العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 21-06-2010, 12:47 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو الافادة المهمة جدا من اعضاء منتدانا الغالى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

سيدى العزيز مع احترامى للاسبرانزا بس بمجرد انك على يقين ان السيارة فيها مشاكل وانها زى البطيخة يا تطلع حمرا يا قرعة
انا مش فاهم ازاى هى ضمن اولويات حضرتك
العربية اختيار هام
يعنى ممكن مثلا سمعت ان بيت مايل الخ ومش متأكد وتسال تجيب او لا
او رايح تتجوز واحدة وتسمع انها ممكن او مش ممكن
طبعا لا فى الامور دى مفيش تهاون او تنازل
نفس الامر مع موضوع شراء سيارة لية تخلى ضمن اولوياتك سيارة فى منها بعض الانتاج سيئ
اعتقد لو انت اشتريت العربية مثلا 65 الف جنية وناقص 100 جنية بس من العربية الوكيل او الموزع عمرة ما يتنازل عن حقة حتى فى ربع جينة
لية انت بقى تتنازل عن حقك وتشترى عربية فى اكتر الاحتمالات مش وحشة لكن المجمع والصانع المحلى بيحط فيها قطع وصناعات مغذية لا ترتقى ابدا ودون المستوى والمصنع الام اكيد عارف وساكت
لية نشجع الصناعات الرديئة
هو انت لاقى فلوسك فى الارض
انا برد عليك بكل منطق من منطلق كلامك انت حتى لو بتتكلم عن مرسيدس طالما فى شك
وهذا الشك كان ناتج عن تجارب سابقة
يبقى طبعا لازم تكون مش ضمن اختياراتك
لازم ثقافة اختيار الثقافة واسس الاختيار تكون صحية
انت لما بتفكر تشترى عربية جديدة زيرو يبقى علشان تبعد عن المغامرة والمقامرة ووجع الراس والقلق وراحة البال مش علشان تجرى ورا الوكيل وتقول دينامو ومش عارف اية وتصرف عليها
تشترى عربية جديدة علشان مصاريف تشغيل تكون بس وقود وصيانة دورية خفيفة مش عيوب تصنيع وتجميع وفطع معيبة
سيبك من الصالون انة عاجبك وشكل العربية طالما فى دعاوى قضائية ضد هذا الموديل لا تخاطر حتى علشان التوكيل والمصنع يكون عنده ضمير ويبدأ يحس بالخطر والخوف على استثمارتة روح للمنتج الافضل والاجود حتى لو اقل فى التجهيزات وشكرا لك وان شاء الله اختيار موفق وربنا معاك ودمت بالف خير
هو ده الكلام، تمام الله ينور عليك، هذه سيارة لا تُشترى، وكما قلت في موضوع سابق: أنا لا أشتري الصيني إلا إذا كان ببلاش وعليه واحدة هدية، وربنا يوفق صاحب الموضوع للأفضل بإذن الله
قديم 21-06-2010, 10:32 PM
علاء فولفو علاء فولفو غير متواجد حالياً

علاء فولفو is on a distinguished road

الف شكرا ليكو يا جماعة وبجد انا استفدت من ردكو الجميل دا
شكرا ليكو
قديم 21-06-2010, 10:36 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

انت اللى شكرا لك على ثقتك الغالية ودمت بود وان شاء الله اختيار موفق ومبروك مقدما