العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 29-08-2012, 01:33 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السرقة بالإكراه - ممكن تعمل إيه ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezat2020 مشاهدة المشاركة

شكرا احمد باشا فى سرقه بالاحتيال ان واحد يشاور لك اويعمل ان عربيه عطلانه خصوصا على الطرق السريعه لو قلبك رق اول الباب ينفتح تلاقى 4 شياطين حول العر بيه والباقى اما ينفضوك اوينزلك ويهرب بالعربيه والحل لاتقف لاى احد لاتعرفه ولو لقيت مجموعه واقفه على الطريق وشاورو علشان تقف ومفيش عاوائق ادى اشاره كانك حتوقف واول تقرب منهم دوس بنزين وفر ربنا يكفينا والجميع شر الاشكال دى والامور اتحسنت شويه والحمدلله
اولا شكرا لتنشيطك الموضوع بالمداخلة الجميلة ديى
ثانيا فعلا نصائح غالية شكرا يا باشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

ربنا يجازيك كل خير
ويسلام بئا لو حتة بنطقية الية بتاعت اطفال طبعا
وخليها علي الطابلوة وانت مسافر
او طبنجة اطفال طبعا وخليها علي الطابلوة
او الاحسن بئا سارينة وفنار نجدة بيركب في الولاعة ويتحط علي السقف
واول ما تحس بخيانة طلع الفنار وحطة علي السقف وشغل السارينة
جزانا و اياكم يا استاذ عمر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

انا كنت متعود دايما لما اخرج بالعربية بليل اني اخد معايا عصايا خشب طويلة تخينة واشيلها في الكنبة اللي ورا او احيانا كنت باخد مسدس صوت بس صوته كان بيقطع ودانك ههههه
وعموما انا اصلا بطلت الف بالعربيات بليل من فترة بس دلوقتي بدات ارجع اسوق براحتي وكمان ما شاء الله الحالة الامنية في سوهاج ممتازة جدا بصراحة
وربنا ينعم علينا بالامن والامان
الحمد لله اللهم ما ادمها نعمة و احفظها من الزوال

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 29-08-2012, 08:52 AM
الهولندى الطائر الهولندى الطائر غير متواجد حالياً

الهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond repute

ممتاز جدا

بس خلى بالك

وقت الجد

احيانا التركيز بيخون صاحبه

اهم شىء التركيز مع النصائح اللى انت قولتها فى الموضوع هتبقى فى امان

وانا حصل معايا موقف مشابه وكان خطير جدا

بس زى ما قولت ليكم التركيز

كانوا قاطعين الطريق فى فردة جانبية سريعة وحاطين حجارة ونازلين بالرشاشات علنا الساعة 7 الصبح ايام والطريق كان شبه خالى

التركيز ازاى

طبعا ما حدش عاطى خوانه والطريق بدرى والزراعة على الجانبين

بصيت قدامى لقيت ميكروباص ركاب مليان وقف

المسافة كانت كبيرة بس حسيت بحاجة غلط

لانه ليه وقف

لغاية اللحظة انا مش شايف لا احجار ولا بنى ادمين
انا شايف ميكروباص واقف بعيد لسبب مجهول

هنا استنتجت بتركيز

فيه حاجة

هديت وقربت لقيت واحد منهم بيجرى عليه

طبعا الهدوء والتوقع والثقة بالنفس محصلتها النجاة

بمنتهى الثبات رحت ضارب فرامل بحيث العربية عملت دائرة حوالين نفسها

زى الافلام الامريكانى بالضبط

وسحابة غبار رهيبة لانى العربية صرخت وانزلت حرف الدائرة فى التراب

نزلت دماغى تحت

لانى توقعت انه

يضرب نار

كان بينى وبينه اللى جى حوالى 5 امتار بالضبط

ورحت راجع عكسى وجبت الدواسة فى الارض

وطرت

ضرب طلقة فى الهواء بس تجيبنى منين

ما شافنيش

وطبعا لازم احذر اللى جى

شاورت لكل اللى قابلته يرجع

لان كل اللى عدى اتقلب بما ففيهم ميكروباص الركاب

لو خفت او اتهزيت كان ممكن اغلط او اعور نفسى

الحمد لله ربنا سلم

مع انها عربية قديمة 128 ومش مغرية ولا حاجة

بس كانوا هيقلبوا كل حاجة ثمينة وخفيفة

وربنا يسترها علينا كلنا

بسم الله الرحمن الرحيم
{يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن
يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ }التوبة32
صدق الله العظيم

قديم 29-08-2012, 03:04 PM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

يا ساتر يارب
الله ينور يا باشا بس بتهيألى اكيد ده كان زمان و دلوقتى و الله اعلم الاحوال احسن و لا ايه ؟

قديم 29-08-2012, 04:24 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

في فكره توصلنا مع بعض اصدقائنا اليها ولكننا لسه مش عملناها
الفكره هتكون بدل زرار فصل او كتاوت الفصل تايمر
تايمر يشتغل مع كل مره الماتور يدور فيها و وظيفة التايمر ده انه يعطل اي شئ فعال فى السيارة ( يفصل كهربا عن طرمبه او يحرق الموبينه او حاجه مش من السهل اصلاحها )و يخليها تقف بعد مسافه قليله من التحرك بها
والتايمر ده بيشتغل بعد فتره ولتكن دقيقين من بدايه عمل المحرك ويكون في مفتاح او زرار مهمته انه يلغي العد بتاع التايمر ده
يعني انا صاحب العربية جيت اركب العربية و دورتها ( التايمر اشتغل ) ادوس علي مفتاح ابطال التايمر ( ويرجع تاني لوضع الاستعداد والانتظار لدوران المحرك مره اخري ) وامشي عادي

لكن لو انا مش صاحب العربية وركبتها التايمر هيتشغل و هيعد تنازلي و لحد لما ينفذ المهمه بتاعته وساعتها مفتاح فصل التايمر مش هيكون له فايده لان خلاص مهمه التايمر اتنفذت

وفكرنا برضه نحط زي قنبله دخان فى الصالون جوه التكييف و تشتغل مع بدايه عمل وظيفة التايمر فالبتالي اول تصور ليا ان العربية بتولع علشان كده وقفت و هنزا اسيبها وامشي وحتى لو فضلت جنبها هعمل بيها ايه ما العربية وقفت خلاص فهدور علي اي حاجه اشيلها منها وامشي

بس لسه مش عارفين ننفذ الافكار دي

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 29-08-2012, 05:25 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

في فكره توصلنا مع بعض اصدقائنا اليها ولكننا لسه مش عملناها
الفكره هتكون بدل زرار فصل او كتاوت الفصل تايمر
تايمر يشتغل مع كل مره الماتور يدور فيها و وظيفة التايمر ده انه يعطل اي شئ فعال فى السيارة ( يفصل كهربا عن طرمبه او يحرق الموبينه او حاجه مش من السهل اصلاحها )و يخليها تقف بعد مسافه قليله من التحرك بها
والتايمر ده بيشتغل بعد فتره ولتكن دقيقين من بدايه عمل المحرك ويكون في مفتاح او زرار مهمته انه يلغي العد بتاع التايمر ده
يعني انا صاحب العربية جيت اركب العربية و دورتها ( التايمر اشتغل ) ادوس علي مفتاح ابطال التايمر ( ويرجع تاني لوضع الاستعداد والانتظار لدوران المحرك مره اخري ) وامشي عادي

لكن لو انا مش صاحب العربية وركبتها التايمر هيتشغل و هيعد تنازلي و لحد لما ينفذ المهمه بتاعته وساعتها مفتاح فصل التايمر مش هيكون له فايده لان خلاص مهمه التايمر اتنفذت

وفكرنا برضه نحط زي قنبله دخان فى الصالون جوه التكييف و تشتغل مع بدايه عمل وظيفة التايمر فالبتالي اول تصور ليا ان العربية بتولع علشان كده وقفت و هنزا اسيبها وامشي وحتى لو فضلت جنبها هعمل بيها ايه ما العربية وقفت خلاص فهدور علي اي حاجه اشيلها منها وامشي

بس لسه مش عارفين ننفذ الافكار دي
ما شاء الله فكرة رائعة
بس خطورتها ان لو حد نسى يشغل التايمر حتضحى بالكويل او بحاجة غالية
طيب ايه رايك يبقى فى زرارين
زرار خفى لفصل العربية لما تركن تحت البيت
و الزرار التانى يفعل التايمر دا اللى حضرتك شرحته و يستخدم فقط لو اتاكدت ان العربية حتتسرق