العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 03-03-2016, 02:33 PM
mampoh mampoh غير متواجد حالياً

mampoh is on a distinguished road
افتراضي تظبيط صالون لادا سمارا هاتش باك

السلام عليكم
عاوز اخد راى ملاك السماره فى شويه حاجات كده واشوفها تقريبا كده هتروش وهتخلى العربيه من جوه مريحه زى الحديث
اولا هفك التابلوه واعمل موضوع العزل الداخلى بالفوم واللباد عازل صوت وماء واللباد الحرارى موضوع على فكره مهم لان السماره مفهاش عزل نهائى والموضوع مش مكلف اوى على اد ما الواحد مش هيسمع صوت ولا هيحس بسخونيه المواتور بناء على كلام الناس اللى عاملاه فى عربيات قديمه زى 27 و28 وحسوا بفرق جامد جدا لا صوت ولا حراره الماتور الموضوع هيخش فى حوالى 200ج بالكتير
ثانيا تظبيط الضفيره كامله وتشغيل جميع العدادات والموضوع انا عاوز حد يتناقش معايا فيه لان كل الناس عارفه ان اهم حاجه كهربا العربيه تكون مظبوطه
انا عاوز ابنى على نضافه يعنى المارش والدينامو والاسبراتير والموبينه هفكهم واعمل صيانه ليهم عند الكهربائى مع شغل الضفيره
عاوز اعرف انا عندى اسبراتير الكترونى والمشط بس الموبينه عاديه عاوز اجيبها الكترونى برده

كده الكهربا الاساسيه للعربيه اتقفلت بالترتيب
التابلوه الغبى بتاع السماره ده مشكلتى الازليه عقده نفسيه لما ببص عليه حتى الجديد الاستيراد كارثه
عاوز اروح لواحد بتاع فبر اشيل الجز اللى بالمنتصف اللى فيه مفاتيح الانتظار والكاسيت واعدل انا بقه على مزاجى اركب شاشه مع كاسيت نضيف وسماعات صوتها كده يعدل المزاج ويروق التابلوه والله اللى فى دماغى ده واجلد التابوه بلون يليق مع فرش العربيه الى ناوى اعمله
كله لون واحد كلاسيى او لون روش جامد
كله عند الكهربائى لسه عشان اماكن مفاتيح النور والكاسيت والسماعات والسنتر لوك وزجاج كهربا بلاش نحوش احسن
يااااه كده الكهربا كلها جديده
والفرش جديد والقاعده حلوه
فى موقع اسمه
3dtuning.com
بتختار اسم العربيه وموديلها وهوه بيظهرها ليك بشكلها الاساسى انت بتروش العربيه براحتك من اكصدامات وفوانيس وعتب واسبويلر وجنوط واختار وركب على العربيه وانت فى ثوانى
كله ببلاش ولف العربيه وهاتها شمال يمين ولون براحتك اللون اللى انت عاوزه وسقط وهبط

نرجع تانى لموضوعنا
انا قولت نحلى بالجزء اللى فات ده
هكمل تانى بس عشان تعبت طولت عليكوا
قديم 11-03-2016, 03:29 PM
الصورة الرمزية mohyport
mohyport mohyport غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

mohyport is on a distinguished road
افتراضي رد: تظبيط صالون لادا سمارا هاتش باك

الف الف مبروك علي السماره انا عندي لادا نيفا كنت عايز من حضرتك تبقي تكتب اسعار التكلفه الحقيقيه للشغل اللي هتعمله في العربيه بعد الانتهاء علشان عايز اظبط النيفا و شكرا
قديم 30-03-2016, 02:00 PM
mampoh mampoh غير متواجد حالياً

mampoh is on a distinguished road
افتراضي رد: تظبيط صالون لادا سمارا هاتش باك

ان شاء الله