العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > معلومة قانونية

معلومة قانونية مستشارك القانوني

قديم 09-10-2013, 03:05 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استشارة قانونية بخصوص تسليح العربية بالنابلم و تصفيح الأبواب

انا فكرت في الفكرة بتاعتك وقريت كتير اووووي عن التصفيح بس فكرة المواد المتفجرة اعتقد مستحيلة عشان ده سلااح بمعني الكلمة

انا فكرت في التصفيح وقريت ان في شركات في البرازيل بتعمل تصفيح كامل بحدود 10الاف دولار بمواد خفيفة وزن التصفيح كامل في حدود 80ل100كيلو ( ضد الرصاص فقط)

اعتقد ان التصفيح في مصر ممنوع والله اعلم

بس ممكن يتعمل

بس سؤالي لحضرتك هتصفح زجاج السيارة ازاي

قديم 09-10-2013, 04:17 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marlborooo مشاهدة المشاركة

انا فكرت في الفكرة بتاعتك وقريت كتير اووووي عن التصفيح بس فكرة المواد المتفجرة اعتقد مستحيلة عشان ده سلااح بمعني الكلمة

انا فكرت في التصفيح وقريت ان في شركات في البرازيل بتعمل تصفيح كامل بحدود 10الاف دولار بمواد خفيفة وزن التصفيح كامل في حدود 80ل100كيلو ( ضد الرصاص فقط)

بس ممكن يتعمل

كده كده الابواب هتعرض لجوه شوية عشان حشوة التصفيح زى باب التلاجة كده

لما هتعرض مصنع الزجاج هيعمل زجاج من مواد معينة بسمك كبير يتحمل الكلاشنكوف و الخرطوش و الملوتوف

الكاوتشات هتتعبى ارجون و الكبوت رخام من الداخل و اسف السيارة شبك نحاس زى بتاع المحاربين القدامى

مش هيكون باين انها مصفحة و نفس الكلام النابلم مش هيكون باين لحظة الخطر لما عربية تقطع الطريق هينزل لحم رجل اللى راكبها مشوى على الارض و لو بعيده كفاية هيتفرتك الخراطيم بتاعتها كلها بالنابلم و تيجى زى ما تيجى

صعب المرور يكتشف الموضوع الا لو شافه و هو شغال او فى شهود شهدو بكده

10 الاف دولار ليه يا عم دول يتصفح بيهم دبابة كاملة

اذا كان فى سفارة بايعة عربية فورد مصفحة ب 30 الف ج مصرى على بعضها و مشدودة شدة ملهاش حل حطو الاعلان من هنا لقيتها ابتاعت من هنا

انا عاروز اعرف الابعاد القانونية بس - خلى الفنيات لوقتها

قديم 09-10-2013, 04:43 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt مشاهدة المشاركة

كده كده الابواب هتعرض لجوه شوية عشان حشوة التصفيح زى باب التلاجة كده

لما هتعرض مصنع الزجاج هيعمل زجاج من مواد معينة بسمك كبير يتحمل الكلاشنكوف و الخرطوش و الملوتوف

الكاوتشات هتتعبى ارجون و الكبوت رخام من الداخل و اسف السيارة شبك نحاس زى بتاع المحاربين القدامى

مش هيكون باين انها مصفحة و نفس الكلام النابلم مش هيكون باين لحظة الخطر لما عربية تقطع الطريق هينزل لحم رجل اللى راكبها مشوى على الارض و لو بعيده كفاية هيتفرتك الخراطيم بتاعتها كلها بالنابلم و تيجى زى ما تيجى

صعب المرور يكتشف الموضوع الا لو شافه و هو شغال او فى شهود شهدو بكده

10 الاف دولار ليه يا عم دول يتصفح بيهم دبابة كاملة

اذا كان فى سفارة بايعة عربية فورد مصفحة ب 30 الف ج مصرى على بعضها و مشدودة شدة ملهاش حل حطو الاعلان من هنا لقيتها ابتاعت من هنا

انا عاروز اعرف الابعاد القانونية بس - خلى الفنيات لوقتها

انا معاك جدا في قصة ان المرور مش هيكتشفها لان الفحص كلام فاضي و50جنيه يخلوك تعدي الفحص والعربية تحت البيت

قديم 09-10-2013, 10:19 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
رأى رد: استشارة قانونية بخصوص تسليح العربية بالنابلم و تصفيح الأبواب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marlborooo مشاهدة المشاركة

بس ممكن يتعمل

فيه أفلام فيميه شفافة ممكن تستحمل الاوزى والكلاشنكوف هتبقى أخف بكتير اوى من الحاجات التقليدية فى التصفيح لكن طبعا أغلى

اما بالنسبة للنابالم توكل على الله انت مش هتستخدمها غير فى الدفاع عن النفس ولاقدر الله وقت ما بيبقى فيه قطاع طرق أكيد أقرب ظابط بوليس بيكون على بعد ساعات عن المكان ده غير ان ليهم ناضورجية ع الطريق اول ما حد يبلغهم هيجروا ومش هتشوفهم
فى المرور مش بيكشفوا ع العربية مفرقعات وبعدين انت ممكن تشيل السيستم وترجع تركبه تانى
قديم 10-10-2013, 12:31 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

فيه أفلام فيميه شفافة ممكن تستحمل الاوزى والكلاشنكوف هتبقى أخف بكتير اوى من الحاجات التقليدية فى التصفيح لكن طبعا أغلى

اما بالنسبة للنابالم توكل على الله انت مش هتستخدمها غير فى الدفاع عن النفس ولاقدر الله وقت ما بيبقى فيه قطاع طرق أكيد أقرب ظابط بوليس بيكون على بعد ساعات عن المكان ده غير ان ليهم ناضورجية ع الطريق اول ما حد يبلغهم هيجروا ومش هتشوفهم
فى المرور مش بيكشفوا ع العربية مفرقعات وبعدين انت ممكن تشيل السيستم وترجع تركبه تانى

ابعتلى داتا عنها بس يمكن اعرضها على دكتور بتاع كيمياء شغال على تطبيقات البوليمر يعملهالى فى معمله

انا لحد دلوقت جمعت التالى

1- دايرة الاشعال تكفي 6 مدافع لهم هستخدم منهم 2 بس امامى

2- الطرمبة و التانك جبتهم مستعملين عشان مبوظش المساحات عندى

3- الكونترول و الريلاى اللى هيفرق بين تشغيل الماسحة و المية و بين تشغيل النابلم لما اجى احرك المساحة

4- خراطيم بوتاجاز قطعت منهم حته صغيرة بس عشان العربية كان فيها مشكلة انهارده فى خرطوم البنزين و نزلت يجى نص التانك على الارض

5- صمامين فصل كهرباء تلات اتمان عشان افصل النابلم عن التانك لما مكونش محتاجه امان اكتر يعنى

لسه محتاج اخرط 2 بشبورى نابلم و اعملهم تثبيت على قنطرة العربية من تحت و هجيبلهم عزل محترم عشان السخونية متجيش ناحية الموتور

لسه محتاج اعرف الموقف القانونى عشان محدش يستغلنى من الحكومة