العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 22-04-2012, 09:33 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اجهزة التكييف المنفصلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدقابل مشاهدة المشاركة

دينامو السيارة 12 فولت بينما التكييف المنزلى بيشتغل على 220 او 380 فولت يعنى مفيش دينامو 220 فولت ينفع يركب على السيارة الا بتعديل وكل الموجود فى السوق بتاع مولدات كهرباء صينى يعنى اسبوع ويبوظ
انا شاكر لحضرتك ردك
بس انا ليا بعض التعليق ...
انا كنت بفكر اركب دينامو تانى فا العربية يدينى 12 فولت ... و بعدين استعمل محول ( كونفرتور ) علشان يدينى 220 فولت
حضرتك تقصد ايه بالتعديل ؟؟؟
الموجود فى السوق صينى ...... حضرتك تقصد المولدات الكهربائية ؟

قديم 22-04-2012, 09:39 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة .EhAb مشاهدة المشاركة

حضرتك ممكن تحاول توفق تكييف يركب لعربيتك. متابع
يعنى ايه اوفق تكييف يركب على عربيتى ؟؟

انا جبت تلاجة داخلية منفصلة ... الصينى الى بيتباع فى السوق .. و ركبتها على الكباس الاصلى بتاع العربية ... بس النتيجة كانت غير مرضية على الاطلاق ... التبريد مش جامد .. و العربية بتسخن لما اشغل التكييف
حضرتك تعرف ايه الى ممكن اوفقوا على العربية ؟
انا بفكر اجيب تلاجة ميكروباص تويوتا و الكباس بتاعه كمان

قديم 27-04-2012, 02:38 PM
الصورة الرمزية محمدقابل
محمدقابل محمدقابل غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب مصرى متزوج اعمل مربى دواجن
التخصص العملى: صاحب مزرعة دواجن
هواياتي: القرأة والرياضة وركوب الدراجات النارية وصيد الاسماك

محمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to beholdمحمدقابل is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا شاكر لحضرتك ردك
بس انا ليا بعض التعليق ...
انا كنت بفكر اركب دينامو تانى فا العربية يدينى 12 فولت ... و بعدين استعمل محول ( كونفرتور ) علشان يدينى 220 فولت
حضرتك تقصد ايه بالتعديل ؟؟؟
الموجود فى السوق صينى ...... حضرتك تقصد المولدات الكهربائية ؟
اولا لو ركبت دينامو 12 فولت وركبت عليه محول 220 فولت مش هاينفع للاسباب الاتية .
انت محتاج دينامو اكبر من قدرة التكييف (1.5حصان) وده مش موجود .
ولو موجود عملية تحويل الكهرباء من 12 الى 220 فولت تُحدث فقد فى الطاقة
يبقى اذاَ مفيش امامك الا دينامو يكون 220 فولت مباشر لتوفير فقد الكهرباء وبالتالى الحمل على الموتور وموجود فى السبتية ببولاق ديناموهات صغيرة صينى للمولدات وجودتها مش ولابد ولكن هايكون حمل على الموتور ولازم الموتور يكون قوى علشان يتحمل
قديم 27-04-2012, 11:29 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدقابل مشاهدة المشاركة

اولا لو ركبت دينامو 12 فولت وركبت عليه محول 220 فولت مش هاينفع للاسباب الاتية .
انت محتاج دينامو اكبر من قدرة التكييف (1.5حصان) وده مش موجود .
ولو موجود عملية تحويل الكهرباء من 12 الى 220 فولت تُحدث فقد فى الطاقة
يبقى اذاَ مفيش امامك الا دينامو يكون 220 فولت مباشر لتوفير فقد الكهرباء وبالتالى الحمل على الموتور وموجود فى السبتية ببولاق ديناموهات صغيرة صينى للمولدات وجودتها مش ولابد ولكن هايكون حمل على الموتور ولازم الموتور يكون قوى علشان يتحمل
انا شاكر لحضرتك ردك .... انا بحب اتناقش و اتبادل المعلومات و المعرفة
الموضوع كده شكله مش حينفع ... بس احب اتناقش فى شوية حاجات .....

انا كنت بفكر ...الدينامو 12 فولت ....لو جبت محول 3000 وات .... ده ممكن يدينى 13 امبير 220 فولت ... التكييف ال 1.5 حصان بيحتاج تقريبا 5 امبير علشان يقوم ... و حوالى 2 امبير علشان يشتغل ( المعلومات دى قديمة اتمنى انى اكون لسه فاكر صح ) فده معناه انى ممكن من المحول اقدر اقوم التكييف
بخصوص الحمل على الموتور ... اعتقد حمل الدينامو حيكون اقل من حمل كومبريسور التكييف
موتورى 8 سلندر .. حمل كومبريسور التكييف مش عاملى مشاكل

موضوع الدينامو الى بيخرج 220 فولت مباشرة .. ده موضوع جديد عليا و شكله حاجة جامدة جدا
انا احب اعرف الدينامو ده اخبارة ايه و سعره ايه من باب العلم بالشئ
تنت شاكر لحضرتك للمرة التانية على المعلومة الجديدة دى
تقبل تحياتى

قديم 28-04-2012, 12:32 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا شاكر لحضرتك ردك .... انا بحب اتناقش و اتبادل المعلومات و المعرفة
الموضوع كده شكله مش حينفع ... بس احب اتناقش فى شوية حاجات .....
انا كنت بفكر ...الدينامو 12 فولت ....لو جبت محول 3000 وات .... ده ممكن يدينى 13 امبير 220 فولت ... التكييف ال 1.5 حصان بيحتاج تقريبا 5 امبير علشان يقوم ... و حوالى 2 امبير علشان يشتغل ( المعلومات دى قديمة اتمنى انى اكون لسه فاكر صح ) فده معناه انى ممكن من المحول اقدر اقوم التكييف
بخصوص الحمل على الموتور ... اعتقد حمل الدينامو حيكون اقل من حمل كومبريسور التكييف
موتورى 8 سلندر .. حمل كومبريسور التكييف مش عاملى مشاكل

موضوع الدينامو الى بيخرج 220 فولت مباشرة .. ده موضوع جديد عليا و شكله حاجة جامدة جدا
انا احب اعرف الدينامو ده اخبارة ايه و سعره ايه من باب العلم بالشئ
تنت شاكر لحضرتك للمرة التانية على المعلومة الجديدة دى
تقبل تحياتى
المشكلة انك لازم تركب دينامو الخرج بتاعه أكبر من 250 امبير وانا مش بؤيد الطريقة ديه لأن كثرة التحويل بيؤدى الى فقد فى الطاقة، وكذلك استعمال انفرتير للتحويل الى 220 فولت، لا أظن أنه ينفع فى تشغيل كمبريسور تكييف.
فيه طريقه تانيه ممكن تسأل على كمبريسور ثلاجات العربيات زى اللى راكبه على عربيات منتجات الأيس كريم مثلا.