العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 07-06-2011, 09:25 AM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هنفضل زى ما احنى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

هذا سلوك فرد وليس له علاقه بسائقى التاكسى كما ان كثير من سائقى التاكسى يشتكون من سائقى الملاكى ويصفونهم بعدم الخبره وفى راى الشخصى هو مجرد سلوك عام اتعود عليه نصف قائدى السيارات فى مصر ايا كان صفتهم من سائقى تاكسى او مكروباص او ملاكى كلهم يخطؤا وهذا ما كنت اتمناه من الثوره هو اصلاح ما اكتسبناه من عيوب فى القياده وعدم احترام قوانين المرور واحترام الاخر فى الطريق وان ندرك ان الطريق ليس لى بمفردى واخيرا اقول لك المشكله ليست فرديه بل مشكله عامه والله يرحمنا برحمته . والله يوفقق
يا شيخ طارق ربنا يسطرها علينا جميعا دى فعلا المشكله فى ناس بس مش كل الناس انا بشوف الحاجات دى كل يوم وربنا الى عالم كنت بستحمل بس انهرده حصل معايا موقف التاكسى وانا مش غلطان والراجل نزل يزعقلى ده الى ديقنى رحت ماشى قلتله انا الى غلطان .
الغلط غلط حتى لو كان بس الغلط انى اتمادا فى غلطى حتى فى ازيه الناس

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 10-06-2011, 11:08 AM
الصورة الرمزية tarbook

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

بص كلنا بنغلط مفيش حد مبيغلطش بس غلط عن غلط بيفرق يعنى سواقين التاكسى والميكروباص والله والله اكتر ناس بتاذينا فى الشارع لانهم فاكرين ان حد هيقطع برزقه او حد هياخد دوره ميعرفوش ان الرزق بتاع ربنا حتى لو هوه ايه هياخد رزقه الى ربنا ادهوله مش اكتر .

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

قديم 21-06-2011, 11:49 PM
ahmed_2011 ahmed_2011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ترجمة
هواياتي: الرسم

ahmed_2011 has a spectacular aura aboutahmed_2011 has a spectacular aura aboutahmed_2011 has a spectacular aura about

هو بصراحة مش هنقول الكل بيعمل كده وانا من رايي بردو ان سلوك فردي مش كل سائقين التاكسي بتعمل كده .,.. طيب ايه رايك في موقف مشابه كان بابا ماشي بالعربية وبيدخل شارع جانبي راح جاي موتوسيكل من يمينه باقصي سرعة عشان يدخل الشارع طبعا الموتوسيكل وقع علي الارض والراجل اتعور يومها ... ده سلوك كويس ؟
قديم 23-06-2011, 05:16 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

.

انا عايز اعرف انا الى غلطان ولا الناس

اتبع قاعدة (انت اللى عاقل وكل اللى حواليك مجانين) ماتحاولش تحتك بيهم وماتدخلش معاهم فى اى جدل او حوار - (انت اللى صح وكل اللى حواليك غلط) حاول تتجنب اخطائهم دائما وكن على استعداد لتفادى هذه الاخطاء دون عصبية وفقط بحسن التصرف بهدوء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

قوله الحمار اللي اداك درجة تالته ظلملك فعلا انتا اخرك سواق تروسيكل مش تاكسي
مالوش لازمة الكلام ده هاتوجع دماغك ع الفاضى وهتدخل نفسك فى حوارات متدنية بالطبع انت ارقى منها وهاتتكلم كتير وتجوع وتشترى اكل(خسارة مادية اهى)هههه وفى النهاية مش هاتعلمه السواقة من اول وجديد صح يا بوب؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

وربنا الى عالم كنت بستحمل بس انهرده حصل معايا موقف التاكسى وانا مش غلطان والراجل نزل يزعقلى ده الى ديقنى رحت ماشى قلتله انا الى غلطان .
لازم تفضل تستحمل وتتمسك بهدوئك واديك جربت بنفسك فى النهايه ايه اللى حصل سيبته ومشيت وهوه هايفضل يغلط (اشترى راحة دماغك-مش بالبرود -بالعقل الكبير)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_2011 مشاهدة المشاركة

طبعا الموتوسيكل وقع علي الارض والراجل اتعور يومها ... ده سلوك كويس ؟
طبعا مش كويس ولانه مش كويس اخد جزاءة

يا جماعة اللى عايز يركب عربية فى التكدس العربياتى اللى احنا فيه دلوقتى لازم ياخد حقنه ثلج(عشان يتعامل بأعصاب هاديه) كل يوم قبل ما ينزل عشان يقدر يتعامل مع الوضوع ده لغاية مايرجع بدون ما يخسر حتى كلمه خرجت من لسانه دون قصد واتحطت فى ميزان سيئاته
ربنا يحفظنا جميعا

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 24-06-2011, 03:33 AM
الصورة الرمزية tarbook

عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى
اخى الفاضل aymangalal
كل الكلام الى حضرتك قلته معقول جدا بس خلاص الناس زهقت واتخنقت من الزحمه والمواصلات وكل حاجه ده اكتر الناس على ما سمعت بتعمل مشاويرها يا الصبح بادرى يا اما تخلص مشاورها كلها فى يوم واحد فى الاسبوع كله عشان مش كل يوم يمشى فى الزحمه مش قصدى الشغل لا مشاوير البيت مشوار رخصه شهر عقارى كده