العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 28-01-2009, 10:57 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز كتالوج ميجان 2

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meso76 مشاهدة المشاركة

عندى سؤال عن كاسيت العربية ... طبعا الكاسيت عندى بيقرا audio cd فقط ... هل ممكن اشترى كاسيت اصلى بيقرا mp3 او يكون فيه مدخل aux ... وتقريبا ثمنه ممكن يكون كام؟؟؟
أنا سالت في التوكيل السؤال ده قبل كده من فترة وقالولي حوالي 3000 جنيه أو 6000 جنيه مش فاكر بالظبط 3 وللا 6 !!! بس أنا هاسالك تاني وهاقولك
ومانصحكش أنك تحاول مجرد المحاولة إنك تغيره بره التوكيل لان العربيه اساسا بتبوظ وهي متابعه في التوكيل يبقى مابالك لو أيد غريبه أتمدت فيها

التعديل الأخير تم بواسطة Payoo ; 28-01-2009 الساعة 11:18 PM
قديم 29-01-2009, 01:41 AM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Payoo مشاهدة المشاركة

أنا سالت في التوكيل السؤال ده قبل كده من فترة وقالولي حوالي 3000 جنيه أو 6000 جنيه مش فاكر بالظبط 3 وللا 6 !!! بس أنا هاسالك تاني وهاقولك
ومانصحكش أنك تحاول مجرد المحاولة إنك تغيره بره التوكيل لان العربيه اساسا بتبوظ وهي متابعه في التوكيل يبقى مابالك لو أيد غريبه أتمدت فيها

ياعم هانى سيب الراجل يستمتع بالعربية يمكن حظه يكون كويس

وماتعملش قلة الأصل معاه..ptmnlo123per145

والله نفسى تبعها عشان تفضى للمنتدى ياريسptmnlo123per160

أبو الفتوح رئيسأ
قديم 29-01-2009, 10:03 AM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meso76 مشاهدة المشاركة

استاذ Tronky
شكرا على معلومة "مثبت السرعة" ... انا كده اتأكدت ان مفيش مثبت سرعة عندى ... رغم ان اعلان العربية كان مكتوب فيها مثبت سرعة بس انا ماهتمتش بالسؤال عنه وانا باكشف على العربيه.

بالنسبة للصيانه انا حواظب عليها طبعا (عربيتى السابقة كانت كليو 2003، يعنى انا متعود على توكيل ومراكز خدمة رينو).

بالمناسبة اللينك ده عبارة عن دليل للصيانات الدوريه المطلوبة لسيارات رينو:
http://www.renault.com.au/docs/servi...PASS-Oct04.pdf

عندى سؤال عن كاسيت العربية ... طبعا الكاسيت عندى بيقرا audio cd فقط ... هل ممكن اشترى كاسيت اصلى بيقرا mp3 او يكون فيه مدخل aux ... وتقريبا ثمنه ممكن يكون كام؟؟؟

العفو يا باشا

طبعاً ينفع............ومفيهاش مشكلة أنك تعملها برة كمان........دى plug & play يعنى تفك القديم وتركب مكانه الجديد........بس لو أنت هتجيبه من التوكيل يبقى ركبة فى التوكيل طبعاً.
ولو هتجيبه من بره ( الحرفيين ) ممكن هناك يركبوه أو عند أدريان أو أى حد بتاع كاسيت.

أنا مغير طارة الدركسيون بتاعتى فى الحرفيين بواحدة جلد و الراجل صاحب المحل هو اللى فك و ركب...........موضوع مخدش أكتر من 10 دقايق بالظبط..

لو فى أى أسئلة تانية تحت أمرك.

قديم 29-01-2009, 03:37 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

ياعم هانى سيب الراجل يستمتع بالعربية يمكن حظه يكون كويس

وماتعملش قلة الأصل معاه..ptmnlo123per145

والله نفسى تبعها عشان تفضى للمنتدى ياريسptmnlo123per160

ptmnlo123per112 +++++++++++++++1

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 30-01-2009, 01:41 AM
meso76 meso76 غير متواجد حالياً

meso76 is on a distinguished road

شكرا للردود ...
أ. Tronky
واضح ان حضرتك خبير فى الميجان ... انا ليا استفسار علشان اطمن
انا قبل ما اشترى الميجان سالت بعض الأصدقاء والأقارب اللى معاهم ميجان والكل شكر فى العربية الا فى بعض المشاكل اللى بتختلف من عربية لأخرى ودا طبعا طبيعى فى اى ماركة خصوصا فى العربيات ال high technology زى الميجان و ال C4 ... لكن فى حاجة تقريبا الكل اجمع عليها وانا فعلا حسيت بيها فى العربية بتاعتى وهى ان فيه "عضة" فى الفتيس بين النقلة الاولى والتانيه (يعنى أحيانا بتحس برجة فى العربية لما تحصل النقلة) وهما قالوا ان المشكلة دى موجودة فى كل موديل 2005 ومعظم 2006.
هو الموضوع مش مزعج اوى لكن السؤال بأه:
- هل فى خوف على الفتيس نفسه انه يبوظ مع الوقت (لأن سمعت ان ثمنه حوالى 25000ج ptmnlo123per144)؟؟

الكلمات الدليلية
رينو, رينو ميجان, renault, renault megane