العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 13-04-2011, 10:43 PM
الصورة الرمزية silentman84
silentman84 silentman84 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: مدرب دفاع عن النفس وتخسيس
هواياتي: رياضه - ميكانيكا - طبخ

silentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of light
Smile رد: حسبي الله و نعمل الوكيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phantiza مشاهدة المشاركة

انا للاسف ليا راي معارض تماما
انا مع زيادة الاسعار كمان وكمان ليييييييييييية؟
شوف حضرتك تخيل لو فعلا الاسعار نزلت وبقت في متناول كل مواطن انة يجيب العربية الي نفسة فيها
مش حنعرف نمشي حتي في الشارع من كتر العربيات المركونة علي الصفين غير العربيات الواقفة في الطريق من الزحمة
الي ممعهوش ميلزموش مبدء قديم ميزعلش حد
مع احترامى بمستوى التفكير ...نحن نريد النظر الى الامام وليس النظر تحت ارجلنا والاستمرار فى شلل التفكير كما عودنا عليه النظام السابق (انك ماتفكرش ولا تتكلم حتى)...او تعليق الحجج على الشماعه البيج سيز اقصد الفاميلى سيز كما يعلق عليه بقايا النظام الفاسد من الحزب الوطنى او اى افراد مستفاده من هذا النظام السابق ...كما رائينا حجه هولاء البقايا من ناحيه الامان فى مصر..... انى مصر مابقاش فيها امان وفيها بلطجه وحراميه ولصوص وهاربى سجون بعد ايام الثوره وغياب الشرطه....الناس دى عماله تقول ولايوم من ايامك يامبارك ..كنت معيشنا فى امان....الناس دى مع احترامى مش عايزه تفهم حاجه ..او ممكن يكونوا فاهمين وعملين نفسهم مش واخدين بالهم....هو مين اللى خرج الناس من السجون....هو مين اللى نشر البلطجيه فى الشارع ..هو مين اللى قتل المتظاهرين...النظام وبقاياه هما اللى خططوا لكده علشان يخلوا الناس تقول ولا يوم من ايامك يامخلوع كنت معيشنا فى امان ....هما ده هدفهم علشان يفشلوا الثوره مش اكتر....اما عن الحلول نتيجه نزول اسعار السيارات وفتح الجمارك والعربيات دى حتمشى فين....انا اقترحت حلول انا والاخوه اعضاء حمله الغضب...وهى اننا مش لازم نكدث نفسنا وسط البلد ماالصحراء واسعه عايزين نعمرها ونخف الضغط على وسط البلد لانى تصميم الشوارع لايصلح للسير اصلا الان (الشوارع صغيره)...كمان العربيات القديمه تتكهن يعنى يبقى اقل موديل ماشى على الارض يبقى مثلا 2005 ...واصحاب العربيات القديمه تاخد فلوس من الحكومه وتكمل وتشترى جديد....وفى افكار تانيه على الجروب ...شركونا برايكم وافكاركم ...لمستقبل مشرق ولكى يعم الخير على الجميع

لا اله الا الله محمد رسول الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

قديم 13-04-2011, 10:50 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حسبي الله و نعمل الوكيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

لو توفرت النيه للحكومة فيه حلول وسط كتير

فمثلاً ممكن رفع الضرائب عن السيارات حسب التوزيع الجغرافى يعنى مثلا نعمل مشروع ممر التنمية ده ونعمل مدن جديدة فى الشرق والغرب والصعيد وسيناء وشبكة طرق زى ما قال استاذ ماينز ويبقى اى حد يرخص عربية فى المناطق ديه يعفى من جزء كبير من الضرائب

المشكلة يا ابو نورا اننا بنعمل الحيل وينخترع العجب
يعني لو اتعمل الموضوع ده هتلاقي كل الناس راحت غيرت عناوينها على المناطق الجديدة وجابت عربيات ورخصتها هناك واتحركت في اي حته بقى
لكن لو اتقنن الموضوع ده وبقت كل محافظة سياراتها خاصة بيها هيا وبس ومنع التنقبل بين المحافظات الا بتصريح
ممكن الموضوع ده ينفع

واعتقد شباب كتير ساعتها هيفكرو يخرجو بره القاهرة والمدن القديمة للحياة والاستثمار فى مدن جديدة اذا توفرت البنية التحتيه والتسهيلات المعيشيه الملائمة

لو تم عمل منظومة متكالمة في المدن الجديدة من نقل ومواصلات وشبكة طرق جيدة اعتقد الناس مش هتفكر تركب عربيات الا قليل

من ناحية البيئه والتلوث برضو التوزيع الجغرافى هيحل المشكلة بالاضافة للسماح باستيراد السيارات العاملة بالغاز والتوسع فى محطات الغاز والشركات ومراكز الخدمة الخاصة بتقياتة وبالتالى نستخدم من الغاز بتاعنا اللى بنديه لاسرائيل ونوفر عملة صعبه وعبء محلى فى استيراد الغاز ودعمة

انا واحد من الناس ضد تصدير اي ثروة طبيعية لانها مش حقنا احنا وبس فيه اجيال جاية

هى بس الحكومة تبقى عندها النية وتحط خطة لتنفيذ ده بشكل مرحلى على كام سنة واكيد هنوصل وطبعاً الفلوس اللى بتتلهف فى شكل ضرائب ورسوم مع الفلوس اللى بتتحصل من المخالفات لو وجهت لبناء شبكة الطرق ديه اعتقد تكفى وتزيد بدون ارهاق لميزانيه الدولة

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 13-04-2011, 10:51 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

متابع..............
وان كنت من راي حضراتكم فيما يخص التكدس السكني في المدن ...ومصر تمتلك مساحات شاسعه تصلح لاقامه مدن جديده ومشاريع ...........
اما فيما يخص السيارات ونزول ثمنها ...انا من راي بعض الاخوه بالاغلاء علي ضرائب السيارات علي فئات وانواع معينه......

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 13-04-2011, 11:47 PM
الصورة الرمزية silentman84
silentman84 silentman84 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير لله
التخصص العملى: مدرب دفاع عن النفس وتخسيس
هواياتي: رياضه - ميكانيكا - طبخ

silentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of lightsilentman84 is a glorious beacon of light
Post رد: حسبي الله و نعمل الوكيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

متابع..............
وان كنت من راي حضراتكم فيما يخص التكدس السكني في المدن ...ومصر تمتلك مساحات شاسعه تصلح لاقامه مدن جديده ومشاريع ...........
اما فيما يخص السيارات ونزول ثمنها ...انا من راي بعض الاخوه بالاغلاء علي ضرائب السيارات علي فئات وانواع معينه......
انا مع حضرتك ان موضوع الضرائب ممكن يكون على السيارات الفارهه مثلا ....بورش.. فيرارى.. لمبورجينى.. بنتلى... كومارو...مازيراتى......كد ه يعنى اما العربيات التانيه خلوها تبقى صديقه الشعب....والفلوس تتاخد ويتعمل بيها حاجات مفيده انشاء طرق ..كبارى..انفاق....عمل بنيه تحتيه وطرق واسعه سليمه وواسعه 4 او 5 حارات مفصوله عن بعضها بحواجز خرسانيه وذلك للالتزام بالنظام وتقليل نسبه الحوادث ليتم تخصيص الحارات دى مثلا حاره للنقل التقيل ..واخرى للنقل الخفيف ...واخرى للطوارىء والشرطه...واخرى للملاكى والاجره

لا اله الا الله محمد رسول الله
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

قديم 14-04-2011, 10:22 PM
الصورة الرمزية lionmb
lionmb lionmb غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد ابراهيم محمد عبدة
التخصص العملى: طالب في مدرسة كليه السلام بنين (اشاره روكسي)
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

lionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud of

انا مش ادر اوضح اد اه لازم نقرا الكلام ده ويارايت منملش لانه مفيد

بصوا ياجدعاااااااااان ان مشكور علي الرد بجد

بس انا هاتكلم كلام علمي باحصائات واقعيه
طبعا كلنا عارفين ان مصر بتجمع سيارات بس وذلك كما في السودان والمغرب لاكن اكتر من سوال يطرح نفسه
1- هل هذه الدول ليس بها الكفاءه الازمه للصناعه
2- هل هذه الدول فقيره لدرجه انها لا تمتلك تكنولوجيا السيارات
3- هل هذه الدول ليس عندها مواد خااااااااام للصناعه
طبعا اجابه الاسئله دي كلها هاتبااااااااااااااان هنا
1- لو مسكنا الكفاءه هنلاقي
ان مصر زاخره بمهارات وخبرات تفوق المهاره الاوربيه بنسبه عاليه جدا
وابسط دليل ان عالم مصر صنع سيااره بتمشي بطاقه الريح
الفرق في الخبره ده لايييييييييييييييه؟
لان المصريين يورثوا الحرف كما تعلموها من ابائهم من قرون كما هي
ان في مصر مفيش ميكانيكيه من خريجي الصنايع معظمهم اسطوات واغلبهم لايعلمون القرائه والكتابه
منهج الصنايع مهمل جدا ولا يدخل عليه تعديل والتحديث
الجاهل في اوروبا هو من لا يستطيع الابداع والابتكار
لذلك فان الفارق لايس في الايدي العامله وانما هو في العلم والخبره المكتسبه منه
النقطه التانيه
الدول العربيه (الوطن العربي بالكامل) لديه من المواد الخام ما يجعله محط انظااااااااار العالم
موروتنيا ____________ اولي دول العالم في الحديد (وافقر الدول العالم اقتصاديا)
مصر______________ تمتلك من كل الوان الخيرات
السعوديه____________ اولي الدول العالم في البترول
المغرب_____________ اولي دول العالم في المنجنيز(يستخدم في صناعه مواد الطلاء)
اولي الدول في النحاس (يدخل في صناعه الاسلاك) وكتتتتتتتتتير من الموارد دي
فهنلاقي ان الوطن العربي من المستحيل ان يكون فقير بالموارد
النقطه التالته
نعم الوطن العربي يعاني كثيرا وانا هاتكلم بوضوح
في فتره انشاااااااااااء جامعه الدول العربيه كان اهدافها اه
علشان نعرف اهدافها لازم نعرف كان في اه تسبب في انشائها
1- الوطن العربي كان كتله واحده بدون حدود تماما وكان يسقط تحت الحكم الاسلامي الذي ارتقي به
2- عندما دخل الاحتلال في دول الوطن العربي واخذ ينتشر في دول تلو الاخري
كان هدفه تقسيم الوطن العربي وبث الفرقه بينه
الاستنفاع من خيراته التي لا تتواجد عندهم في دولهم المتاخره
وانا عندي جمله هعرضها عليكم كده ( من ملك انجلترا والسويد والنرويج الي العظيم خليفه المسلمين لقد سمعنا عن الرقي العظيم الذي تتمتع به معاهد العلم في بلادكم فأردنا لابنائنا اقتباس النماذج من هذه الفضائل ........................ل نشر العلم في البلادنا التي يحوطها الجهل من اركانها الاربعه )
وادي النتيجه لحد اليوم لو يتفق الوطن العربي
انا بقول كده لييييييييه
لان ده كان سبب انشاء جامعه الدول العربيه
والتي كان دورها النهوض مره اخري بالبلاد التي تخلصت من الاحتلال وكان اهم اهدافها ان تجتمع الدول العربيه لتخليص غيرها من الاحتلال وفعلا تم ذلك مع الاغلب من الدول وكان هدفها الثاني هدف اقتصادي
كان يهدف الي ان يكون الوطن العري كتله واحده مره اخري ويتعامل كانه دوله واحده
القضاء علي تكرار الصناعه
يعنييييي اه
كانت ولازالت الدول العربيه كلها بتصنه الحاجه نفسها والتعدد ده هو الي مسبب الفقر الي احنا في
لاكن مثلا دوله ذي موروتنيا الي بتصدر الحديد كله خااااااااااااام وبيرجعلها علي اشكال ذي سيارات وحديد تسليح باضعاف التمن
لاكن اذا تخصصت في بيع الحديد الي دوله عربيه عندها تكنولوجيا في استخدام الحديد والتي تاقوم علي الدعم من الدول العربيه الغنيه وكده مش هنحتاج الدول الاوروبيه
لاكن المشكله ان كل دوله بتصدر وخلاص وكمان بتصدر خام مش مصنع وبيرجعلها باتمانها واكثر 4 اضعاف
نسبه التصدير العربي يعني بيل الدول العربيه وبعضها 13%
الباقي تصدير اوروبي !!!!!!!!!!!!!!!!!
كمان في نقطه توحيد العمله علشان ميحصلش فروق سعر في كل دوله يبقي السعر وااااااااااااحد
الغاء الرسوم الجمركيه او تخفيضها الي العشر بس علي الي داخل بس يعني المنتجات الي دخلها البد مش الي خارجه يعني الي عايز يصدر يصدر بدون جمارك علي الدول العربيه
اعتقد كده الرؤييه وصلت

أتيت القبور فناديتُها
فأين المعظّم والمُحتقر ؟؟

وأين المُذلّ بسلطانه؟؟
وأين المزكى إذا ما افتقر

تفانوا جميعاً فما مخبرٌ
وماتوا جميعاً ومات الخبر

تروحُ وتغدوا جناة الثري !!
وتمحوا محاسن تلك الصور

فياسائليّ عن اُناس مضوا
أما لك فيما بقى مُعتبر !!

تفكر في نبات الارض و انظر .... الى آثار ما صنع المليك ُ