العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 26-02-2013, 01:00 AM
mama_1979 mama_1979 غير متواجد حالياً

mama_1979 will become famous soon enough
افتراضي حاسس ان العربية بترف مش بتتهز

اليوم اوانا نازل من الدائرى بعد مشوار طويل (سمعت صوت طقة وبعديها بكيلو سمعتها تانى) ، وبعدها كنت واخد منزل منحنى جامد ، وحسيت ان العربية مش عاوزة تلف وبيقت حاسس كأن فيه رجرجة فى العجل وحاسس بيها فى الدريكسيون

وبعد اما نزلت فضلت عاملة كده فى الطوالى بتاع 2 كم وكنت زى ما اكون سامع صوت تزييق من الدريكسيون وعصاية الفتيس وبعد كده اخدت ملف جامد والمرة ديه كانت شبه مش عاوزة تلف ، بس ربنا اكرمنى ولفت ، وبعد 500 متر من الملف اتعدلت ومبقاش فيها مشكلة ومشيت بعد كده على شوية مطبات عجب (انا فى دار السلام)

العربية 128 والملفين كانوا على اليمين

العيب ممكن يكون من ايه ، وهل ممكن امشى بيها اذا كانت اتعدلت لوحديها
قديم 26-02-2013, 04:43 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حاسس ان العربية بترف مش بتتهز

هو احتمال الكبالن بس الاحتمال الاخطر ان الشاسية يكون فتح وده وارد جداً فى ال 28 فلازم عفشجى يبص عليها بسرعة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 26-02-2013, 10:46 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

من وصفك للمشكلة حاسس ان الركبة اليمين او الشمال شرخت
هتلاقى العجل اما ادم لادام اوى او اخر للخلف اوى والعجل بيحك فى الرفرف

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-02-2013, 07:47 PM

جزاكم الله خيرا على سرعة الرد

اليوم سالت زمايلى وفيه واحد قاللى ان احتمال تكون كاوتشة الميزان يا اما اللى فى العجل او اللى فى صدر العربية

على فكرة العربية كانت عاملة حادثة مفترية ، واحد قريبى كان دخل بيها على الدائرى فى الحاجز اللى فى نص الطريق عند نفق التجمع الخامس.

عشان تعرفوا الحادثة كانت عاملة ايه ، العربية 128 اتكلفت 11000 جنيه عشان تبقى عربية تانى

ومتهيالى ان موضوع الركبة ده بعيد (اذا كانت اللى فى بالى اللى هيه ماسكة صدر العربية يمين وشمال وعليها لحام كتير) ، والعربية مش بتمشى كتير يعنى عاملة 4000 كم فى خلال السنة ونص بعد تجميعها

انا بسال لانى باحاول اعمل كل حاجة اقدر اعملها فيها عشان مروحش للصنايعية لانهم زهقونى ايام الحادثة وبعدها

يعنى انا قلت احتمال الكبالن ده لانى لسه مغير الكبالن الشمال من فترة قريبة ، يعنى يمكن ممشيتش 1000 كم ، ولقيت الكاوتشة بتاعتها متهربدة (اول مرة اشوف كاوتشة تتقطع 3 حتت)

وشكرا جزيلا على الاهتمام
قديم 13-03-2013, 10:01 PM

اسف انى اتاخرت على الرد باللى حصل

رحت للميكانيكى قاللى اضبط زوايا ، قلتله بس دي مش مشكلة زوايا

رحت رايح على العفشجى :

نزل تحت العربية وفتح الكبوت ، وقاللى ان المقصات سليمة والركب سليمة ، وقاللى روح اضبط زوايا

المهم انا قلت الناس دي مش فاهمة اللى قولته ، لانى كنت حاسس ان العجل بيتخلع من العربية ، مش بترمى منى

ويومها قلت انا هاطلع بيها على الدائرى اجربها من غير ما اعمل فيها حاجة ومشيت بيها من ساعتها بتاع 350 كم ، وربنا يسترها

انا جبت لقمة فك صامولة السرة باليد بتاعت اللقم عشان افك الكبالن ، وان شاء الله هافكها وانظفها واشحمها واركبلها الكاوتش