العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 21-06-2012, 06:34 AM
الصورة الرمزية أحمد عثمان محمد
أحمد عثمان محمد أحمد عثمان محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: بكالوريوس المعهد العالى لعلوم الكمبيوتر و تكنولوجيا الإدارة بسوهاج و معادل ببكالوريوس تجارة
التخصص العملى: مجال الكمبيوتر
هواياتي: السيارات ، الكمبيوتر

أحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant futureأحمد عثمان محمد has a brilliant future
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

انا شايف ان كل الناس دي صح
انا بعمل الطريقتين، بس الاغلب فرامل ودبرياج مع بعض، ولما رجلي الشمال بتقى وجعاني بنفض شوية للدبرياج لما اجي ادوس فرامل
شوف انتا بتستريح مع انهي طريقة اكتر واعملها، مش موضوع كبير

أولا أحب أشكر حضرتك على الرد
ثانيا كل هدفى أنى أسوق بطريقة مثالية تريح العربية أثناء السير
:fun_ca r:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

بس اهم حاجة مش كل مرة تفرمل تنزل للغيار الاقل وتسيب الدبرياج عشان الماتور هوا اللي يوقف العربية، دي مش وظيفة الماتور ولا وظيفة التروس، الحركة دي بتقصر عمر العربية جامد
ولا عمرى أفكر فى حاجة زى كدة واللى يعمل كده يبقى عاوز يجيب أجل العربية بتاعته
و انا عن نفسى بهدى بالفرامل مع الدبرياج أو أمور العربية بمدة و مسافة كافيتين أن تنزل من سرعة العربية عن المطب أو نزول كوبرى أو أى حاجة لازم أهدى لها و أول ما عداد الكيلو متر يوصل 20 بانزل من الرابع للتانى و أكمل
حاولت أهدى بنص فرملة بدون دبرياج عند المطب العربية بطلت منى للأسف
ممكن أهدى و ادوس فرامل بسيطة جدا جدا عشان الفوانيس الخلفية تنور و اللى ورايا يعمل حسابه اللى قدامه بيهدى أو يقف
تحياتى
: Wkiss5:
قديم 24-09-2012, 11:56 AM
م/ سامح م/ سامح غير متواجد حالياً

م/ سامح will become famous soon enough

التعديل الأخير تم بواسطة م/ سامح ; 24-09-2012 الساعة 12:09 PM
قديم 28-09-2012, 10:12 PM
horeldonya50 horeldonya50 غير متواجد حالياً

horeldonya50 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يا جماعة لو سمحتم حد يقولى على خطوات سهلة للوقوف على الكوبرى او المطلع والسير بعد ذلك دون ان تنزلق السيارة
ارجوكم الرد وشكرا
قديم 11-10-2012, 10:45 AM
Ahmed AlGamal Ahmed AlGamal غير متواجد حالياً

Ahmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horeldonya50 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يا جماعة لو سمحتم حد يقولى على خطوات سهلة للوقوف على الكوبرى او المطلع والسير بعد ذلك دون ان تنزلق السيارة
ارجوكم الرد وشكرا
بالنسبة للوقوف

انا بروح دايس فرامل و دبرياج لحد ما تقف خالص و بعدين امور و ارفع الهاندبريك و ابطل العربية

بالنسبة للطلعة فيه طريقتين

1- بتدوس فرامل و بتخلي رجلك عليها و تدي الغيار و بعدين تنزل الهاند بريك و تبتدي تسيب الدبراج لحد ما تحس ان الغيار اتعشق و العربية بدات تتحرك بسيط و تسيب الفرامل و تدوس بنزين على طول

2- بتشغل العربية و تدي الغيار و تبتدي تسيب دبرياج وتدي بنزين و اول ما العربية تبتدي تتحرك تنزل الهاند بريك و دي الطريقة الامن و الاسهل
قديم 11-10-2012, 10:51 PM
الصورة الرمزية mOuStaFa_ERTU
mOuStaFa_ERTU mOuStaFa_ERTU غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية
هواياتي: قيادة السيارات والبلياردو

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed AlGamal مشاهدة المشاركة

بالنسبة للوقوف

انا بروح دايس فرامل و دبرياج لحد ما تقف خالص و بعدين امور و ارفع الهاندبريك و ابطل العربية

بالنسبة للطلعة فيه طريقتين

1- بتدوس فرامل و بتخلي رجلك عليها و تدي الغيار و بعدين تنزل الهاند بريك و تبتدي تسيب الدبراج لحد ما تحس ان الغيار اتعشق و العربية بدات تتحرك بسيط و تسيب الفرامل و تدوس بنزين على طول

2- بتشغل العربية و تدي الغيار و تبتدي تسيب دبرياج وتدي بنزين و اول ما العربية تبتدي تتحرك تنزل الهاند بريك و دي الطريقة الامن و الاسهل
انا بعمل كده فعلا

:joy 23: