العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 28-08-2011, 09:55 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
مميز عايز تعرف اى حاجه عن الساجا ادخل هنااااااااا

عايز تعرف اى حاجه عن الساجا ادخل هنااااااااا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نظرا للاقبال الشديد علي هذه السياره و لتسهيل جمع المعلومات عنها هنجمع كل المعلومات عنها هنا
طبعا الموضوع ده شامل كل المواضيع الي اتنشرت في المنتدي من الاعضاء الافاضل
اولا
مواصفات السياره

الابعــاد : 4257 * 1680 * 1502

الوزن : 1035 مانيوال , 1065 اوتوماتـك

حجم الشنطــه : 413 لتــر

قـوة الموتـور : 94 حصان - 6000 دوره

عـزم المحــرك : 120 نيـوتن متر - 4000 دوره

من 0 : 100 كم/ساعه (ثانيه) : 13ث -مانيوال- / 14.5ث -اوتو-

الازاحـه الإجمـــاليـه ـ cc ـ : 1332

اكيـاس الهــواء : 1 للســائـق

حجـم الكـاوتـش : 185/60R14

-----------------------

-:: تجهيـــرات السـاجـــا ::-

- امبـلويزر , انـذار .

- تكييـف (بارد & ساخـن) .

- 1 كيس هـوائـى للسـائق .

- باور .

- فانوس فرامــل .

- دعمــات صلــب فى الجوانـب .

- مرايات كهـربائيــه جانبيــه .

- قفـل مركزى .

-2 ريموت كنتــرول .

- 2 زجاج كهـربائـى امامــى .

- تعـديل مستـوى الدريكسـيون لاكثر من وضعيــه .

- كاسيت (راديو & اديو CD) .

- منفذ كهرباء 12 v

- 2 سماعات اماميــه , 2 سماعات خلفيــه .

- بارك سينـسور .

- جنط رياضى .

- 5 احـزمة امــان .

- 2 فوج لايت امـامــى (مصابيح شبوره)
.
- فوج لايت خلفي

- 5 حامل اكواب .

- مقابض الابواب , المرايات الجانبيه , المصدات -بنفس لون السيــاره-
.
- التحكم في ارتفاع و انخفاض كرسي السائق

- فتح التانك و الشنطه من الداخل

- سخان زجاج خلفي
- عداد رحلات
-----------------------

-:: الأسعــــار ::-

المـانيـوال : 63,900

الاوتـوماتـك : 68,900

الدواسات
شنطه العده (مفتاح ربط العجل - اريال السقف - شنكل القطر - زراديه - مفك - مفتاحين ربط كبير و صغير - مفتاح تاني تقريبا بتاع ربط الاستبن )
الاستبن و الكريك
كتالوج العربيه
كتالوج الكاسيت
كتيب الظمان
طبعا نسختين المفتاح
(للاسف كان في مفتاح واحد و قالولي هيبعتوا يجيبوا التانيو طبعا كتبت ده في الاقرار)
اهم حاجه الكود الي بيجي مع المفتاح ده تشيله في الخزنه في البيت علشان لو مفتاح ضاع تعرف تطلع عليه

جبت ملف عربيه جديده من المبني الي فيه الخزنه 40 جنيه
بعدين جيت طلب فحص و استمارة طفايه 16 جنيه
اشتريت طفايه 121
(طبعا انسي لو في باقي لازم تقفله)
تروح نختم الطفايه
جبت الراجل بتاع البصمه هتلافيه لابس عفريته و ماسك قلم رصاص طويل جدا
هيعمل البصمه و شوفه في 5 جنيه
هتخش علي الفحص المهندس
اركن العربيه في حته مش ملطش علشان انت عارف مهارات الشعب المصري
وبعدين تدخل علي مكتب الترخيص الجديد هتلاقي موظفه قاعده مش طايقه نفسها و هتكتب شوية حجات علشان تجبها ركز في الحاجات علشان مش هتسمع حاجه و خطها بيبقي منيل الي انا فاكره و البنت الي عملتلي التامين قالتلي علي الباقي
2 صورة بطاقه
2 صوره طلب نمر
و تدفع التامين الاجباري 225 جنبه للثلاث سنوات
(ضرب علي القفا طبعا بس لابد منه)
و ترجع للموظفه تاني
هتاخد منك الملف و تهتقولك استنا لما تسمع اسمك طبعا انت و حظك
(طبعا متستناش لما حظك اليوم في الجرنان يكتبلك هتخلص في ساعه)
هتسمع اسمك هتديد و رقتين هتروح تدفع الضربيه علي الثلاث سنوات 773 جنيه
( طبعا متستناش الباقي برضوه )
هيديك صورتين من الايصال واحد ليك و التاني للموظفه
و بعدين تروح مكتب اللوحات هتديها الورقه الثانيه هتختمهالك
(طبعا متستعجلهاش)
هترجع تاني عند الشباك للموظفه هتديها الايصال و الورقه الي اتختمه عند مكتب اللوحات
شويه من عشر دقائق لنص ساعه برضوا انت و حظك هتديك و رقه تروح توديها في اخر المكان الي انت فيه الي بيطلعوا منه الرخصه
( طبعا متحاولش انك توصل للشباك اوصل لاقرب مكان و ادي الورقه للي قدامه هتوصل )
هتستنا تاني هتكون تعبت طبعا من كتر اللف شوف حته اقعد فيها قربيبه علشان هتسمع اسمك علشان تستلم الرخصه
هتستلم الرخصه و تروح جري علي المكان الي جبت منه الملف في الاول و دفعت في الضريبه تجيب ايصال تركيب لوحات 8 جنيه
(ضرب قفا برضوا)
و تروح لمكان اسمه الخطاط هيكونوا بعتوا اللوح عليه هتديله الرخصه و الايصال و هيطلع النمره و يديك الرخصه تستنا شويه هينادي علي الرقم بتاع العربيه تكون انت في الشويه دي خرمت العربيه علشان تعلق النمر
هتسمع النمره هتقول تمام يا فندم هيجي الباشا يركبلك النمره هتراضيه برضوا 5 جنيه و كده الف مبروك خلصت المرور
( طبعا لازم تكون راضي ابوك و امك علشان يدعولك تخلص في يوم واحد )
هتاخد العربيه و تروح تناااااااااااام لانك هتكون اتهديت

سؤال و جواب

استهلاك البنزين في الساجا ؟
بتعمل حوالي 7 لتر في 100 كيلو علي سرعه اقصاها 60 يعني في معدل الاستهلاك يقل لو السرعه زاده عن كده و العربيه بتلين

الضمان ؟

الضمان بقى 100 الف كم او 3 سنوات ايهما اقرب

طريقة التعامل مع التوكيل ؟

للتعامل مع التوكيل يجب ان تقوم بالاتصال بالتوكيل عشان يحددوا ليك ميعاد

التامين ؟
افضل حاجه التامين مع عز وده بيكون 3,5 %
و بتروح تودي العربيه و تستلمعا لما بتخلص من غير وجع دماغ

اسعار قطع الغيار ؟

فانوس امامـى : 820

فانوس خلفـى : 315

رفرف امامى : 435

رفرف خلفـى : 1200

فلتر زيت : 50

سير الكاتينـه : 440

البليـه : 460

سير المجمـوعه : 155

طبعا اتعمل من كام يوم خصم 10% علي كل السيارات بروتن

هل الباور تقيل؟

لا مش تقيل و مش ناعم اوي هو في المتوسط وده افضل علي السرعات العاليه بيخليك تتحكم افضل في العربيه

صوت السمعات هل هية سيئة؟

بالعكس تماما صوت السماعات ممتاز

اخبار التقفيل اية ؟

جيد جدا و لسه مظهرتش عيوب فيه

خامات التبلوه ؟

خامات التبلوه جيد جدا بس طبعا مش فخمه تمتاز بالعمليه اكتر و هيا افضل من الانوس و الافيو

السعه اللتريه لتانك البنزين ؟

40 لتر و يوضع بنزين 92

الالوان المتوفره ؟
اسود
احمر
ابيض
فيروزي
فضي
ميتال جراي
اماكن عز العرب ؟

في 3 فروع خاصه بعز العرب
فرع الصحراوي
وده موجود قبل بوابات طريق مصر اسكندريه الصحراوي على اليمين
فرع العجوزه
وده موجود تحت كوبري اكتوبر قبل نزلة الدقي على اليمين وانت رايح على الدقي (مش فاكر اسم الشارع)
فرع مدينة نصر
وده موجود في شارع ذاكر حسين
الاسكندريه
داون تاون
كيلو 1 الطريق الزراعي ابيس

مراكز معتمده
الغد في المنصوره
شارع عيسي امام كبري المرور

انطباعات من مالكي السياره

العضو allo

الشكل الخارجي :

أول متبص على العربية ترتاح لشكلها , جذاب من غير تعقيد وأحلى من اللوجان أو اللانوس أو الفيرنا (وجهة نظري طبعاً) بس تحس انها ملمومة شوية في العرض وده اللي هيسببلك المفاجأة لما تفتح العربية

الشكل الداخلي:

تفتح العربية تفاجأ انها واسعة من جوة يعني اللي سايق يرجع الكرسي براحته واللي وراه قاعد مرتااااااااااااااااح
الفرش مريح وانت سايق تحس بالألفة كده تحس انك تعرفها من زمان (بجد والله)

التابلوه جميل والدريكسيون شكله لذيذ ,الكلاكس في الطارة بعكس اللوجان زرار في دراع الإشارة
الخامات الداخلية كويسه وأنضف من عربيات كتير (معرفش مين اللي كان بيفتي ويقول الخامات مش قيمة ؟ تقريباً كاب بيقارنها ب BMW?)

الكنبة الخلفية مريحة وفيها 3 أحزمة أمان

تشغل العربية الصوت مش عالي مقبول للسمع بس لما تزود بنزين يبقى زي مقال البروتونية في نايل موتورز (زئير وليس أنين) مش هقول زي التربو بس فيه إيقاع جميل تحب تسمعه.
الشنطة مساحتها كويسة جداً مش ضيقة

التنك والشنطة طبعاً بيتفتحوا من جوه

الكاسيت سي دي كلاريون نضيف جداً وفي حامل أكواب أمامي في التابلوه وخلفي في الأبواب

زجاج كهرباء للأبواب الأمامية ومرايتين كهرباء

انا جيبتها مانيوال لإني مبحبش الأوتوماتيك

عصاية الفتيس طويلة مش قصيرة بس مبتتهزش زي بعض العربيلت

العربية مزودة بكمبيوتر رحلات TRIP والشاشة فيها مؤشر حرارة وبنزين .....إلخ

الإضاءة الداخلية في منتصف سقف السيارة وقوية تغطي السيارة بالكامل

الكشافات الأمامية قوية وإضائتها ممتازة وكشافات الشبورة قوية جداً مع اني كنت مستصغرها في الحجم

العربية مزودة بجهاز انذار( مبيشتغلش بالاهتزاز للأسف بس لو أبواب أو شنطة أو كبوت العربية اتفتح السرينة تشتغل) وحسب مفهمت من الكاتالوج ان كل مفتاح ليه شفرة ترسل لاسلكياً للسيارة وليه ID معين ومش ممكن العربية تشتغل بمفتاح تاني حتى لو كان نفس الشكل وفتح كونتاكت (قاطع دائرة الكهرباء أو حاجة زي كده)

جنوط سبور

بارك سينسور

وسادة هوائية للسائق

عجبني قوي ان العربية ليها حلقتين حديد تتشد منها من قدام وليها حلقة بتركب ورا ممكن تشد انت بيها

طبعاً العربية لسه بتلين مقدرش اقرص قوي عليها علشان اشوف اقصى سرعة والتكييف والكلام ده بس بجد انا بحاول أحكمها لإني بحس ان العربية بتشد جامد زي متكون عايزة تجري لوحدها

العفشة محترمة جدااااااااااااااااااً مش هقولوكو انا رحت بيها فين بس فعلاً شارع كله تكسير زي المرجيحة ومع ذلك العربية ناعمة جداً متحسش بخبط أبداً وتحكمها سلس جداً

ارتفاع العربية عن الأرض مناسب (مش زي اللانوس ولا الفيرنا)

فيها مزيل ضباب للزجاج الخلفي

انا روحت أمون العربية كان البنزين على أول شرطة low مونت 31.5 كده يبقى التنك مش أقل من 35 لتر تقريباً

العضو amr 1973

المميزات :

1. العربية بسم الله ما شاء الله فى العفشة حلوة جدا و نعمة قوى بجد و عالية عن الارض و انا كنت مركب فيها 3 ورا و انا و زميل ليا و كانت زى الفل لو هبطت على الارض و لا حاجة و قصدت اطلع بيها مطب عشان اشوفها تتحك من تحت و لا لا و لاقيتها تمام
  2. العربية ثباتها عالى جدا و ممكن تشالوا الناس اللى كانت فى المقابلة لان حبيبتى عربيتى كانت معايا و الله بدون مبالغة العربية كانت 150 و 140 فى الملفات و لا اتحركت من الارض مع العلم انى كنت لوحدى يعنى العربية مش محملة و مع العلم ان العربية 900 كيلو متر بس يعنى الماكنة لسة مافتحتش
  3. التجميع بجد العربية تجميعها فى الاتوماتيك معقول جدا جدا احسن من الفيرنا عن تجربة
  4. العربية من الداخل واسعة جدا و شكلها من الخارج انسيابية قوى
  5. الدريكسون و الباور حلو مش خفيف قوى فيقلق لا معقول جدا جدا
  6. الفتيس بسم الله ماشاء الله حلو
  7. السنسور بارك تمام التمام و مفيد جدا
  8. الكاسيت محترم و السماعات صوتها عالى و نقية ( الكاسيت راديو و اوديو فقط انا بفضل دة لان ال mp3 مشاكلة كتير جدا بيقطع و كلام من ده )
  9. الصالون مريح جدا جدا و الكرسى الامامى بيعلى و يوطى القاعده بتاعته
  10. الشنطة واسعه و حلوة نفس حجم الانوس
  11. خامات الابواب و التابلوة و الله بجد عالية جدا و الله و اللى عايز يشوف عربيتى و يقارن بين خامات الاسبرانزا و الصينى و الله احلى و اقيم الف مرة
  12. العدادات انسيابية و جميلة جدا
  13. الصاج خامته كويسة زية زى صاج اى عربية 6 ملى و على فكرة كل العربيات الموجوده حاليا اغلبها نفس الصاج
  14. وزن العربية بسم الله ما شاء الله كويس و طبعا عشان الثبات و انا حكيت ليكوا علية
  15. العربية مش بتسخن ابدا ابدا اكبر حاجة النص
  16. التكييف بسم الله تمام بس عشان الناس تبقى عارفة لما بتشغل التكيف طبعا سحب العربية الاتوماتيك بيقل اكيد و البنزيين حرقة اعلى اما الموانيال فى السحب بيقل بنسبة قليلة جدا
  17. طبعا الماكنة كام برو و الكل عارف التقنية بتاعت الكام برو عاملة اية فى الشد و طبعا نفس الماكنة دى موجودة فى الجين 2 بس 1600 و امبارح الجين كانت مقفلة 180 كيلوا فى الساعه و الناس هاترد و تاكد كلامى و اسالو ايمن و هيثم و عمرو ابو ميم
  18. سعر العربية و لا فى الاحلام بالنسبة لامكانيتها و بمقارنة صغيرة قوى هاتعرفوا الفرق الاسبرانزا 516 سعرها 69 الف جنية صينى و مانيوال و 1600 و بالطبع الكل عارف ان مافيش ثبات و لا اى نوع من انواع الامان و الكل طبعا عارف الثبات فى الاسبرانزا عامل اية و التانية الفيرنا و ربنا مايوقعكوا فيها ابدا و الثالثة اللى من وجهة نظرى الشخصية مش حلوة اللانوس و الله كانت معاي و طلعت عينى و الله العظيم و لا ثبات و لا نيلة و لو كنت اجيب ال 120 كنت بخاف منها
طيب نيجى للعيوب و بعض الحلول

1. مادة الدهان طبقة خفيفة شوية و بالتالى اى تجريح بيبقى مشكلة ( انا واحد حك العربية و ساب اللون بتاعه على عربيتى روحت اشتريت من التوفيقية علبة بولش امريكى و الله شال اللون و لا كانة كان موجود و البلوش اسمة Rubbing Compound 07 و دى صورتة بس العلبة خضراء و تمنة 25 جنية
يوجد صوت تزيقة شوية ادام و لما اتصلت بالتوكيل عشان الصيانة قالوا مافيش مشكلة هاتتعمل عادى تربيط عفشة و ان شاء الله لما اروح صيانة الالف هابقى اقول لكم اية اللى حصل 3- العربية استهلاكها فى البنزيين عالى شوية و لما برضوا تصلت بالمهندس امر الكوافى قالى ان ده عادى جدا لان الماكنة لسة مافتحتش و انها فى صيانة الالف هاتتظبط و ان شاء الله فى صيانة الخمس الاف هاتبقى المعدل الطبيعى او هاتوصل للمعدل الطبيعى فى استهلاك البنزيين 4- اهم حاجة خلو بالكو من المفتاح بتاع العربية و الريموت و خلى بالك كويس فى حالة تغيير البطارية لان فية حاجة اسمها الامبوليزر و ده عشان ماحدش يعمل مفتاح على العربية و يسرقها لان اى مفتاح مصطنع مش هايدور العربية 5- المدى بتاع الريموت ضعيف شوية و طبعا بعد شوية بحث لاقيت فيديو للمشكلة دى ممكن نشوفة و انا ان شاء الله هاحاول اجربة و اشوف

العضو a.ibrahem
اختبار قياده
اما عن التجربة فكان هناك عربيتين واحدة مانيوال و واحدة اوتوماتيك اختارت الاوتوماتيك . اولا انطباعي عن العربية من بره الشكل جيد الفوانيس الامامية و الخلفية واضحة جدا الشبكة الامامية و شبكة الاكصدام بتتدي انطباع رياضي للعربية بالنسبة للصاج فهو مش بسمك الجين 2 و لكن هو عادي التقفيل الخارجي للعربية مناسب جدا و لا يوجد فراغات او تعويجات واضحة حتي مع التدقيق من احد المميزات التي تلفت النظر عند فتح باب السيارة الامامي او الخلفي تجد سهولة في الدخول و الخروج من و الي السيارة و ده نتيجة ان الباب بيفتح 90 درجة و السقف ارتفاعه كويس . اما بالنسبة لارتفاع السيارة فهو مناسب جدا للظروف المصرية و لا يقل عن من 15 الي 17 سم و يمكن اكتر و طبعا مع نظام التعليق الجيد فدي ميزة تانية للعربية

داخل العربية الخامات بوجه عام جيدة و انا اديها تقدير جيدة جدا بالنسبة لعربية بالسعر ده من تابلوه و بابان و كراسي بالنسبة لتصميم التابلوه وجهة نظري الشخصية انه جميل و مرتب و سهل و زي ما قلنا اماكن التخزين هايلة و كتير و مختلفة الاحجام و الاشكال

القاعدة في الكرسي الامامي جيدة من حيث مكان الرؤية و التمكن من كل الحاجات اللي جوه العربية حتي بالنسبة للكنبة الخلفية مع الاخذ في الاعتبار اني طويل187 سم و لكن القعدة اللي ورا مريحة جدا ان كان في طول الرجلان او الراس

المرايات تعتبر ممتازة بالنسبة طبعا للجين 2 و مجال الرؤية واضح جدا في التلت مرايات العدادات سهلة و مريحة و ليها طابع رياضي شوية و طبعا نفس لون الجين 2 البرتقالي هي و الكاسيت

اول مادورت العربية المارش سلس و سهل و الصوت هادي . مارشدار و رجعت لورا مجال الرؤية من الشباك الخلفي جامد جدا و بدأ يظهر اول عيب دواسة البنزين صغيرة و علي الجنب اوي و الكونسول من تحت عريض فمخليها ضيقة شوية حركة الفيتيس سهلة و ناعمة وهو اوتوماتيك مع اول انطلاقة و الخروج علي الطريق فوجئت من الموتور استحالة ان هو يكون 1300 الاداء بتاعه عالي جدا و سلس و انطلاقه في رشاقة و قوة ملحوظة و اللي بيديله ده ان 94 حصان و خفة وزن العربية الكيك دون بيحول العربية من عربية اقتصادية صغيرة الي عربية سبق من حيث القوة و الاداء و الصوت انا وصلت بيها لغاية 90 كم و الاداء كان هايل بالنسبة للموتور و الاستجابة لدواسة البنزين سريعة حتي الاستجابة مع الفيتيس جيدة

العفشة علي الرغم من ان الكاوتش بتاع العربية كان منفوخ بزيادة و لكن العفشة كانت جيدة و ادائها كويس من حيث النعومة هي مش ناعمة قوي و لكنها مقبولة و مريحة نظام التوجيه في استجابة عالية جدا و في المناورة و دخول المنحنيات اما عن الغرز فخد ت واحدة كده في السريع و تقديري انها حتبقي جامدة و متماسكة حتي لو الغرز جامدة و ده شئ كان متوقع من بروتون

فرامل العربية استجابتها حلوة و فيها قوة و زي الجين 2 فيها جزء فراغ في الاول و لكن بطريقة مقبولة

في المجمل انا شايف ان هي صفقة رابحة جدا من صفقات بروتون امكانيات عالية موتور و ثبات هايل جدا مساحة داخلية و شنطة كبيرة بالنسبة للحجم الخارجي

اما عن العيوب فهي طبعا سعر اعادة البيع و توافر قطع الغيار و اسعارها و اامل ان في المستقبل الموضوع ده يتحسن
العربية مناسبة للفئات (شباب اسري سيدات كبار السن)

العضو power

للانطباع عن العربيه
انا معايا عربيه تانيه 505 بيجو
انا حبتها 1300 علشان تبقي اقتصاديه و ترحمني من الركنه
اكتشفت انك راكب عربيه عربيه
الموتور قوي جدا بسم الله مشاء الله لا يقارن بالسيارات 1300 اطلاقا
العربيه واسعه و مريحه جدا جدا و دي ميزه لم اجدها في سيارات اخري كتير جدا و خلي بالك ان انا بتكلم في الوسع و الراحه و انا راكبي عربيه كبيره اكيد معظمكم عارف و سع و راحت البيجو
مكان المفاتيح و التحكم سهل جدا جدا
الدبرياج مريح جدا و استجابه البنزين سريعه جدا بسم الله مشاء الله
الفرامل ممتازه و اقصد ممتازه بمعني الكلمه افضل بكثير من
(الانوس- الابترا - الافيو - الوجان - فيرنا - شاهين - ماتركس)
مساحات الكنبه الخلفيه ممتازه انا برجع الكرسي بس مش للاخر يعني انا بكون مرتاح و الي في الخلف مرتاح جدا صديقي الي قعد في الخلف طوله 186 سم
بالنسبه للتكيف مجربتهوش بصراحه الجو مش ناقص
روحت فولت العربيه التانك 40 لتر هيا اخدت حوالي 32 الاجمالي 60 جنيه بنزين 92
العفشه بالنسبالي مش ناشفه اطلاقا انا مش بحس بالمطبات
بالنسبه للعزل من جيد الي جيد جدا
متنسوش اني برضوا راكب عربيه قديمه
يعني لو قلت شبه ممتاز ابقي مش متحيز لحاجه السنسور بارك ممتاز انا بصراحه اول مره اجربيه و اكتشفت انوا بيجيب الرصيف كمان مش العربيه الي وراك بس طبعا بيشتغل مع الريفرس
صوت الكاسيت جيد انا لسه مجربتهوش بجد [IMG]http://www.**********.net/Nile/images/smilies/049.gif[/IMG][IMG]http://www.**********.net/Nile/images/smilies/049.gif[/IMG]
المرايات ممتازه في تغطيه المساحات

العربيه في التقيم من و جهت نظري بالنسبه للفئه السعريه و القيمه هي افضل سياره ممكن تقتنيها بالسعر ده و هي افضل من سيارات اخري اعلي سعرا
طبعا كل ده انطباعات اولي و ليست اخيره

شويه صور للعربيه

[IMG]http://www.**********.net/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]هذه الصورة بحجم اخر انقر هنا لعرض الصورة بالشكل الصحيح ابعاد الصورة هي 692x519.

[IMG]http://www.**********.net/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجك الطبيعي.

[IMG]http://www.**********.net/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]اضغط هنا لمشاهدة الصورة بالحجك الطبيعي.

منقوووووووووووووووووول
قديم 03-09-2011, 04:54 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تعرف اى حاجه عن الساجا ادخل هنااااااااا

الموضوع وحش و لا ايه
: shwt:
قديم 20-09-2011, 06:17 AM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all

لا يا باشا الموضوع جميل بس عشان هو منقول انا مش قادر اتناقش مع صاحب الموضع لان فيه حجات كده مضيقاني وكلام غريب مثلا يعني ايه المتور كام برو ايه دا عباره عن ايه وايه الجامد الي فيه متور عادي جدا وفهمش اي جديد وفتيس اتوماتك عادي وبعدين البروتون اه طبعا كويس عربيه اثبتت وجودها بس يعني مش الي هو متطوره دا لسه ربنا كرهم بال CVT انهم يعملوه ونزلوه في عربيه ومعندهم اسلوب تطوير في المواتير او تكنولجي خاصه بيهم لسه تحت راعه متسوبيشي لسه الشركه مبقتش الي الواحد يفرح بيها اوي ويقول تكنولجي ولا قوه ولا حاجه لسه كل دي متور وفتسات عديه جدا مفهاش اي جديد حته العفشه بتاعت الجين تو متسوبيشي لانسر تفير فلتر بنزين بتعها بقلتر دايو او شفوليه كده يعني ... وهكذا بس برضو لازم اقر انها شركه محترمه جدا بتحول تتطور نفسها بأستمرار ابتدت تعمل عربيات تربو وريسر فيها اعتماديه وانا طبعا افضل عن عربيات كتير يعني لو البروتون الساجا واي عربيه صيني اين كانت حختار الساجه لان اعتماديتها اعلا

والرجاء تقبل وجهت نظري

قديم 25-09-2011, 03:37 AM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future

تسلم تسلم وكمان مرة تسلم انا استفدت جدا
انسالله رايح اتعاقد عليها بكرة كانت نظرتى اتهزت فيها شوية لما رحت وشوفتها نونو كدا والخامات مش اوى بس فعلا هتتفاجا من المساحة جوا
وكمان خطولت ترخيص اللى هتفيد كل اللى هيرخص جديد
قديم 25-09-2011, 03:57 AM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future

جزاكم الله كل خيرا علي الاستفادة

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599