العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 12-05-2012, 01:18 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

بسم الله الرحمن الرحيم

ان شاء الله سوف ابداء غدا فى مشروع انتاج الهيدروجين من الماء
بواسطة خلايا الهيدروجين
والحمد لله بعد عمل بحث بسيط عرفنى الاساسيات والمبادءى اللى لازم نبداء بيها

و بعد ما لقيت تعاون كبير جدا من كل من اعرفهم واللى معرفهمش ماديا او عمليا

ووجدت ان اهم مرحلة كيفية انتاج الهيدروجين نفسه
وهنسميها المرحلة الاولى (مرحلة انتاج الهيدروجين)

ومتطلبتها الاتى
1:بطارية سائله
2:الواح ستانلس استيل مضاده للصداء
3:عوازل بلاستيك بين الالواح
4:ماء مقطر
5:بيكنج بودر
6:مصدر للطاقه

طبعا علشان نعمل كل ده لازم يبقى فيه ناس تساعدنى ولازم مصر موتورز كمان تساعدنى بالافكار لان فيه حاجات كتير اوووى واقفه قدامى لسه معرفش هنعمل فيها ايه
وطبعا بدائت رحلة البحث
فكانت كالاتى

1:ذهبت لاسئل عن سعر بطارية مستعمله بايظه بس يكون جسمها سليم الراجل قالى بكره هيبقى فيه عندى وسعرها 60 الى 70 حسب الحالة وحجمها وسألنى انت عاوزها فى ايه قلتله انى علشان اعمل بيها المشروع ده وحاورنى شوية كده قالى خلاص بكره تعالى ونقى اللى تعجبك وخدها ومش عاوز منك فلوس طبعا شكرته جدا ومكنتش مصدق نفسى ان الراجل ده دافع فلوس فى البطاريه وهيضحى بيها كده وبصراحه اعطانى دفعه كبيرة الى الامام وبكره ان شاء الله هروح وهاخد بطارية سائله باذن الله

2:ذهبت للكهربائى( صديقى جدا جدا وانسان بيتقى ربنا جدا وبيحب يغامر فى كل ما هو جديد ومفيد ) وقلتلهعلى المشروع قالى خلاص انا هسعدك فى المشروع ده فى اى شىء يوقف قدامك
3:كان سمعنا راجل واحنا بنتكلم نجيب ماء مقطر منين فقالى انا شغال فى شركة مواد طبيه على ما اعتقد وعندى فى البيت زجاجات ماء مقطر كل واحده سعة 5 ليتر هبقى اجيبلك واحده ولو عاوز تانى ابقى قلى
4:ابن عمى اللى ذكرته قبل كده انه شغال فى الالوميتال هيساعدنى انه هيعملى شرائح ستانلس ستيل بدل شرائح الرصاص اللى موجوده فى البطارية اللى هنرميها طبعا

طبعا ديه الناس اللى هتساعدنى وان محتاج انكم تساعدونى فى بعض الاشياء اللى مش فاهمها الى الان

1:خامة الشرائح اللى المفروض تكون موجوده بداخل الخلية يكون خامتها ايه بمعنى هل ينفع احط بدل الاستانلس استيل شراح الومنيوم او لازم شرائح ستانلس استيل

2:هل هيبقى فى حرارة كبيرة ناتجه عن العملية بحيث انها تسيح البلاستيك بتاع البطارية او لا

3:المفروض يبقى فى عازل بين كل شريحة والاخرة علشان ميحصلش باللغة العامية (قفلة)او تلامس بين الشريحتين هل العازل البلاستيك هيكون سمكه اد ايه و هل هيكون ملاصق تماما للشريحة ام هيكون فى الوسط بين الشريحتين

4:مثلا البطارية هتشيل 50 شريحه معنى ذلك اننا هنقسم الشراح الى النصف يعنى (25 و )25 ونخلى 25 موجب و 25 سالب
ونخلى الشرائح موجب وسالب موجب وسالب

السؤال بقى مثلا الشراح الموجب كلها تبقى تبقى متوصله مع بعض ويطلع الطرف بتاعهم الى الطرف موجب لوحده والشرائح السالب كلهم هيتوصلوا مع بعض وهيطلع الطرف السالب لوحده ويتوصلوا على بطارية سيارة مثلا
هل الطريقة اللى بقولها ديه صحيه ام خاطئه

وفعلا اتمنى من الله عز وجل ان يسهل لنا امرنا وانكم تساعدونى فى المشروع ده وباذن الله هنعمله وعلى فكره فعلا المشروع ده هيغير الحياة 180 درجة بمعنى الكلمه يعنى مش لازم نمشى العربيات بس بالهيدروجين

5:ازاى بقدر اقيس كمية الهيدروجين الخارجه من الخليه

لا ده احنا كمان هنشغل مولدات الكهرباء وهنشغل سخانات المياه و البوتجازات وكل شىء بنتخيلة فى حياتنا بطاقه مجانية
والاهم من مجانية

نظيفة جداااااااااا ناتج الحريق هو الماء ويمكن بعد ذلك اعادة استخدامه مره اخرى

اخوكم فى الله سيد

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 12-05-2012, 02:16 AM
cars admire
Guest

مميز Re: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

ان شاء الله سوف ابداء غدا فى مشروع انتاج الهيدروجين من الماء
بواسطة خلايا الهيدروجين
والحمد لله بعد عمل بحث بسيط عرفنى الاساسيات والمبادءى اللى لازم نبداء بيها

و بعد ما لقيت تعاون كبير جدا من كل من اعرفهم واللى معرفهمش ماديا او عمليا

ووجدت ان اهم مرحلة كيفية انتاج الهيدروجين نفسه
وهنسميها المرحلة الاولى (مرحلة انتاج الهيدروجين)

ومتطلبتها الاتى
1:بطارية سائله
2:الواح ستانلس استيل مضاده للصداء
3:عوازل بلاستيك بين الالواح
4:ماء مقطر
5:بيكنج بودر
6:مصدر للطاقه

طبعا علشان نعمل كل ده لازم يبقى فيه ناس تساعدنى ولازم مصر موتورز كمان تساعدنى بالافكار لان فيه حاجات كتير اوووى واقفه قدامى لسه معرفش هنعمل فيها ايه
وطبعا بدائت رحلة البحث
فكانت كالاتى

1:ذهبت لاسئل عن سعر بطارية مستعمله بايظه بس يكون جسمها سليم الراجل قالى بكره هيبقى فيه عندى وسعرها 60 الى 70 حسب الحالة وحجمها وسألنى انت عاوزها فى ايه قلتله انى علشان اعمل بيها المشروع ده وحاورنى شوية كده قالى خلاص بكره تعالى ونقى اللى تعجبك وخدها ومش عاوز منك فلوس طبعا شكرته جدا ومكنتش مصدق نفسى ان الراجل ده دافع فلوس فى البطاريه وهيضحى بيها كده وبصراحه اعطانى دفعه كبيرة الى الامام وبكره ان شاء الله هروح وهاخد بطارية سائله باذن الله

2:ذهبت للكهربائى( صديقى جدا جدا وانسان بيتقى ربنا جدا وبيحب يغامر فى كل ما هو جديد ومفيد ) وقلتلهعلى المشروع قالى خلاص انا هسعدك فى المشروع ده فى اى شىء يوقف قدامك
3:كان سمعنا راجل واحنا بنتكلم نجيب ماء مقطر منين فقالى انا شغال فى شركة مواد طبيه على ما اعتقد وعندى فى البيت زجاجات ماء مقطر كل واحده سعة 5 ليتر هبقى اجيبلك واحده ولو عاوز تانى ابقى قلى
4:ابن عمى اللى ذكرته قبل كده انه شغال فى الالوميتال هيساعدنى انه هيعملى شرائح ستانلس ستيل بدل شرائح الرصاص اللى موجوده فى البطارية اللى هنرميها طبعا

طبعا ديه الناس اللى هتساعدنى وان محتاج انكم تساعدونى فى بعض الاشياء اللى مش فاهمها الى الان

1:خامة الشرائح اللى المفروض تكون موجوده بداخل الخلية يكون خامتها ايه بمعنى هل ينفع احط بدل الاستانلس استيل شراح الومنيوم او لازم شرائح ستانلس استيل

2:هل هيبقى فى حرارة كبيرة ناتجه عن العملية بحيث انها تسيح البلاستيك بتاع البطارية او لا

3:المفروض يبقى فى عازل بين كل شريحة والاخرة علشان ميحصلش باللغة العامية (قفلة)او تلامس بين الشريحتين هل العازل البلاستيك هيكون سمكه اد ايه و هل هيكون ملاصق تماما للشريحة ام هيكون فى الوسط بين الشريحتين

4:مثلا البطارية هتشيل 50 شريحه معنى ذلك اننا هنقسم الشراح الى النصف يعنى (25 و )25 ونخلى 25 موجب و 25 سالب

السؤال بقى مثلا الشراح الموجب كلها تبقى تبقى متوصله مع بعض ويطلع الطرف بتاعهم الى الطرف موجب لوحده والشرائح السالب كلهم هيتوصلوا مع بعض وهيطلع الطرف السالب لوحده ويتوصلوا على بطارية سيارة مثلا

وفعلا اتمنى من الله عز وجل ان يسهل لنا امرنا وانكم تساعدونى فى المشروع ده وباذن الله هنعمله وعلى فكره فعلا المشروع ده هيغير الحياة 180 درجة بمعنى الكلمه يعنى مش لازم نمشى العربيات بس بالهيدروجين

لا ده احنا كمان هنشغل مولدات الكهرباء وهنشغل سخانات المياه و البوتجازات وكل شىء بنتخيلة فى حياتنا بطاقه مجانية
والاهم من مجانية

نظيفة جداااااااااا ناتج الحريق هو الماء ويمكن بعد ذلك اعادة استخدامه مره اخرى

اخوكم فى الله سيد
بالطريقة دى كده !!؟؟؟؟؟؟!

وبالتوفيق لو كده يبقى تمام

قديم 12-05-2012, 02:58 AM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

قديم 12-05-2012, 02:59 AM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

قديم 12-05-2012, 03:01 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Re: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

بالطريقة دى كده !!؟؟؟؟؟؟!

وبالتوفيق لو كده يبقى تمام

للاسف يا استاذ cars admire

الطريقة الاولى مفهمتش منها اى حاجه للاسف ومع العلم كنت بحاول اترجم على اد ما اعرف بس هو كان بيتكلم عن طريقة معقدة جدا باستخدام الكمبيوتر وكدا

اما بالنسبه للفيديوا الثانى فهو بيتكلم عن برائات اختراع ناس عملها وكان فيها فكره مشابهه شوية لفكرتى بس بردوا كانت معقدا جدااااا

وانا هوضح اكتر الفكرة اللى بفكرة فيها الان
بص حضرتك دلوقت انا فى اول مرحلة خالص من عمل المشروع
وهى مرحلة(انتاج الهيدروجين) بدون كيفية نقله او تخزينه او اواو
اهم شىء الان كيف انتج الهيدروجين من الماء

والطريقة اللى فى دماغى الان هى الاتى

هجيب بطارية سيارة و بعدين افتحها وبعدين اشيل كل الشرائح اللى فيها واحط بدالهم شرائح ستانلس ستيل

وبعد كدا مثالا لو البطارية بتشيل 50 شريحة سوف يتم عمل 25 شريحه متوصلين بطرف موجب وال 25 شريحة الباقين هيتوصلوا بالسالب

وسوف يتم وضع الشراح كالتالى وهو
شريحة موجبة وبعد 2 ملى شريحة سالبه وبعد 2 ملى شريحة موجبه وبعد 2 ملى شريحة سالبه وهاكذا الى ان نعمل كل الشرائح
وبعدين نقفل البطاريه مره اخرى و يبقى طالع منها الطرفين الموجب والسالب اللى اتفقنا عليهم وممكن نطلعهم من قواطيش البطارية اذا امكن ذلك وطبعا يبقى فيه فى البطاريه فتحة علشان تطلع الهيدروجين اللى هيكون ناتج من عملية التحليل الكهربى

وبعدين نعمل محلول كالاتى
كل ليتر مياه مقطره معه معلقة بيكنج باودر

ونملى البطارية الى حد معين تكون فيه الشرائح متغطية بالماء
ثم ناخذ من الفتحة اللى هتطلع غاز الهيدروجين خرطوم علشان هو ده اللى هيطلع منه الهيدروجين

ونوصل الكهرباء لخلية الهيدروجين الى عملناها بواسطة بطارية سيارة وطبعا يفضل ان يكون فيه فيوز فى النص علشان اى حاجه تحصل لا قد
الله مثلا ماس كهربائى حدث الله الفيوز يضرب ويخلينا فى الامان والمفروض اول ما نوصل الكهرباء بيحصل تفكك جزيئات الاوكسجين عن الهيدروجين وبيطلع الغاز المطلوب

بس زى ما بقول لحضرتك فيه معوقات كتير امامى وهى

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام