العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جولف GOLF

جولف GOLF من أنجح موديلات الشركة الألمانية بدأ إنتاجها عام 74 و بيع منها أكثر من 25 مليون نسخة حتى الآن

قديم 19-05-2010, 01:50 PM
alyroxy alyroxy غير متواجد حالياً

alyroxy is on a distinguished road
افتراضي رد: جبت جولف 4 وعايز مساعدتكم

مبروك يا باشا
انا معايا نفس العربية ونفس اللون وهى موديل 2001 بس انا مسقط موتور 2003 وباردو 1400
انا ركبت سبويلر اصلى وجبتو من الحرفيين، وطقم نيكل داخلى للمقابض و مخدع اصلى arm rest
بس عايز انصحك اهم نصيحة و عن تجربة ((((( اوعى تجبلها اى قطع غيار تقليد و دايما دوار على الاصلى ))))
بس خالى بالك لان قطع غيارها غالية نار نار نار بس شوف الاول الاستيراد فى الحرفيين ولو ملقتش يبقى عليك وعلى الشهابى فى شارع دمشق
لو احتجت اى معلومة انا تحت امرك
و ربنا يباركلك فيها ((بس حافظ عليها ))
قديم 19-05-2010, 03:08 PM
iso_loma iso_loma غير متواجد حالياً
التخصص العملى: engineer
هواياتي: computer-cars-sports

iso_loma is on a distinguished road

ربنا يخليك يا روكسى وانا محافظ على العربيه جدا والحمد لله انا عندى حاله الموتور فوق الممتازه وحاله العربيه بوجه عام على فكره انا عربيتى لسه ستوك معملتش فيها حاجه بس ياريت لو تورينى صور لعربيتك وللحاجات اللى انت مركبها
قديم 01-06-2010, 06:48 PM
iso_loma iso_loma غير متواجد حالياً
التخصص العملى: engineer
هواياتي: computer-cars-sports

iso_loma is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

العربية 75 حصان علي ما اتذكر ممكن تجيب فلتر هوا اسبور سيموتا او k&n و تعملها Intake و تركبه و بوجيهات ngk iridium او بوجيهات split fire بالسلوك بتاعتهم و علبة شكمان ماركة محترمة هتحس ان العربية سحبها فرق و هتدي صوت رياضي جميل كده

الكلام هيكلف حوالى كام
قديم 02-06-2010, 02:54 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iso_loma مشاهدة المشاركة

الكلام هيكلف حوالى كام
الintake لو هتجيبلها Intake جاهز سيموتا مثلا اللي هو حاجة نازله للجولف 4 هيعمل حوالي 400

اما لو هتجيب فلتر سيموتا كاربون مثلا بيعمل تقريبا 250 و تجيب ماسوره كاوتش و تركب الفلتر علي البوابه و تركب الماسوره في الفلتر و تنزل الماسوره تحت و تفتح فتحه صغيره كده جمب الفوجات و بتتحط في الفتحه دي حليه كده ليها كذا لون مختلف و تركب فيها الماسوره من ورا عشان تاخد هوا بارد بعيد عن حرارة الموتور يعني هيتكلف 380 تقريبا الحوار ده كله

البوجيهات هات ngk كان فيه عرض عليهم عند محل باور زوون علي الفيس بوك ب 165 جنيه

علبة شكمان حسب الماركه فيه كاربون فيبر ممكن تعمل في حدود 350 400 مستعمله طبعا

ممكن تجيب حاجة صناعه صيني او تايواني ب 200-250 جديدة بس مش هتبقي حلوه هتديك صوت و خلاص ادائها مش هيبقي جامد

ممكن سوبر سبرينت في حدود 500

IBIZA
قديم 02-06-2010, 04:01 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

انا قرات مداخله الاخ ابيزا وشفت حضرتك بتنصحة بزيت موبيل ديلفاك طبعا حرام اوى لمحرك زى الجولف فى بيئة زى مصر يتحط فيها الزيت دة هو مخصوص للشاحنات ومحركات الديزل والباصات والمحركات البحركة ومولدات زى الكاتبلر ازاى بقى يحطة فى محرك بنزين ضغطة خفيف برجاء تحرى المعلومة وشكرا لك