العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > معلومة قانونية

معلومة قانونية مستشارك القانوني

قديم 01-03-2013, 01:27 PM
George Nagy George Nagy غير متواجد حالياً

George Nagy is on a distinguished road
افتراضي استرداد مبلغ حجز

سلام لكل الأفاضل أعضاء المنتدي
كنت قمت بدفع مبلغ بسيط نظير حجز سيارة من وكيل و لكن ظروفي تغيرت فأبلغتهم بأني لن اكمل الشراء
و المشكلة أنهم رفضوا اعطائي مبلغ الحجز ...
سؤالي : هل هذا قانوني ؟
هل من حقهم أن يفرضوا غرامة مثلا علي المبلغ أم يضيع علي بالكامل ؟؟
قديم 01-03-2013, 04:48 PM
الصورة الرمزية وائل احمد السيد
وائل احمد السيد وائل احمد السيد غير متواجد حالياً
من انا؟: أب
التخصص العملى: موظف بنك القاهرة
هواياتي: السفر والرحلات

وائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud of
افتراضي رد: استرداد مبلغ حجز

لايمكن ان يكون قانونى وانا متاكد لانى عملت كدة حجزت رينو لوجان وبعد كام يوم روحت ولغيت الحجز لسوء الظروف (التوكيل مايخصهوش ظروفك )يعنى ما يسألكش اية سبب انك رجعت فى حجز العربية لانة شئ لا يخصة
فالتوكيل قالى انهم مش معاة المبلغ دلوقتى وانا اعطيتة فرصة كام يوم لحد ما يلم المبلغ او يرسل للادارة لارسال المبلغ كاملا غير مخصوم منة مليم تحت اى مسمى وقد كان
ماذا والا عليك وعلى القسم لعمل محضر وارسال صورة من المحضر لشئون حماية المستهلك بس لازم يكون معاك صور الايصالات ولا تفرط فيهم لانهم اثبات حقك
الموضوع بسيط ان شاء اللة
تقبل تحياتى
قديم 01-03-2013, 05:13 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

لا طبعا و اقصى حاجه ممكن يعملها انه يخصم منك جزء بس التوكيلات عموما مش بتخصم حاجه
قديم 01-03-2013, 05:17 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

انا كنت حاجز و لغيت الحجز و اخدت فلوسى و قهوه كمان
قديم 01-03-2013, 06:01 PM
الصورة الرمزية وائل احمد السيد
وائل احمد السيد وائل احمد السيد غير متواجد حالياً
من انا؟: أب
التخصص العملى: موظف بنك القاهرة
هواياتي: السفر والرحلات

وائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud ofوائل احمد السيد has much to be proud of

دة كلة صح مستحيل يخصم مليم هيخصم تحت اى مسمى
للاسف الواحد لازم يكون زوق ومؤدب ولكنننننننننننننننننننننن ننننننننننننننن
لما الظروف تخلينى غيركدة بأكون على اتم استعداد والحلول كتير اوى من كلام هادى ولو مانفعش نبتدى نعلى صوتنا علشان البية اللى فى اخر الشارع يسمع وتكون فضيحة للمحل ولو ما نفعش الذهاب للقسم وعمل محضر للتوكيل وممكن اجيب لهم ظابط المباحث من القسم واقفل لة المعرض لانة نصاب
بس لازم يكون معايا صور من الايصالات اللى خد بيهم الفلوس لان لو ما فيش ايصالات يبقى علية العوض
تحياتى