العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 31-08-2009, 03:04 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Citroen DS أعظم سيارة فى التاريخ

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Col.Eng.Khaled مشاهدة المشاركة

فعلا مبدع ptmnlo123per154
يا فندم الف شكر ... من بعض ما عندكم ...
بجد موضوعاتكم رائعه ...
انا حاسس ان النهارده اليوم العالمي لسيتروين في المنتدى

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 31-08-2009, 03:49 AM
salahabdelnabi salahabdelnabi غير متواجد حالياً

salahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these partssalahabdelnabi is infamous around these parts

تقرير رائع يا شاتو ptmnlo123per112
وتسلم ايديك ياسامح باشا على الاضافة التحفة ptmnlo123per112

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب

عجبى !!( صلاح جاهين )
قديم 31-08-2009, 06:14 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chato_eg مشاهدة المشاركة

العفو
على فكرة أنا هانى...و دائما هتلاقوا فى التوقيع بتاعى ميجان هاتشباك
العقيد خالد ال nickname بتاعه col. eng. khaled
و التقنيات دى مش بتتعمل النهاردة ده سؤال وجيه
أعتقد إن التقنيات دى مكلفة فى التنفيذ
وارد جدا إنها تكون مطبقة فى بعض السيارات التى نوعا ما من فئات مش معتادة على الأقل فى الشارع المصرى
لكن علشان نكون واضحين....سيتروين بتصرف جامد أوى على عربياتها و علشان كده دائما بتعانى من أزمات مالية و معدل التطوير مش سريع...و الذوق إللى بيخاطبوه أصلا محدود.....على سبيل المثال من ساعة ال DS ....أنا ماشفتش عربية تستحق وقفة إلا ال C6 و من بعدها ال C5 ....أى نعم هما مش نصف ال DS حتى ...لكن تقدر تكون إن مجملا سيارات ناجحة
و هما وفقوا الحمد لله فى ال C4 ....و طبعا ده بيؤدى إلى سعر إعادة بيع زى ما كلنا عارفين و للأسف التوكيلات بتاعتهم خارج أوروبا فعلا عيانة....يعنى أفتكر عز العرب مثال على ذلك....شوف مثلا EIM فى رينو بعملوا إيه و هو بيعمل إيه فى citroen ...شىء محزن للغاية
انا جيت اكتب هاني كتبت خالد معلش الصيام بيعمل اكتر من كده
هيا ممكن تكون التقنيات فعلا مكلفه لكن فيه اللي يقدر التقنيات دي مهما كان تمنها
اقصد ان ستريون طالما نزلت حاجات زي دي في سيارات قديمه و المفروض انها نجحت ليه ما حاولتش تنفذها في عربياتها الحاليه الا لو كانت فاشله و بتعاني من اعطال كتير !!!!!

حـازم خـضـر

قديم 31-08-2009, 09:06 AM
الصورة الرمزية chato_eg
chato_eg chato_eg غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى محمد
التخصص العملى: مصمم أزياء

chato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond repute

لو كانت فاشلة...كان صعب جدا الاستمرار فى الإنتاج 20 سنة متواصلة...حتى لو الناس اتخمت سنة 1955 فيها...مش هيفضلوا يشتروها 20 سنة.....و بعدين مين قال إن التقنيات ماتت
نظام التعليق بال auto levelling ده ظل معمول به حتى سيارات التسعينات من سيتروين حتى ال XM و ال Xantia ....
المصابيح ذاتية التوجيه موجودة فى ال C4 ....جايز مش فى الموديلات المطروحة فى مصر...لكن موجودة
ال semi-automatic gearbox ....أصبح دلوقتى فيه automatic و step-tronic .....
أكيد الفرامل بتاعتها ديسكات
معدلات أمان رائعة 5 نجوم...
لازالت الأشكال بديعة و فنية و لها تصميمات جذابة
الإبداعات متواصلة فى أشكال السيارات المتنوعة

شهيتى اتفتحت زيادة لوجبة من سيتروين

Megane...Every Trip is a Journey

قديم 06-07-2010, 03:21 AM
احمدبلبل.سيتروين احمدبلبل.سيتروين غير متواجد حالياً

احمدبلبل.سيتروين is on a distinguished road

انا احمد بلبل حفيد الحج بلبل ملك الستروين من سنه 1919 حتى الان وبالنسبه لDS فعلا هى اعظم سياره فى التاريخ واكبر دليل على ذلك ان المشاهير يقودون هذه السياره حتى الان ويعرفون قيمتها مثل الاستاذ حلمى بكرالملحن المشهور وغيره من كبار رجال الدوله !