العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 04-06-2010, 07:55 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فيشة اوكتان اللانوس (مدمج موضوعان الاساتذه عصام غنايم واحمد علي)

منا فعلا من امبارح مترطألها ودانى متوقع تسقف مع 92 بظبطة ال 95 بس عن نفسى لو اتاكد انها بتسقف بسيط حسيب الوضع كده لانى امبارح حسيت بفرق الاستجابة (خاصة على ال rpm القليل ) و العربية بقت استجابتها على شعرة و العزم زاد شوية
الغريب بقى فى الموضوع ده انك لما بتظبط الفيشه صح استهلاك البنزين بيتحسن بطريقه كبيره اوى عن تجربتى الشخصيه وتجارب الناس اللى عملت الفكره دى

الكل مبسوط اوى من الاداء ومن الاستهلاك كمان

انا بكل امانه بنصح الناس اللى لسه متخوفه من التغيير انها تجرب وان شاء الله مش هتندم

النتيجه مزهله

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 06-06-2010, 12:34 PM
emam_co emam_co غير متواجد حالياً

emam_co is on a distinguished road
رد: فيشة اوكتان اللانوس (مدمج موضوعان الاساتذه عصام غنايم واحمد علي)

أولا اشكرك على الموضوع المتميز الجبار ده و ربنا يديك على قد نيتك الجميلة

انا لسه شارى سيارة لانوس 2 موديل 2002 حالتها جميل و لكنى فوجئت بعد ما استخدمتها يوم انها بتنتش بدون سبب لا اعرفه و لمبة ال تشيك مش مضاءة و كمان بلاقى سحبها على الغيار الأول سريع اوى وجميل حتى و ال rpm لسه على 10 و حبة الاقيها مكتومة خالص حتى على التانى سألت ميكانيكى قال ممكن البوبينة بس اللى انا شاريها منه مغيرها من اسبوع بس بواحدة صينى و جربها الميكانيكى و هى شغاله و جرب الشرار منها لاقها قوية بس اجلنى الى غدا الأثنين حتى يكون فاضى بجد انا محتار و ايه العمل مع العلم انى من مدينة طنطا

هذا اولا اما ثانيا واضح انك راجل عبقرى و جامد جدا التعديل اللى انت بتقوله ممكن اعمله مع العلم انى حامشى على بنزين 92 بس اعمل التعديل بعد التضبيط و لا قبل ما اضبط البوبينة

على فكرة انا جديد تماماً فى الانوس و تعتبر اول عربية نظيفة لى بعد ما كنت راكب بولونيز 88
و كمان لو فى فرصة ارجع فى البيعى انا ناوى اجيب لانوس شيفروليه تبقى حلوة احسن من ديه ولا اظبط اللى معايا و عوضى على الله فى اللى حادفعه و رجاء تقولى تقريبا الإصلاحات ديه حتكلفنى كام

و معذرة لللإطالة
قديم 06-06-2010, 07:43 PM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فيشة اوكتان اللانوس (مدمج موضوعان الاساتذه عصام غنايم واحمد علي)

أولا اشكرك على الموضوع المتميز الجبار ده و ربنا يديك على قد نيتك الجميلة
ربنا يبارك فيك

انا لسه شارى سيارة لانوس 2 موديل 2002 حالتها جميل و لكنى فوجئت بعد ما استخدمتها يوم انها بتنتش بدون سبب لا اعرفه و لمبة ال تشيك مش مضاءة و كمان بلاقى سحبها على الغيار الأول سريع اوى وجميل حتى و ال rpm لسه على 10 و حبة الاقيها مكتومة خالص حتى على التانى سألت ميكانيكى قال ممكن البوبينة بس اللى انا شاريها منه مغيرها من اسبوع بس بواحدة صينى و جربها الميكانيكى و هى شغاله و جرب الشرار منها لاقها قوية بس اجلنى الى غدا الأثنين حتى يكون فاضى بجد انا محتار و ايه العمل مع العلم انى من مدينة طنطا
الف مبروك على العربيه

وطالما لسه شاريها

شيك على الاتى

1 فلتر هواء
2 فلتر بنزين
3 فلتر زيت
4 غيار زيت
5 موبينه ( الصينى فاشله ) هات الاصلى GM DAC جنيه 480
6 سلوك بوجيهات
7 بوجيهات ( NGK PB R6ES ) فتحة البوجيه 0.7 مم
8 سير كاتينه
9 سير دينامو
10 سير تكييف
11 تنضيف البوابه
12 تنضيف بلف الايدل وعمل ايدل ليرن
13 الكشف على السياره بالكومبيوتر

هذا اولا اما ثانيا واضح انك راجل عبقرى و جامد جدا التعديل اللى انت بتقوله ممكن اعمله مع العلم انى حامشى على بنزين 92 بس اعمل التعديل بعد التضبيط و لا قبل ما اضبط البوبينة

الف شكر على ذوقك

طبعاٌ التعديل بعد ما تظبط المشكله اللى عندك و تشيك على الحاجات اللى قولتلك عليها بشويه علشان تحس بالفرق

على فكرة انا جديد تماماً فى الانوس و تعتبر اول عربية نظيفة لى بعد ما كنت راكب بولونيز 88
و كمان لو فى فرصة ارجع فى البيعى انا ناوى اجيب لانوس شيفروليه تبقى حلوة احسن من ديه ولا اظبط اللى معايا و عوضى على الله فى اللى حادفعه و رجاء تقولى تقريبا الإصلاحات ديه حتكلفنى كام
طبعاٌ الجديد جديد

بس لو العربيه كويسه يبقى ماشى الحال

مقدرش اقولك على سعر حاجه انا مشوفتهاش

و معذرة لللإطالة
ولا يهمك تحت امرك

المهم اكون قدرت افيدك

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 11-06-2010, 12:48 AM
الصورة الرمزية mahdyez
mahdyez mahdyez غير متواجد حالياً
من انا؟: mahdy
التخصص العملى: -0105208285 - teacher of math
هواياتي: net -go to club

mahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to beholdmahdyez is a splendid one to behold
افتراضي رد: خلاصة الكلام فى ظبط فيشة الاوكتان ( بالصور )

3 _ البنزين ال 92

وبعدين نشد المسمار والسلك لبره

هيطلع السلك معانا

هندخله تانى بس الناحيه التانيه يعنى هننقله من الطرف ده الى الطرف ده مع الحفاظ على الطرف الاوسط متوصل زى

سلام مؤقت
انا مش فاهم اى طرف الى طرف 00000000ايه المقصود بهذة العبارة

صور لمساجد من مختلف البلاد
http://www.masrmotors.com/vb/album.php?albumid=180
توقيع بالفلاش لمن يحب
http://www.masrmotors.com/vb/album.php?albumid=241
قديم 11-06-2010, 11:32 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خلاصة الكلام فى ظبط فيشة الاوكتان ( بالصور )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahdyez مشاهدة المشاركة

انا مش فاهم اى طرف الى طرف 00000000ايه المقصود بهذة العبارة
السلام عليكم اخى العزيز مهدى تحية و سلام لك
هو زى ما استاذ عصام قال لما الفيشة تبقى فى ايدك حتلاقى زى الصورة السلك الكوبرى ( الاسود ) واصل بين الفتحة الى فى النص و الفتحة الى فى احد الاجناب ( ده الوضع الاصلى ) الفكرة انك تنقل السلك من الجنب الى هو فيه للجنب التانى و تسييب الى فى النص و انا لما جربت اعملها عملى لقيتها سهلة جدا زى ما عصام موضح بالظبط و فكرة انك تتدخل حاجة رفيعة ( زى المسمار ال 3 سم ) ده علشان تزق المشقبية البلاستيك الداخلية الى ماسكة التريمنال فى مكانه فلما تزقها بالمسمار الرفيع و تشد السلك حيطلع معاك بالتيرمنال تروح مركبه فى الجنب الى كان فاضى و تركب الفيشة تانى و تعمل الايدل ليرن و حتحس بفرق فعلا ممتاز