العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع > سوق قطع الغيار

سوق قطع الغيار محلات بيع قطع الغيار جديدة و مستعمله و أسعارها

قديم 23-10-2012, 09:12 PM
Eg_Sword Eg_Sword غير متواجد حالياً

Eg_Sword will become famous soon enough
افتراضي اقتراح : دليل قطع الغيار المتشابهة

أعزائي مديري وأعضاء منتدى مصر موتورز
أرجو التكرم بدراسة فكرة عمل صفحة بها قاعدة بيانات بسيطة يمكن للأعضاء التحديث عليها وكل شخص يضع مالديه من خبرات ليكون الهدف الأساسي من الصفحة هو تحديد قطع الغيار المتشابهة في السيارات المختلفة
بعد كثرة السيارات في الأسواق وخاصة الصيني أصبحت هناك مشكلة كبيرة في تحديد قطعة الغيار مما يضطر البعض لفك قطعة الغيار والانتقال واحيانا السفر بها لشراء مثيلتها
وأحيانا تكون قطعة الغيار للسيارة موجودة ومتشابهة تماما مع قطعة أخرى في سيارة أخرى ولكن لكل منهم ثمن مختلف بسبب اختلاف اسم السيارة
الفكرة باختصار أنه على كل مالك سيارة تعب في البحث عن بديل لقطعة الغيار أن ينقل خبرته على هذه الصفحة لباقي الأعضاء
أرجو أن تحوز فكرتي اعجابكم ونبدأ في تنفيذها فأنا أظنها فكرة جديدة
وأعتذر لو كانت موجودة في مكان آخر مع طلب رابط لها
قديم 24-10-2012, 08:38 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اقتراح : دليل قطع الغيار المتشابهة

فكرة مش بطالة
بس الافضل ان حضرتك تاخد قطع الغيار القديمة و توريها للبائع و توضحله ان دى بتاعة الجزء الفلانى
علشان تلافى الخطا .... فعلى سبيل المثال ... ممكن حضرتك تروح تقوله انا عاوز فلتر زيت الاسبرانزا .. لانه زى الى راكب عندى بالظبط ...
تروح تركبه تجد ان هناك فرق بسيط فى المقاس .... ترجع تانى للبائع .. يقولك هو ده بتاع الاسبرانزا .. و بعدين مش حاخده منك تانى علشان اتفك من علبته ... و ازا تفضل و تعطف و خده منك ممكن يقولك عدى عليا كمان ساعتي علشان تاخد فلوسك

الكلام ده حصل امامى

قديم 24-10-2012, 04:14 PM
Eg_Sword Eg_Sword غير متواجد حالياً

Eg_Sword will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

فكرة مش بطالة
بس الافضل ان حضرتك تاخد قطع الغيار القديمة و توريها للبائع و توضحله ان دى بتاعة الجزء الفلانى
علشان تلافى الخطا .... فعلى سبيل المثال ... ممكن حضرتك تروح تقوله انا عاوز فلتر زيت الاسبرانزا .. لانه زى الى راكب عندى بالظبط ...
تروح تركبه تجد ان هناك فرق بسيط فى المقاس .... ترجع تانى للبائع .. يقولك هو ده بتاع الاسبرانزا .. و بعدين مش حاخده منك تانى علشان اتفك من علبته ... و ازا تفضل و تعطف و خده منك ممكن يقولك عدى عليا كمان ساعتي علشان تاخد فلوسك

الكلام ده حصل امامى
كلام حضرتك سليم
لكن جرى العرف على أن بائعي قطع الغيار بيقولوا لك لو مش هي نفس القطعة رجعها بس حافظ على نظافتها
وبخصوص اقتراحي الفكرة ببساطة هي لتقريب الصورة للمشتري
انا مثلا عندي مشكلة كبيرة في فك السيارة ثم السفر لشراء قطعة الغيار لاني مثل البعض اصحاب السيارات الغريبة لكن لما تكون الصورة قريبة بالنسبة لي ممكن اتحرك بيها واشتري قطعة الغيار ويبظل الاختيار الصعب قائم لكن في الآخر
الشيئ الثاني بحسب معلوماتي ان مثلا بعض قطع غيار الاسبرانزا تحديدا تتشابه مع قطع غيار الميتسوبيشي . نفس القطعة لكن السعر مختلف
قديم 26-10-2012, 10:46 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا متفق مع حضرتك فى اغلب الى حضرتك ذكرته

لما بحب اشترى صلايب كردان او رولمان بلى ..... لازم اخد القديم و اروح لمحل لبيع قطع غيار سيارات او محل لبيع رولمان البلى .... يقوم بقياس القطر الداخلى و الخارجى ثم يقوم باعطائى رولمان بلى مشابه

قديم 01-11-2012, 02:45 PM
Hosam taha Hosam taha غير متواجد حالياً

Hosam taha is on a distinguished road

فكرة جيدة جدا والله انا فعلا محتاج الموضوع ده جدا لانى معايا عربية byd flyer ومعظم قطع الغيار مش موجودة فى التوكيل
وهابدا ب تيل الفرامل الامامى للbyd flyer مثل الماروتى
جزاكم الله خيرا

الكلمات الدليلية
بدائل, بديل, صيني, قطع غيار سيارات