العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 29-05-2016, 04:55 PM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice
افتراضي سؤال ضرورى هل اعتمد على الصيانة الدورية؟

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى الاعزاء اعضاء المنتدى الكرم بناء على ان عربيتى F0 ابتدت تعمل معايا مشاكل وحاجات بقت مبتشتغلش فيها .

لى سؤال مهم وضرورى عايزكم تردوا على وهو هل اعتمد اعتماد كلى على مركز صيانة شركة الامل فى تتبع مشاكل واعطال العربية F0 ولا انا اشيك على كل مشكلة فى العربية واحاول احلها بنفسى ومستناش اروح الصيانة الدورية اللى هى كل 5000 كيلو ؟

لان العربية دلوقتى فيها تلات مشاكل وهم
اولا: الكشاف التحتانى اللى ناحية السواق مش شغال .
ثانيا: العربية بقت بتسخن جامد ومية الردياتير بتقل جامد لما بشغل التكييف
ثالثا: المرايا شمال عايزة تتغير

فهل استنى الصيانة اللى جاية بتاعة 30000 كيلو واللى فضلها حوالى 1500 كيلو والا اتصرف انا واتبع التعليمات الصيانة بالدليل الخاص بالعربية
قديم 29-05-2016, 10:41 PM
mounaf mounaf غير متواجد حالياً

mounaf has a spectacular aura aboutmounaf has a spectacular aura aboutmounaf has a spectacular aura about
افتراضي رد: سؤال ضرورى هل اعتمد على الصيانة الدورية؟

راجع ميكانيكي على الأقل بالنسبة للحرارة
قديم 11-07-2016, 09:55 AM

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mounaf مشاهدة المشاركة

راجع ميكانيكي على الأقل بالنسبة للحرارة
شكرا اخى العزيز على اهتمامك وردك على موضوعى
انا فعلا روحت لميكانيكى بناء على نصيحتك وقالى مفهاش حاجى روح لاى بنزينة تغسلك سربنتينة التكييف اللى تحت الريدياتير
وروحت فعلا البنزينة وغسلى الريدياتير وسربنتينة التكييف ونفخها بخرطوم الهواء وانا مروح بعد كده شغلت التكييف ومحصلش حاجة
واليوم التالى شغلت التكييف حصل سخونة للعربية تانى وخلصت ماية الردياتير وعديت على بتاع تكييف سيارات قلى التكييف مفهوش حاجة ارجع للميكانيكى وقوله اكيد فى ترموستات ضارب
رجعت للميكانيكى قلى انا مش شايف اى ترموستات ضارب روح لبتاع ردياتيرات يحللك الردياتير ويغسله كويس ويرجع يركبه
بس انا معملتش كدى وحروح التوكيل يحللى المشكلة دى
انت ايه رايك اروح لبتاع الريدياتير ولا التوكيل
قديم 11-07-2016, 03:16 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

يا احمد الصيانة الدورية للمتابعة الدورية لكن فيه مشكلة وخاصة زى السخونة والموتور لازم تروح فى اقرب وقت

حتى الصيانات الدورية مثلا صيانة 30 الف كم ممكن عادى تتعمل وانت عامل 26 الف كيلو برضو

الاهم لحد ما تروح تتابع الحرارة والمية علشان المشكلة متكبرش

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-07-2016, 04:03 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

يا احمد الصيانة الدورية للمتابعة الدورية لكن فيه مشكلة وخاصة زى السخونة والموتور لازم تروح فى اقرب وقت

حتى الصيانات الدورية مثلا صيانة 30 الف كم ممكن عادى تتعمل وانت عامل 26 الف كيلو برضو

الاهم لحد ما تروح تتابع الحرارة والمية علشان المشكلة متكبرش

شكرا اخى العزيز ابو نورا

فعلا انا روحت التوكيل بناء على نصيحتك وحلوهالى وفضلت اجرب فيها عندهم والحمد لله مسخنتش وقولتلهم ايه السبب قلولى كان فى طرف سلك ارضى مخلوع ركبناه

وروحت بيها الكلام ده كان يوم السبت ومعملتش سخونة ولا نقص مايه بس امبارح عملت صفارة واشارة السخونة واخدت يمين وزودت مايه لاقتها قلت شوية مش خالص زى قبل كده

السؤال دلوقتى هو من شقين الاول هل فعلا السبب طرف ارضى ولا هو اى كلام وخلاص والتانى قولى اعمل ايه حضرتك اروحلهم تانى ولا اشوف ميكانيكى تانى نضيف وكويس يشوف موضوع السخونة دى