المفاجئة بالضغط على الفرامل اضغط بعد ذلك برفق تدريجيا على البنزين حتى لا يرتفع معك ال RPM.
و عند التهدأه لمطب صناعى بعد ترك الفرامل لا تضغط على البنزين الا بعد ثانية.

ثانيا:استهلاك الوقود من رجلك عندما تتحكم فى عدد لفات الموتور ستجد استهلاك النزين 8لتر/100كيلو و هذا عند استخامك 3000لفة/دقيقة.

ثالثا: لا تزيد السرعة عن 215كم حتى لا يصل ال RPM الى الاحمر لانك ممكن تزود و يكون ال RPM على الحمر و انت مش واخد بالك لان لو مشيت عليه كتير غلط على الموتور.و خلى بالك السير لمافات طويلة على RPM 6500 يؤدى الى استهلاك اسطوانة الدبرياج ممكن تمشى مثلا 10كيلو على سرعة 210كم ثم خفض السرعة الى 180 مثلا و بعد 20كيلو مثلا ارجع زود تانى و هكذا للحفاظ على الاسطوانة و الديسك.
و ان شاء الله بعد ما تتعود عليها مش حتعرف تركب غيرها و انا مـتأكد من كدة
انا عندى كرولا 2006 اوتوماتيك و 2009 MMT و الله العظيم مابعرفش اركب ال 2006
بحس انى راكب فرخة بس لازم تتعود عليها و انت الذى تتحكم فى الغيارات برجلك من غير ما تستعمل ES او شيفت الدركسيون.
و ممكن فى داخل البلد تستعمل ال ES علشان يأخر النقلات معاك شوية و بردة ما تزودش عن 3000 لفة .
و الفرق بين ال E الايزى و ال ES الايزى سبورت ان اليزى بيخلى النقلات تكون بدرى يعنى ممكن تكون ماشى على 50كم و انت على الترس الخامس تعمل اية فى هذة الحالة تضغط على البنزين تريجيا حتى النزول الى الرابع مثلا ليزيد من العزم او تضغط على الاخر هينزل على الثالث و انت هتحس فى اخر البدال بالسينسور هتحس بتكة تحت رجلك بس تأكد ان دواسةالقدم(السجادة) ما تكونش تحت بدال النزين حتى يتمكن البدال للنزول الى الاخر.
اما الوضع الثانى الايزى سبورت لو انت ضاغط على البنزين برفق الفتيس لا ينقل الا على RPM2500 و طبعا لو دوست جامد مش حينقل الا لما تشيل رجلك حتى لو كان 6500 لفة
و انا عن نفسى بحب الوضع هذا جدا لان السيارة بتكون حاضرة معايا فى اى لحظة اذاى:
بتحكم فى الغيار من رجلى مثلا 3000 او 4000 او زى ما انا عايز بشيل رجلى من البدالى على عدد اللفات الذى اريدها و ارجع ادوس تانى و فى نفس الوقت لا قدر الله لو حبيت اطلع من سيارة بسرعة لظرف معين مجرد ما اضغط شوية زيادة على البدال بتكون نزلت غيار و بتكون عدد الفات على من 4000 الى 4500 تقريبا و هذا عزم جيد جدا ليطلعك من اى مأزق لان الموتور ما شاء الله قوى.
و شكرا ولو احتجت اى حاجة ابعتلى .
قديم 21-06-2011, 02:00 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el abiad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم استاذ احمد
معلش ردى متأخر شوية
اولا ال RPM بيتأخر معاك لانك و انت طالع بتضغط على بدال البنزين بقوة فكدة الكنترول يونيت بيفتكر انك عايز تجرى فيتغير الترس الثانى على عدد لفات 5 حتى لو شلت رجلك بردو ما بينقلش علشان كدة لازم تضغط على بدال البنزين برفق و انت الذى تستطيع التحكم فى الغيارات عن طريق رجلك فمثلا فى البداية اضغط على البنزين برفق ثم زود الضغط تدريجيا فبهذة الطريقة السيارة لا تنقل ثم اترك البنزين عند عدد لفات 3 سوف تجد السيارة تنقل و هكذا.
و عند تقليل الترس هناك 2 سينسور فى بدال البنزين عند الضغط عند نصف البدال الغيارات تنزل غيار و عند الضغط على البدال للاخر الغيارات تنزل غيارين.
ملحوظة لك يا استاذ احمد
عند التهدأة المفاجئة بالضغط على الفرامل اضغط بعد ذلك برفق تدريجيا على البنزين حتى لا يرتفع معك ال RPM.
و عند التهدأه لمطب صناعى بعد ترك الفرامل لا تضغط على البنزين الا بعد ثانية.

ثانيا:استهلاك الوقود من رجلك عندما تتحكم فى عدد لفات الموتور ستجد استهلاك النزين 8لتر/100كيلو و هذا عند استخامك 3000لفة/دقيقة.

ثالثا: لا تزيد السرعة عن 215كم حتى لا يصل ال RPM الى الاحمر لانك ممكن تزود و يكون ال RPM على الحمر و انت مش واخد بالك لان لو مشيت عليه كتير غلط على الموتور.و خلى بالك السير لمافات طويلة على RPM 6500 يؤدى الى استهلاك اسطوانة الدبرياج ممكن تمشى مثلا 10كيلو على سرعة 210كم ثم خفض السرعة الى 180 مثلا و بعد 20كيلو مثلا ارجع زود تانى و هكذا للحفاظ على الاسطوانة و الديسك.
و ان شاء الله بعد ما تتعود عليها مش حتعرف تركب غيرها و انا مـتأكد من كدة
انا عندى كرولا 2006 اوتوماتيك و 2009 MMT و الله العظيم مابعرفش اركب ال 2006
بحس انى راكب فرخة بس لازم تتعود عليها و انت الذى تتحكم فى الغيارات برجلك من غير ما تستعمل ES او شيفت الدركسيون.
و ممكن فى داخل البلد تستعمل ال ES علشان يأخر النقلات معاك شوية و بردة ما تزودش عن 3000 لفة .
و الفرق بين ال E الايزى و ال ES الايزى سبورت ان اليزى بيخلى النقلات تكون بدرى يعنى ممكن تكون ماشى على 50كم و انت على الترس الخامس تعمل اية فى هذة الحالة تضغط على البنزين تريجيا حتى النزول الى الرابع مثلا ليزيد من العزم او تضغط على الاخر هينزل على الثالث و انت هتحس فى اخر البدال بالسينسور هتحس بتكة تحت رجلك بس تأكد ان دواسةالقدم(السجادة) ما تكونش تحت بدال النزين حتى يتمكن البدال للنزول الى الاخر.
اما الوضع الثانى الايزى سبورت لو انت ضاغط على البنزين برفق الفتيس لا ينقل الا على RPM2500 و طبعا لو دوست جامد مش حينقل الا لما تشيل رجلك حتى لو كان 6500 لفة
و انا عن نفسى بحب الوضع هذا جدا لان السيارة بتكون حاضرة معايا فى اى لحظة اذاى:
بتحكم فى الغيار من رجلى مثلا 3000 او 4000 او زى ما انا عايز بشيل رجلى من البدالى على عدد اللفات الذى اريدها و ارجع ادوس تانى و فى نفس الوقت لا قدر الله لو حبيت اطلع من سيارة بسرعة لظرف معين مجرد ما اضغط شوية زيادة على البدال بتكون نزلت غيار و بتكون عدد الفات على من 4000 الى 4500 تقريبا و هذا عزم جيد جدا ليطلعك من اى مأزق لان الموتور ما شاء الله قوى.
و شكرا ولو احتجت اى حاجة ابعتلى .
أنا عندى سيارة تويوتا 2009 MMT جنوب أفريقيا وهى معايا من سنتين وعملت دلوقت حوالى 18000 كم ومحتاج منك يا أستاذ أحمد تعلمنى شوية على طريقة قيادتها الصحيحة ، فاياريت لو نقابل سيادتك يوم عيد ميلاد المنتدى القادم فى منتصف شهر 7

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 19-05-2012, 04:08 PM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute

قديم 19-05-2012, 05:33 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

:1401 09~347:

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

الكلمات الدليلية
amt, mmt