العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 13-05-2013, 10:39 PM
الصورة الرمزية محمد اوبل
محمد اوبل محمد اوبل غير متواجد حالياً

محمد اوبل has a spectacular aura aboutمحمد اوبل has a spectacular aura aboutمحمد اوبل has a spectacular aura about
افتراضي رد: افيو 2013 ولا نيسان صنى 2013 الشكل الجديد

السلام عليكم انا معايا افيو 2007 كامله مانيول وجربت الصنى 2010 اتوماتيك كتير بتاعه صاحبى اكيد الصنى افضل حتى لو تجميع مصرى والافيو اللى معايا كورى بس نصيحه خليك فى الصنى الشكل القديم فى منها زيرو لسه هى الجديده اوسع بكتير من الخلف بس الشكل القديم افضل والافيو برده كويسه بس هى نسخه من اللانوس بس على شكل تانى وصالون اوسع واشيك انما الصنى انت راكب يابانى بس للامانه الصنى يعيبها كام حاجه اولا حريقه بنزين (الموتور ال1600) لانه تون كام (ثنائى الكامه العلويه) ثانيا صالون الصنى ضيق من ورا شويه دول اهم عيبين فى الصنى ورغم كده هى افضل والله الموفق
قديم 14-05-2013, 12:01 AM
hussen reda hussen reda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب

hussen reda is on a distinguished road

أنا بردو فى نفس الحيرة بقالى 6 شهور محتار لان العربيات المتاحة كلها ليست حديثة " تحت المائة ألف " بس فى الآخر استقريت على الأفيو لان هى الوحيدة المناسبة فى الفئة تحت المائة ألف بين السيارات المتاحة , اما بخصوص المقارنة بين الافيو و الصنى أنا أرى ان الافيو افضل من حيث التصميم و الانتشار لكن الصنى افضل من حيث الاتساع الداخلى و الحداثة و ايضا افضل فى قوة الماكينة لان قوتها 107 حصان و المقارنة ميالة اكثر للصنى نظرا لان السيارتين مش من نفس الفئة السعرية بس ما دام حضرتك بتفكر فى النيسان اللى ب 107 ألاف يبقى حضرتك ممكن تفكر فى الأوبترا و النيسان تيدا
قديم 15-05-2013, 10:09 AM
alexpower alexpower غير متواجد حالياً
من انا؟: Engineer

alexpower is on a distinguished road

انا قررت اشترى نيسان 2013 الشكل الجديد
قديم 18-05-2013, 08:32 PM
mondyegypt mondyegypt غير متواجد حالياً

mondyegypt is on a distinguished road

مبروك مقدما وياريت الناس اصحاب السيارتين الافيو 2013 والصنى 2013 يقولوا ايه ملاحظتهم بالايجاب او السلب فى كلتا السيارتيين
قديم 22-05-2013, 03:40 PM
عمرو عبد الحميد الجندى عمرو عبد الحميد الجندى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ليسانس اداب

عمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اوبل مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا معايا افيو 2007 كامله مانيول وجربت الصنى 2010 اتوماتيك كتير بتاعه صاحبى اكيد الصنى افضل حتى لو تجميع مصرى والافيو اللى معايا كورى بس نصيحه خليك فى الصنى الشكل القديم فى منها زيرو لسه هى الجديده اوسع بكتير من الخلف بس الشكل القديم افضل والافيو برده كويسه بس هى نسخه من اللانوس بس على شكل تانى وصالون اوسع واشيك انما الصنى انت راكب يابانى بس للامانه الصنى يعيبها كام حاجه اولا حريقه بنزين (الموتور ال1600) لانه تون كام (ثنائى الكامه العلويه) ثانيا صالون الصنى ضيق من ورا شويه دول اهم عيبين فى الصنى ورغم كده هى افضل والله الموفق
معلش سؤال هو الكامة الواحدة افضل ام ثنائى الكامة افضل فى الاداء و اذا كانت التون كامة افضل فلماذا هو عيب فى الصنى