العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 15-12-2011, 01:33 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فى سيارتى إنذار وإيموبيليزر .... أتكل على الله وأنام وأنا مطمئن ؟

بعد ستر ربنا - من الصعب جدا تخطي نظام الاموبيلايزر في العربية لانة بيفصل كهربة العربية عن اجزاء كتيرة مسئولة عن تشغيل السيارة

وعلي راي احد اعضاء المنتدي

لو الحرامي تخطي الانذار ودخل العربية وتخطي جهاز الاموبلايزر وقدر يشغل العربية تبقي بصراحة حلال علية عشان هو تعب فيها اوي

توكل علي الله اولا هو احسن حارس - ونام واطمن فلن نري الا ما كتبه الله لنا

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 15-12-2011, 01:54 PM
Neo206 Neo206 غير متواجد حالياً

Neo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond reputeNeo206 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

بعد ستر ربنا - من الصعب جدا تخطي نظام الاموبيلايزر في العربية لانة بيفصل كهربة العربية عن اجزاء كتيرة مسئولة عن تشغيل السيارة

وعلي راي احد اعضاء المنتدي

لو الحرامي تخطي الانذار ودخل العربية وتخطي جهاز الاموبلايزر وقدر يشغل العربية تبقي بصراحة حلال علية عشان هو تعب فيها اوي

توكل علي الله اولا هو احسن حارس - ونام واطمن فلن نري الا ما كتبه الله لنا
فعلا من توكل على الله فهو حسبه
و أنا شايف أن كده أنت عملت الى عليك و الباقى حفظ من الله
قديم 15-12-2011, 01:59 PM
Zazoksh Zazoksh غير متواجد حالياً

Zazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond reputeZazoksh has a reputation beyond repute

/ akerima
/Neo206

ونعم بالله ... صدقت وأوفيت

"وقل لن يصيبنا إلا ما كتبه الله لنا" ... صدق االله العظيم

بس برضة يا akerima لو الحرامى سرق السيارة .. مش حلال عليه .. و حأفضل أنق عليه وأدعى عليه ... ربنا لا يورينا لحظة مثل هذه .

مع أطيب تمنياتى للجميع بالصحة والسعادة ،،،

Zazoksh - Cairo, EGYPT
قديم 15-12-2011, 07:13 PM
moca_moca moca_moca غير متواجد حالياً

moca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond reputemoca_moca has a reputation beyond repute

هههههههههههه ده فيه ناس غيري بتحلم كل يوم ان العربيه لتسرقت اهو
سبحان الله
قديم 22-12-2011, 02:38 PM
الصورة الرمزية master.formats
master.formats master.formats غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد
التخصص العملى: مهندس معماري

master.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to beholdmaster.formats is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Zazoksh مشاهدة المشاركة

إعزائى مشرفى وأعضاء المنتدى الكرام

تحياتى للجميع والشكر الجزيل لما تبذلونه من جهد فى توعيتنا وإرشادنا بما فيه المصلحة لنا جميعاً .

بداية .. لقد قمت بحجز برتون بيرسونا 2012 كاملة الكماليات (والكمال لله وحده فقط) وذلك بعد فترة حيرة تتجازز 3 شهور لإختيار سيارة تتناسب مع القيمة المدفوع فيها .

ولقد إنتهى قرارى إلى إختيار البيروسونا لما لمسته فى هذه السيارة من قوة وإمكانيات يؤهلها لكى تتقدم على كافة الماركات الأخرى من السيارات التى تنتمى إلى فئتها وهى تحديداً بدون ترتيب كما يلى:
شيفروليه / أوبترا
هيونداى / أأكسنت الأر بى
كيا / سيراتو
نيسان / صنى

وذلك لما تمتاز به السيارة من عوامل أمان قلما تتواجد فى مثل فئتها ... وإن تواجدت يكون ذلك على حساب تزايد القيمة (الغير مبرر من وجهة نظرى) .

نعم الاختيار و تفكير سليم ان شاء الله و ربنا يبارك لك فيها..

سؤالى لجميع الأخوة الأفاضل:

هل وجود إنذار فى السيارة + نظام إيموبيليزر فى المفتاح يجعلنى أتكل على الله وأنام وأنا مستريح البال على السيارة ؟ ولو بدرجة أعلى نسبياً ؟

أم أن تلك الأنظمة يمكن تخطيها بكل سهولة من جانب سارقى السيارات ؟

طبعاً توكل على الله... أولا و أخيراً...
الانذار في سيارات بروتون انذار فتح أبواب و شنطة وليس انذار صدمات ده مبدأياً..
وهو صوته مميز و دي ميزة فيه مش شبه أصوات الانذار التانية..
وبعد التوكل على الله.. طبعأً الانذار و الايموبيلايزر بتصعب السرقة و بتضيق مجال اللصوص اللي ممكن يتعاملوا معاها..
يعني مش أي واحد ولا عيل مدمن ممكن يعرف يسرقها.. لكن طبعاً كل نظام أمني له مداخل وثغرات واذا كانت البنوك بتتسرق مش هيسرقوا عربية في الشارع؟؟
في بي ام دبليو ومرسيدس بتتسرق.. وربنا يحفظنا جميعاً..
الأفضل انك تغطي رقم الشاسيه اللي على التابلوه لأن ده لو حد سرق الاكواد من التوكيل ممكن يعمل مفتاح أصلي للسيارة باستخدامه وده اللي حاصل حالياً مع السيراتو و الالنترا..
والحمد لله ان بروتون مش منتشرة فمش مطمع و مش كتير بيفهموا فيها..

هل الموضوع يستحق عمل بوليصة تأمين بكامل قيمة السيارة (على الأقل لمدة سنتين قادمتين) ؟

موضوع التأمين أنا عن نفسي بستحرمه..!!

مع أطيب تمنياتى القلبية للجميع بالصحة والسعادة ،،،

Zazoksh - Cairo, EGYPT
ربنا يبارك لك في العروسة و يحفظها لك و يحفظنا جميعا من المجرمين..
وأهلا بيك.

مهندس معماري
محمــد مختــار