العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 22-01-2013, 02:50 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هذه الفكرة لتوفير البنزين عبقرية ..ام وهمية ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة

اعتقد قوة الشرارة بتاع البوجيه اساسا تأيين الهوا الى جوا السيلندر عشان توصل الشرارة للبنزين لان كل ده بيحصل بسرعة فزيادة الشرارة هيعلى من اداء الحرق
الغازات الى فى الجو لا توصل التيار الكهربى الا بمقدار قليل جدا جدا ويمكن اهماله كمان ولو على كده كنا كلنا اتكهربنا دلوئتى وخصوصا جنب محولات الطاقه بقى !!
البوجيه بيحرق البنزين مباشرة لان البستن بيطلع للمنطقه الميته العليا علشان يضغط البنزين وبعدها البوجيه بيطلع الشراره علشان يتحرق تحت ضغط عالى وطبعا زياده معدل الشراره مابيعليش معدل الحرق

وبرده من وجهة نظرى ان عدم حرق البنزين ده مش زى ما الناس بتوصف
عدم حرقه بيرجع ان البوجيه بيتاخر فى الشرارة عن احد الدورات فمبتتحرقش بالكامل مش يتحرق منها جزء والباقى لا
وتيجى الدورة الى بعدها تتحرق عادى وده بيطلع ريحة بنزين ودخنه زرقا

بالنسبه لحكايه تاخر الشراره فده مستحيل طالما سير الكاتينه متركب بشكل صحيح ودورات عمود الكامه متفقه مع دورات الموتور وبيبقى فى علامات بتتظبط عليها اثناء تركيب السير طبعا كلام حضرتك صحيح لو السير مش مظبوط الحرق هيكون ضعيف واحتمال مايكونش فى حرق خالص وده الاغلب
اما الدخان الازرق اعتقد انه بينتج من دخول الزيت فى غرف الاحتراق مش من البنزين الغير كامل الاحتراق

هذا والله اعلم
الرد فى الاقتباس
تقبل مرورى

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 22-01-2013, 03:30 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

وطبعا زياده معدل الشراره مابيعليش معدل الحرق
قديم 23-01-2013, 03:32 AM
eslamafify eslamafify غير متواجد حالياً

eslamafify will become famous soon enougheslamafify will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amir elgamal مشاهدة المشاركة

الرد فى الاقتباس
تقبل مرورى

معلش يا باشا انت فهمتنى غلط

انت بتقول

الغازات الى فى الجو لا توصل التيار الكهربى الا بمقدار قليل جدا جدا ويمكن اهماله كمان ولو على كده كنا كلنا اتكهربنا دلوئتى وخصوصا جنب محولات الطاقه بقى !!
البوجيه بيحرق البنزين مباشرة لان البستن بيطلع للمنطقه الميته العليا علشان يضغط البنزين وبعدها البوجيه بيطلع الشراره علشان يتحرق تحت ضغط عالى وطبعا زياده معدل الشراره مابيعليش معدل الحرق

انا الى بقوله هو الى انت قولته بالنسبة للغازات وعملية التأيين بتحتاج فولت عالى جداااااااااااااااااااا لمسافة لا تذكر اصلا
فانا كلامى ان الكربراتير لازم يدخل هواء مع البنزين قبل ضغط البستم والا مش هيحصل حرق من غير اكسجين

بالنسبه لحكايه تاخر الشراره فده مستحيل طالما سير الكاتينه متركب بشكل صحيح ودورات عمود الكامه متفقه مع دورات الموتور وبيبقى فى علامات بتتظبط عليها اثناء تركيب السير طبعا كلام حضرتك صحيح لو السير مش مظبوط الحرق هيكون ضعيف واحتمال مايكونش فى حرق خالص وده الاغلب
اما الدخان الازرق اعتقد انه بينتج من دخول الزيت فى غرف الاحتراق مش من البنزين الغير كامل الاحتراق

انا مقولتش مبيطلعش شرارة انا بقول ان الدورة يا تحرق يا متحرقش لان البزنين لو اشتعل هيشتعل كله انا كان قصدى ان لما بيبقى الحرق ضعيف معناها ان فى دورات كاملة مش بتتحرق
الدخان الازرق بيبقى من عدم الحرق والابيض بيبقى من دخول الزيت عالبنزين وساعات الاتنين مع بعض

وانا مقصدتش زيادة معدل الشرارة انا قصدة قوتهاالى هتخلى احتمال عدم حرق دورة اقل من الاول للعربيات القديمة الكربراتير

التعديل الأخير تم بواسطة eslamafify ; 23-01-2013 الساعة 04:30 AM
قديم 23-01-2013, 05:45 PM

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة

معلش يا باشا انت فهمتنى غلط

انت بتقول

انا الى بقوله هو الى انت قولته بالنسبة للغازات وعملية التأيين بتحتاج فولت عالى جداااااااااااااااااااا لمسافة لا تذكر اصلا
فانا كلامى ان الكربراتير لازم يدخل هواء مع البنزين قبل ضغط البستم والا مش هيحصل حرق من غير اكسجين

ده شئ اكيد استحاله حرق من غير اكسجين انا ردى كان على كلام حضرتك وممكن اكون فهمت غلط

انا مقولتش مبيطلعش شرارة انا بقول ان الدورة يا تحرق يا متحرقش لان البزنين لو اشتعل هيشتعل كله انا كان قصدى ان لما بيبقى الحرق ضعيف معناها ان فى دورات كاملة مش بتتحرق
الدخان الازرق بيبقى من عدم الحرق والابيض بيبقى من دخول الزيت عالبنزين وساعات الاتنين مع بعض

وانا مقصدتش زيادة معدل الشرارة انا قصدة قوتهاالى هتخلى احتمال عدم حرق دورة اقل من الاول للعربيات القديمة الكربراتير

اكيد الشراره هتطلع بس مش فى وقتها لو السير متركب غلط او زى ما قولت لحضرتك لو لفات عمود الكامه مش مظبوطه مع لفات الموتور وحكايه لو الحرق ضعيف فى دورات كامله مش هتتحرق ده مش مظبوط
فى دورات كامله مش هتتحرق لو البوجيه ماطلعش اى شراره مش لو الحرق ضعيف

اما بالنسبه للدخان فمعلوماتى هى
لو كان الدخان ازرق يبقى فى زيت جوه السيلندرات
ولو كان ابيض يبقى فى مياه داخل السيلندرات
ولو كان اسود يبقى الوقود غير كامل الاحتراق
وياريت باقى الاعضاء يشوفلنا الحكايه ده علشان نتاكد

الرد فى الاقتباس
تقبل مرورى

على هذا الرابط

التعديل الأخير تم بواسطة amir elgamal ; 23-01-2013 الساعة 05:51 PM
قديم 23-01-2013, 05:53 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

على هذا الرابط