العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 21-12-2014, 09:23 PM
sensitivets sensitivets غير متواجد حالياً

sensitivets has a spectacular aura aboutsensitivets has a spectacular aura about
افتراضي التعقيدات الرهيبة في عملية بيع وشراء السيارات في مصر

معلش يا جماعة استحملوني شوية في كلامي وانا والله مش باتريق او عايش برا وجاي انفخ عليكم بس والله بجد حرام كل ده انا دخلت القسم علشان اشوف الاجراءات اللي الواحد مفروض يعملها لو اشتري عربية مستعملة او حتي جديدة من مصر لاقيت دماغي لفت وجالي صداع وانا قاعد في بيتي وموقفتش طابور واحد ولا استخرجت ورقة من الورق المطلوب للبيع او الشراء
انا مثلا في الامارات بيعت واشتريت كذا سيارة من اول لما سافرت ومفيش بدون مبالغة كل الكلام ده خالص بتدخل وحده المرور وبتتعامل مع شباك واحد في كل حاجة وورقة واحده تتطلب وجود البايع بنفسه او حد معاه توكيل رسمي منه ومندوب عن الشاري وبطاقته وخلصنا وبعد كده لو عاوز تغير تامين السيارة لشركة تانية او نفس الشركة بتدفع وخلاص وكل ده بيبقي متسجل عندهم عالسيستم ومش محتاج حتي تاخد ورقة من شركة التامين بيقولك ارجع لشباك المرور حتلاقي بياناتك كلها عالسيستم عندهم
ليه كمية التعقيدات دي والله حرام ومعظم اللي مشغلين الكلام ده مصريين هناك -طيب ايه كمية الروتين وضياع الوقت والجهد والمال ده -ليه 3 ايام علاشان الواحد يقف في طابور ويجيب دمغة ويرجع يجيب ملف وتلاتة اصحابوا ياخدوا دور علشان يخلص في يوم !!!!!!!!!!!!!!!!!
انا بس باسال مفيش حد من اداراة المرور او الضباط الصغيرين يعمل اي تعديل او تطوير للعك ده !!!!!!!!!!!!!!!!! معقولة ادارة المرور في مصر مش قادرين يطوروا المنظومة دي
انا مش باتكلم عن كاميرات في الشوارع ولا اللوحات اللي عليها شريحة تجيب سيارتك لو حرامي خباها في نص البحر او بطن جبل ولا نظام سالك بتاع الحارة الشمال او عبور البوابات من مدينة لمدينة انا بس طالب بكل بساطة اي حد يوصل المعلومات دي لقسم تطوير القوانين او الاجراءات في الوزارة
والله العظيم حرام كمية الوقت والمجهود المهدرة دي -ليه احنا مش حاسين بالوقت بالمنظر ده -ليه اجرءات اي حاجة فيها حكومة عبارة عن طابور تعذيب بتاخده مخدتهوش في الجيش حتي لو عملت ذنب !1
نفسي حد يرد عليا ويقولي ايه اللي حيمنعهم لما الملف يبقي في شباك واحد وتملاه وخلاص ليه ايه اللي حيحصل بل بالعكس حيجيبلهم فلوس زيادة ومش حيبقي فيه كمية المشاحنات اللي بتبقي بين الناس في الطوابير ولا حيبقي فيه محسوبيات اورشاوي
يارب حد يقولي ايه السبب في اننا لحد دلوقتي شغالين بنظام العرض حالة والدفتر اللي بيتفرد في الارض من الباب للشباك علشان تكتب توقيعك فيه
قديم 21-12-2014, 09:37 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التعقيدات الرهيبة في عملية بيع وشراء السيارات في مصر

ليك حق والله تقول اكتر من كدة كمان
وزارة التنمية الادارية هى المنوطة لاعادة هيكلة جميع الوزارات والهيئات الحكومية
واشهد الله ان الناس دى شايفة شغلها تمام وعندهم استعداد يصرفو على التطوير مبالغ طائلة ..... انا لمست دة لانى باخد اليومين دول دورة على حسابهم تكلفتها 4000
وكمان هايوردو اجهزة PC واجهزة SERVER على حسابعن وايضا سوفت وير اللى حضرتك بتتكلم عنة
وعملو كدة فى كتير من المصالح الحكومية زى مثلا الاحياء والشهر العقارى واعتقد البريد

طب لية ما عملوش المنظومة دى فى المرور
الاجابة بمنتهى البساطة انها تبع وزارة الداخلية
الله....طب وبشاوات البلد؟؟؟؟
اما انهم عملو شبة منظومة زى مثلا مرور رابعة

او بيدخلوا لقائد الوحدة وعسكرى يلف يخلص الورق فى ربع ساعة وياخدو الرخصة
بس ادى الحكاية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 21-12-2014, 09:41 PM
الصورة الرمزية mr_astra

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

البلد دى بلدين
بلد مكشرة طول الوقت فى وش ناسها
وبلد زى امريكا لاصحابها
المهم انت اية ؟؟؟؟؟؟ شوفت بقى انك انت اللى غلطان

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 22-12-2014, 11:06 AM
MIDOO10 MIDOO10 غير متواجد حالياً

MIDOO10 is a name known to allMIDOO10 is a name known to allMIDOO10 is a name known to allMIDOO10 is a name known to allMIDOO10 is a name known to allMIDOO10 is a name known to all

ان شاء الله الى جاى احلى بس احنا نبقا عزينه يبقا كده حتى علشان اولادنا وياريت نفتكر اننا نستحمل كل حاجه علشان اولادنا
قديم 22-12-2014, 03:18 PM
الصورة الرمزية mr_astra

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MIDOO10 مشاهدة المشاركة

ان شاء الله الى جاى احلى بس احنا نبقا عزينه يبقا كده حتى علشان اولادنا وياريت نفتكر اننا نستحمل كل حاجه علشان اولادنا
التفاؤل شىء جميل

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا