العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 22-02-2011, 08:11 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كرولتي الي كانت جميلة.

ممكن أسال لو أنت المتضرر ما النتيجة المتوقعة من الحادثة. يعنى هل هيتم تحويل القضية للقضاء ام يصرف تعويض ليلك من سائق الميكروباص؟ وهل هو الذى سوف يدفع أم جهاز الشرطة.. هى دى الأسئلة اللى جاءت فى ذهنى من الحادث,
قديم 23-02-2011, 04:07 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahranahm مشاهدة المشاركة

طبعا اولا الله يعوض عليك وترجعها تانى احسن من الاول

تانى حاجة انا تابعت الموضوع من الاول بس بجد
محتاج احييك اوى على الموضوع واالنتايج والردود بتاعت الاعضاء المحترمين

واخيرا على الافادة الاخيرة العطيتك عليها شكرا ولو كان ينفع اديلك اكثر كنت عملت بس مفيش اكتر من واحدة بس على المشاركة
عالعموم تقبل منى مليون شكرا
الله يخليك يا باشا, من الواضح جدا إني حضرتك من الشخصيات المخترمة الي واحد كثيرا ما يصادفها في المنتدى دا بالذات والله.
وربنا يخلف علينا كلنا إنشاء الله بالعوض الصالح.

أنا بس كانت فكرتي كلها من الأول إني الموضوع يكون مفيد ليا وللأعضاء كمان هنتبادل وجهات النظر هنسمع بعض ونفهم كل واحد سايق عربية بيسوقها إزاي وبيبقى حاطت في دماغه إيه ساعتها.
وأنا إنشاء الله لما أصلح الخبطة هبقى أصور العربية وأوريكوا النتيجة وإبقوا أحكموا معايا هل فيه أثر أو حاجة باينة تاني ولا لأ.

قديم 23-02-2011, 04:13 PM

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

ممكن أسال لو أنت المتضرر ما النتيجة المتوقعة من الحادثة. يعنى هل هيتم تحويل القضية للقضاء ام يصرف تعويض ليلك من سائق الميكروباص؟ وهل هو الذى سوف يدفع أم جهاز الشرطة.. هى دى الأسئلة اللى جاءت فى ذهنى من الحادث,
أيوة طبعا تسأل براحتك ومن غير ماتستأذن.
ما أنا قولت خلاص إني أنا المتضرر مش لو كنت أنا المتضرر,,,
النتيجة بقى بتختلف حسب البلد والقوانين,
أنا مثلا المفروض أروح لشركة التامين بتاعتي انا وهيا هتديني أوردر للتصليح في الورشة الفلانية انا أصلح العربية عندهم وامضيلهم بالإستلام بعد ماتخلص, دا دوري انا.
شركة التامين لو انا المتضرر بتطالب بتمن التصليح من شركة التأمين بتاعت المتسبب.
صاحب ورشة التصليح بيطلب فلوسه من شركة التامين الي إديتله أوردر بالتصليح الي هيا بتاعتي أنا.
حاجة كمان المتسبب بقى بيدفع نسبة بيسموها نسبة تحمل في شركة التأمين بتاعته وبتكون بسيطة قوي لما يروح هوا يصلح. وغالبا مرتبطة بالسن أو حاجة كدة أنا مش متأكد.
ولو فيه مخالفة زي مثلا عدم ترك مسافة أمان ولا عدم إفساح الطرق بيبقى من البديهي إني الي بياخدها هوا المتسبب مش المتضرر ولاكن في بعض الأحيان كلا الطرفين بياخدوا مخالفات.
نورتني بردك ياغالي.

قديم 23-02-2011, 07:31 PM
Mostafa Nour Mostafa Nour غير متواجد حالياً

Mostafa Nour is on a distinguished road

أولا حمدا لله على السلامه وربنا يعوض عليك
ثانيا بعد اذنك حسب مانا شايف من الموقف سائق الميكروباص هو اللى غلطان , وده لأن لاحظت من الصور ان الميكروباص كان داخل شمال وده اثناء مرور حضرتك فى طريقك اللى مكمل على طول , فالميكروباص يمكن ماقدرش المسافه كويس فوهو بيلف خبط حضرتك فبالتالى هو اللى غلطان
تمسك بحقوقك وربنا يعوض عليك
تقبل تحياتى
قديم 23-02-2011, 09:23 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mostafa Nour مشاهدة المشاركة

أولا حمدا لله على السلامه وربنا يعوض عليك
ثانيا بعد اذنك حسب مانا شايف من الموقف سائق الميكروباص هو اللى غلطان , وده لأن لاحظت من الصور ان الميكروباص كان داخل شمال وده اثناء مرور حضرتك فى طريقك اللى مكمل على طول , فالميكروباص يمكن ماقدرش المسافه كويس فوهو بيلف خبط حضرتك فبالتالى هو اللى غلطان
تمسك بحقوقك وربنا يعوض عليك
تقبل تحياتى
تسلم ياباشا وإنشاء الله خير وجت بسيطة الحمد لله.
نورتني بردك ياباشا.