العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 20-11-2010, 02:20 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تجربة شخصية تحولت لنوع من الادمان ادعو الله الا يعافيني منه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmohamed1975 مشاهدة المشاركة

تجربة شخصية و تحولت للادمانfficeffice" />
------------------
بسم الله الرحمن الرحيم ممكن يكون الموضوع ده مكانه مش هنا بس للاسف انا كتبته امبارح و مش عارف ليه مش موجود ممكن اكون متاكدتش من اضافته و ارجو من الادارة اذا كان هذا المكان ليس المكان المناسب ان تنقله و ناتي للموضوع و الله العظيم الكلام الاتي هو فعلا تجربة شخصية حقيقية و ليست من وحي الخيال او حكايات الناس كما ان الهدف منها ليس النفاق او الرياء معاذ الله انما احقاقا للحق و احساس حقيقي حاولت ان انقله للاعضاء لا مش هقول الاعضاء هقول الاخوة انا / عمرو محمد سني 35 سنة و دي تجربتي الشخصية التي تحولت فيما بعد لنوع من انواع الادمان التي اسال الله سبحانه و تعالي الا يعافيني منه ابدا طالما استمر الوضع بهذا القدر من الحب و العطاء و التفاني و حب الخير للجميع و اعتذر عن المقدمة الطويلة بعض الشئ و لكن رايت انها ضرورية من وجه نظري و لنذهب لاروي لكم تجربتي و سامحوني ايضا فيما بعد اذا تحولت عن الفصحي للعامية .
بداءت تجريتي يوم 30مارس 2010 بتسجيل نفسي كا عضو بالمنتدي عضو جديد يدخل كل يومين ثلاث يبص على المشاركات و يحاول يستفيد من خبرات الاعضاء و يطلع تاني دون اي مشاركة ثم حاولت اكتب استفسار اسأل فيه الاعضاء عن ارئهم فى الاختيار و المفاضلة بين سيارة او اكثر زي ما عملت فى اكثر من منتدي و لكم كانت دهشتي بالاستجابة السريعة و النصائح المفيدة و المساعدات الفاعلة تصدقوا انا اختارت العربية بناء على نصائح الاستاذ بدر بسيوني و احمد ممدوح و موضوع حازم خضر تجربتي مع الماتريكس مع الاحتفاظ بالالقاب طبعا و اللي ساعدني اني اشتريها الاستاذ سيف الدين مشرف القسم التجاري.
ثم وجدت نفسي فجاة بدون اي مقدمات و على مدار سبعة اشهر هي تاريخ ميلادي فى المنتدي جزء من نسيج هذا الكيان احب اشخاصه بدون سابق معرفة او حتي لقاء لما لمست بينهم من حب صادق و اجتماع على الخير و بدافع افادة بعضهم البعض .
حتي فى عز ما انا راجع من شغلي تعبان و هلكان مصر موتورز اصبح المتنفس الوحيد لي سواء و انا فى القاهرة فى البيت او و انا مسافر و الله العظيم انا لا امدح احد لغرض شخصي و لا سابق معرفة و لكنها الحقيقة عارفين يمكن انا لسه قايل الكلام ده لاستاذنا الكبير استاذ اشرف koashraf فى مداخلة فى موضوع مين زار واحة سيوة و اسمحولي اقوله تاني زمان و انا صغير لما كنت بصحي الصبح كنت اجري على ابويا اصبح عليه هو و الحاجة و دلوقتي بدخل اصبح على بناتي بس زاد عليهم مصر موتورز بدخل الصبح زي ما كون بدور على افراد اسرتي اصبح عليهم و اطمئن عليهم و ابقي زعلان لو ملقيتش حد منهم موجود استاذ اشرف - استاذ نبيل عبد الرحمن- استاذ خالد خليفة - استاذ حازم شاهين - استاذ وائل ابو نورا - استاذ سيف الدين - استاذ احمد فاروق – استاذ احمد ممدوح – استاذ حازم خضر استاذ بدر بسيوني – استاذ علاء صفوت- استاذ كريم علي - استاذ هشام باهي – استاذ احمد بدر 1978 - استاذ bAdR – الاستاذ معتز محمود- الاستاذ طارق البدري- الاستاذ سومو و اسف ازا كان الترتيب جه كده عشوئي حسب الذاكرة مش تقليل من مكانة حد او تفضيل لحد على حد ممكن الذاكرة لا تسعفني الان لكي اتذكر باقي افراد اسرتي الجديدة و التي بسم الله ماشاء الله تجاوزت الـــ80 الف عضو بس بجد ده الاحساس اللي كان جوايا حبيت انقله ليكم ربنا يجمعنا على الخير دائما و ما يفرقنا ابداء و كل عام و انتم دائما بخير و تقدم و ازدهار اخوكم عمرو محمد

فعلا دة محتاج علاج
بس ده مش ادمان
انا كمان بعانى من نفس المشكلة
و دة يبيرجع الى ان الانسان مخلوق تفاعلى و يحتاج الى التفاعل و العلاقات الاجتماعية و تزداد هذه الحاجة عندما تنحصر الاهتمامات فى مواضيع قليله
فمثلا تجد السيدات تنحصر بعض اهتمامات سيدة فى مشاهدة المسلسلات التليفزيونية و ان بحثت عن صديقاتها المقربين تجدهن يهتمون بمشاهدة المسلسلات ايضا
و كما يقول المثلا الطيور على اشكالها تقع
و انت مرآة صديقك
فان الحاجة الاجتماعية للانسان تضطرة الى البحث عن النواقص لدية لدى الاخرين
و لذلك تجد نفسك بشكل تلقائى تقبل على الكمبيوتر و النت لدخول نايل موتورز و التفاعل معها بكل شكل و تبحث عن شىء يميزك او شىء جديد لتتعلمه او تعرفة و رغبه منك فى التواصل مع الاعضاء الذين تربطك بهم نفس الرغبة فى السيارات او الامزجة
و لن تتخلص من هذه العادة مهما حدث ومهما حصل
و لن ينفع علاج او دواء

ما يجب عليك ان تفعله ان تبحث فى بيتك عن شخص قد تستطيع ان تتحدث معه فى نفس المجال الذى تكتب فبه او تشاهدة فى مصرموتورز و ان لم تجد فعليك و الزملاء فى العمل لربما تجد احدهم فى المنتدى كما حدث معى ووجدت زميلى فى المكتب معى فى مصر موتورز و لا اخبرك بما حدث لاننا اصبحنا جحيما للمكتب كلة فبعد ان كنت اتحدث عن سيارتى و هو يتحدث عن سيارته و ينتهى الحديث و الحكاوى فى المكتب عند هذا الحد اصبحنا نتحدث عن كافة مواضيع المنتدى فى الشغل
و اللى مدخلش امبارح يبقى عاوز يعرف ايه المواضيع اللى اتكتبت من التانى
و لو دخلنا احنا الاثنين كل واحد عاوز يحكى للتانى عن المواضيع اللى قراها و خلفيته عن المشاركه و الردود اللى فيها
و يا حبذا لو فيه مشاركة و لا موضوع عدا من واحد فينا و التانى يبدأ يحكية ابتداء من اول كلمة لاخر مشاركة فيه و اراءة فى كل مشاركة و بذلك اصبح هناك شخص جديد يغنينى بعض الوقت عن مصرموتورز لانه بيقدم لى تقرير يومى عنها
فبدأت استغنى يوم او اثنين فى الشهر عن الدخول للمنتدى

و لذا ادعود ان وجدت علاج ابعتلى نسخة منه علشان اتعالج معاك

قديم 20-11-2010, 02:47 PM
عصام جلاب عصام جلاب غير متواجد حالياً

عصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of lightعصام جلاب is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmohamed1975 مشاهدة المشاركة

تجربة شخصية و تحولت للادمانfficeffice" />
------------------
بسم الله الرحمن الرحيم ممكن يكون الموضوع ده مكانه مش هنا بس للاسف انا كتبته امبارح و مش عارف ليه مش موجود ممكن اكون متاكدتش من اضافته و ارجو من الادارة اذا كان هذا المكان ليس المكان المناسب ان تنقله و ناتي للموضوع و الله العظيم الكلام الاتي هو فعلا تجربة شخصية حقيقية و ليست من وحي الخيال او حكايات الناس كما ان الهدف منها ليس النفاق او الرياء معاذ الله انما احقاقا للحق و احساس حقيقي حاولت ان انقله للاعضاء لا مش هقول الاعضاء هقول الاخوة انا / عمرو محمد سني 35 سنة و دي تجربتي الشخصية التي تحولت فيما بعد لنوع من انواع الادمان التي اسال الله سبحانه و تعالي الا يعافيني منه ابدا طالما استمر الوضع بهذا القدر من الحب و العطاء و التفاني و حب الخير للجميع و اعتذر عن المقدمة الطويلة بعض الشئ و لكن رايت انها ضرورية من وجه نظري و لنذهب لاروي لكم تجربتي و سامحوني ايضا فيما بعد اذا تحولت عن الفصحي للعامية .
بداءت تجريتي يوم 30مارس 2010 بتسجيل نفسي كا عضو بالمنتدي عضو جديد يدخل كل يومين ثلاث يبص على المشاركات و يحاول يستفيد من خبرات الاعضاء و يطلع تاني دون اي مشاركة ثم حاولت اكتب استفسار اسأل فيه الاعضاء عن ارئهم فى الاختيار و المفاضلة بين سيارة او اكثر زي ما عملت فى اكثر من منتدي و لكم كانت دهشتي بالاستجابة السريعة و النصائح المفيدة و المساعدات الفاعلة تصدقوا انا اختارت العربية بناء على نصائح الاستاذ بدر بسيوني و احمد ممدوح و موضوع حازم خضر تجربتي مع الماتريكس مع الاحتفاظ بالالقاب طبعا و اللي ساعدني اني اشتريها الاستاذ سيف الدين مشرف القسم التجاري.
ثم وجدت نفسي فجاة بدون اي مقدمات و على مدار سبعة اشهر هي تاريخ ميلادي فى المنتدي جزء من نسيج هذا الكيان احب اشخاصه بدون سابق معرفة او حتي لقاء لما لمست بينهم من حب صادق و اجتماع على الخير و بدافع افادة بعضهم البعض .
حتي فى عز ما انا راجع من شغلي تعبان و هلكان مصر موتورز اصبح المتنفس الوحيد لي سواء و انا فى القاهرة فى البيت او و انا مسافر و الله العظيم انا لا امدح احد لغرض شخصي و لا سابق معرفة و لكنها الحقيقة عارفين يمكن انا لسه قايل الكلام ده لاستاذنا الكبير استاذ اشرف koashraf فى مداخلة فى موضوع مين زار واحة سيوة و اسمحولي اقوله تاني زمان و انا صغير لما كنت بصحي الصبح كنت اجري على ابويا اصبح عليه هو و الحاجة و دلوقتي بدخل اصبح على بناتي بس زاد عليهم مصر موتورز بدخل الصبح زي ما كون بدور على افراد اسرتي اصبح عليهم و اطمئن عليهم و ابقي زعلان لو ملقيتش حد منهم موجود استاذ اشرف - استاذ نبيل عبد الرحمن- استاذ خالد خليفة - استاذ حازم شاهين - استاذ وائل ابو نورا - استاذ سيف الدين - استاذ احمد فاروق – استاذ احمد ممدوح – استاذ حازم خضر استاذ بدر بسيوني – استاذ علاء صفوت- استاذ كريم علي - استاذ هشام باهي – استاذ احمد بدر 1978 - استاذ bAdR – الاستاذ معتز محمود- الاستاذ طارق البدري- الاستاذ سومو و اسف ازا كان الترتيب جه كده عشوئي حسب الذاكرة مش تقليل من مكانة حد او تفضيل لحد على حد ممكن الذاكرة لا تسعفني الان لكي اتذكر باقي افراد اسرتي الجديدة و التي بسم الله ماشاء الله تجاوزت الـــ80 الف عضو بس بجد ده الاحساس اللي كان جوايا حبيت انقله ليكم ربنا يجمعنا على الخير دائما و ما يفرقنا ابداء و كل عام و انتم دائما بخير و تقدم و ازدهار اخوكم عمرو محمد
كلام جميل وكلام معقول مقدرش اقول حاجة عنه
واذا كان الادمان بالمنتدى خلاك تقول الكلام الحلو دة فالنرفع شعار الادمان
قديم 20-11-2010, 03:08 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

حاولت أعالج نفسى من الادمان خلال فترة العيد وفعلا نجحت فى تخفيض الجرعة ولكن يظهر مش حينفع وهرجع تانى ... ربنا يستر!

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

قديم 20-11-2010, 03:27 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

أسأل الله الكريم رب العرش العظيم

أن يُديم علينا نعمة الحب فى الله

أنا لسه أنبارح كنت بتكلم عن المنتدى مع واحد صاحبى
بقوله ده مجتمع مش منتدى
لأن أحنا كأعضاء نجحنا فى أن نحول العالم الأفتراضى
إلى مجتمع حقيقى

شكراً أستاذ عمرو على إطراءك
الشكر ليك يا استاذ احمد انت و كل اسرة مصر موتورز على المجهود الرائع و ربنا يديم علينا هذه المحبة

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 20-11-2010, 03:29 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

مشكور على احساسك وكلماتك الرقيقة
الشكر كل الشكر لهذه الاسرة المحترمة الواعية و نورت الموضوع

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه