العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 31-10-2012, 12:58 AM
nawito nawito غير متواجد حالياً

nawito is on a distinguished road
عاجل نداء لأهل الخبره افيدونا

أولا كل سنه و انتم طيبين و دائماً بخير
انا يا جماعه لسه حالا بايع عربيتي الاسبيرانزا 113 a المهم أني حمدت ربنا علي أني خلصت منها ... دلوقتي لفيت السوق علي عربيه تكون محترمه و حماله آسيه و مشاكلها معدومه او قليله في حدود 100 ألف جنيه لقيت البيرسونا و الجين تو و البريليانس كروس ( انا عاوزها اتوماتيك ) المهم أني دلوقتي بعد ما شفت و سمعت عن التلاته عربيات دول لقيت أنهم افضل حاجه فرأيكم إيه أجيب أي واحده منهم ؟؟ و اللي مخوفني أن سعر أعاده البيع واقع جداً فلو سمحتوا تفيدوني أيهم أحسن و احتماله عالي و يكاد يكون خالي من المشاكل. و إيه سبب التفضيل ؟؟ رجاء الإفادة انا شبعت قرف مع عربيتي القديمة أرجو أن يكون الرأي بحيادية تامه. و ألف شكر
قديم 31-10-2012, 02:42 AM
Mody Elmasry Mody Elmasry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية تجارة جامعة الاسكندرية
هواياتي: عاشق للسيارات

Mody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to all
افتراضي رد: نداء لأهل الخبره افيدونا

معلش انا حسأل حضرتك على عربيتك القديمة هيا اة كانت العيوب لموجودة فيها عشان انا محتار بين الاسبرنزا A113 و جاك A10 و مش عارف اجيب مين و شكرا
قديم 31-10-2012, 08:11 AM
nawito nawito غير متواجد حالياً

nawito is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mody Elmasry مشاهدة المشاركة

معلش انا حسأل حضرتك على عربيتك القديمة هيا اة كانت العيوب لموجودة فيها عشان انا محتار بين الاسبرنزا A113 و جاك A10 و مش عارف اجيب مين و شكرا
بص أنا اللى اقدر افيدك بيه الاسبيرانزا لان الجاك ماعنديش معلومات حلوه او وحشه عنها
أولا العربيه اللي كانت معايا بعد 7000 كيلو الدينامو باظ و بقي بيقطع و غيرته علي حساب التوكيل ، الطنابير إتاكلت و غيرتها مرتين علي حساب التوكيل و بخناقه حساس ال abs للعجله الشمال غيرته لانه باظ بعد حوالي 30000 و ده علي حسابي سلوك البوجيهات غيرتها لانهم في التوكيل كسرو فبره البوجيه التالت الزجاج من أول ما إستلمتها لحد ما بعتها و دايما في مشاكل في المكنه و نوعيه المكنه زباله ( عندي الزجاج الخلفي يمين و شمال ) مش عارف تقريبا في مشكله في كهربه العربيه لإني غيرت تلاته بطاريات و آخرهم فارتا ألماني مع العلم أنا العربيه معايا من 2008 و كنت جايبها علي الزيرو ، العفشه ناشفه جداااااااااااااااا جدااااااااااا و بسببها غيرت كاوتش مرتين ( العربيه عامله 60000 كيلو ) آه المساعدين خفاف جدا جدا جدا و غيرت واحد خلفي علي حساب التوكيل لانه كان جايب زيت و بعدها بشهر تقريبا غيرت الاربعه بمساعدين ألماني من شارع دمشق و طبعا دول أحسن آه و نسيت أقولك إن حصل الصيف اللي فات إن مثلث التوزيع اللي طالع من الرادياتير بيخش علي الموتور علشان دوره التبريد إتكسر أو داب مصنوع من بلاستيك ردئ للغايه و العربيه سخنت و ربنا ستر و رحت لميكانيكي و عملي مثلث نحاس و ركبته و إشتريت دماغي و لحد لما بعت العربيه كان الردياتير فاكك لحام من فوق يعني محتاج تغيير و قلت عليه للمشتري علشان يغيرو هوه و خسرت جامد من تمنها بعتها ب 33 ألف بس و كنت جايبها ب 57 ألف ده غير اللي صرفته عليها .... الموتور حلو و قوي و سحبته حلوه قوي بس أنا زهقت من المشاكل دي و تعبت ده غير الانتظار في الصيانه من 8 صباحا لحد 4 مساء
ممكن تفيدني أنا في الاختيار بتاعي جزاك الله خير

التعديل الأخير تم بواسطة nawito ; 31-10-2012 الساعة 08:24 AM
قديم 31-10-2012, 06:13 PM
Mody Elmasry Mody Elmasry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية تجارة جامعة الاسكندرية
هواياتي: عاشق للسيارات

Mody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to allMody Elmasry is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nawito مشاهدة المشاركة

بص أنا اللى اقدر افيدك بيه الاسبيرانزا لان الجاك ماعنديش معلومات حلوه او وحشه عنها
أولا العربيه اللي كانت معايا بعد 7000 كيلو الدينامو باظ و بقي بيقطع و غيرته علي حساب التوكيل ، الطنابير إتاكلت و غيرتها مرتين علي حساب التوكيل و بخناقه حساس ال abs للعجله الشمال غيرته لانه باظ بعد حوالي 30000 و ده علي حسابي سلوك البوجيهات غيرتها لانهم في التوكيل كسرو فبره البوجيه التالت الزجاج من أول ما إستلمتها لحد ما بعتها و دايما في مشاكل في المكنه و نوعيه المكنه زباله ( عندي الزجاج الخلفي يمين و شمال ) مش عارف تقريبا في مشكله في كهربه العربيه لإني غيرت تلاته بطاريات و آخرهم فارتا ألماني مع العلم أنا العربيه معايا من 2008 و كنت جايبها علي الزيرو ، العفشه ناشفه جداااااااااااااااا جدااااااااااا و بسببها غيرت كاوتش مرتين ( العربيه عامله 60000 كيلو ) آه المساعدين خفاف جدا جدا جدا و غيرت واحد خلفي علي حساب التوكيل لانه كان جايب زيت و بعدها بشهر تقريبا غيرت الاربعه بمساعدين ألماني من شارع دمشق و طبعا دول أحسن آه و نسيت أقولك إن حصل الصيف اللي فات إن مثلث التوزيع اللي طالع من الرادياتير بيخش علي الموتور علشان دوره التبريد إتكسر أو داب مصنوع من بلاستيك ردئ للغايه و العربيه سخنت و ربنا ستر و رحت لميكانيكي و عملي مثلث نحاس و ركبته و إشتريت دماغي و لحد لما بعت العربيه كان الردياتير فاكك لحام من فوق يعني محتاج تغيير و قلت عليه للمشتري علشان يغيرو هوه و خسرت جامد من تمنها بعتها ب 33 ألف بس و كنت جايبها ب 57 ألف ده غير اللي صرفته عليها .... الموتور حلو و قوي و سحبته حلوه قوي بس أنا زهقت من المشاكل دي و تعبت ده غير الانتظار في الصيانه من 8 صباحا لحد 4 مساء
ممكن تفيدني أنا في الاختيار بتاعي جزاك الله خير
اشكر حضرتك و بشدة الحمد لله ان حضرتك قولتلي على البلاوي دو كلها قبل ما اجبها ان شاء الله الامل ف الجاك و بشكر حضرتك مرة تانية و بالتوفيق لحضرتك ان شاء الله
قديم 31-10-2012, 10:09 PM
Ali5621 Ali5621 غير متواجد حالياً

Ali5621 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mody Elmasry مشاهدة المشاركة

اشكر حضرتك و بشدة الحمد لله ان حضرتك قولتلي على البلاوي دو كلها قبل ما اجبها ان شاء الله الامل ف الجاك و بشكر حضرتك مرة تانية و بالتوفيق لحضرتك ان شاء الله
أمل مين و عمر مين ... برأيي الجاك لو مش زي أسبرانزا هتكون أسوأ

سيبك من الصيني كله و اشتري دماغك !!!!

أنا عموما أنصحك تدخل منتديات الصيني و تشوف التقارير و شكاوي الأعضاء

من بحثك هتقيم العربية كويس ...

أتمنى لك كل التوفيق في إختيارك ... و طبعا أولا و أخيرا لا تنسى الإستخارة يا غالي .

التعديل الأخير تم بواسطة Ali5621 ; 31-10-2012 الساعة 10:21 PM