العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل انت مع ام ضد قيادة من هم دون السن المحدود؟؟
مع 22 28.95%
ضد 38 50.00%
مع وضد <سابين ذلك في الرد> 16 21.05%
المصوتون: 76. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 14-05-2010, 04:04 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل انت مع ام ضد قيادة السيارة لاقل من السن المحدد؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

معلهش يا باشا بس انا ضد سواقة من هم تحت السن القانونية
لأن معظمهم و ليس كلهم بيكونوا مستهترين و ليسوا على قدر المسئولية
هو ممكن يسوقوا فى الاماكن السكنية اللى حوالين البيت يعنى كنوع من التدريب و التعليم حتى يصوا للسن القانونى و يستطيعوا استخراج رخص القيادة
شكرا على الدخول ..وجهة نظر صحيحه 100%

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

انا اتعلمت عندى 12 سنة
فانا مع تعليم السواقة فى سن صغير بس السواقة فى سن القانونى احسن
شكرا لك على الدخول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mstool مشاهدة المشاركة

بس اقولك المختصر المفيد انا بسوق من و انا تحت السن بس الحمد لله كان زمان و كبرنا و طلعنا رخصة من زمان هههه المهم الموضوع كلة ان مش كل واحد زى التانى يعنى لو هو بيعرف يسوق و متمكن مش اهبل عايز يركب عربية و خلاص زى بعض الامثلة و مدرب و بيعرف يتصرف فى السواقة و سواقتة عاقلة و هادية خلاص لكن الهبل و لعب العيال دة يجرب ياخد مثلا يعدى من حتة صغيرة و هو ماشى سريع يعمل مغامرة بالعربية يبقى بلاش اصلا يدولة عربية و دة كمان المفرود فى الصحراء ميمشيش فوق ال 100 دة اخرة يعنى لانة معندوش خبرة هو اخرة بالكتير اوى بيسوق بقالة مثلا بتاع سنة ولا حاجة لو قلنا انة واخد العربية من مدة كبيرة هيبقى سنتين لكن كل اللى بشوفهم عيال و معاهم عربيات الصراحة بيبقوا هبل دة اللى شوفتة اكيد فى نوع كويس مشفتهم لسة فى مصر هنا هههههه
لكن ملهاش دعوة بالسن ليها دعوة بالعقل لان انا شوفت راجل عندة فوق ال50 55 سنة و شعرة اببيض و كسر علية امبارح كسرة ميكسرهاش طفل فى ابتدائى لو ادولة العربية الصراحة كنت متغاظ منة اوى شتمتة شتيمة وسخة ببص على العربية طلع راجل من سن ابويا يعنى اعمل اية الواحد بيبقى ماشى خايف على العربية بالعلم انى متمكن منها جدا مش منظرة حقيقة
و راجل عندة 5 يستحقش يسوق فى الشوارع و ممكن واحد عندة 17 سنة يكون بيسوق تمام و معظم الغلاطات بتيجى من الكبار لان السواقة ملهاش كبير هيا و الحوادث اهم حاجة عدم الاحداث احداث السواقة يعنى متخدش العربية جديد فرحان عايز تتمنظر تخربها و تخرب عربيات و حياة الناس
انا فى منطقة ساعات كنت بركب منها ميكروباصات كل السواقين بتوع الميكروباصات بتوع 13 و 14 و 15 سنة و بيسوقوا زى الفل علشان اد المسؤلية و عارفين انة اكل عيش مش لو العربية باظت مامى تجيب غيرها
هو دة المبدا عدم الاحداث و المنظرة و العقل فى السواقة والله يخرب بيت سواقين التكسة اللى كلهم ماشين فى عرض الشارع و يقف و يكسر و ميديش اشارات و كلهم رجالة كبار فوق ال 45 سنة
انا عملت حادثة على فكرة كانت غلطة منى اول ما طلعت الرخصة مش و انا مش مطلعها فملهاش دعوة بجد
شكرا لك ...وانا متفق معك
قديم 14-05-2010, 04:05 PM

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

والله انا نفسي يخلوا الرخصة علي سن 35 سنة يكون الواحد عقل وبطل جنان

ههه شكراً لك على الدخول ...يارب محد يسمع كلامك
قديم 14-05-2010, 04:25 PM
الصورة الرمزية مظهر صفوت
مظهر صفوت مظهر صفوت غير متواجد حالياً
من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مخرج بالتليفزيون المصرى
هواياتي: القراءة.. وتشجيع الاهلى بجنووووووون

مظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud ofمظهر صفوت has much to be proud of

ضد ضد ضد ضدptmnlo123per187 واتمنى يعلوا بالسن القانونى ل22سنة يكون الشاب خلص جامعة وبدأ يحس بالدنيا وقيمة الفلوس ويحافظ على العربية اللى راكبها سواء بتاعة(بابا) ولا اللى شاريهالوا(بابا) وكمان بدأ يهدا شوية من الptmnlo123per1108
قديم 14-05-2010, 10:37 PM

شكرا استاذ مظهر على الرد ويارب ماحد يسمع طلبك .......
قديم 14-05-2010, 11:15 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انا اخويا الصغير علمته السواقه وهو سنه 11 سنه وكان بيسوق بمنتهى الحرص اكتر منى ومن اى حد فى العيله كلها والله سواء فى التقاطعات او ربط الحزام او اى حاجة تانيه لانه بطبعه حريص وحذر جداً من صغره واكتر من مره انقذ الموقف لما بيكون مع والدتى وهى سايقه وتتعب فى السكه من الضغط مثلا او حاجة كان بيسوق هو لحد ما يروحو

فانا مقتنع ان الموضوع مش موضوع سن ابداً هى الفكره اولاً ان التعلم فى سن صغيره افضل وبعدين لازم يكون فيه رقابه وتقييم من الاب او الاخ الكبير اذا كان طبيعه سواقته والتزامه كويسه ولا لاء

يعنى انا مثلا لو لقيت اسلام ابنى بيسوق بتهور وسنه قانونى مش هخليه يسوق ولا هطلعله رخصه ابداَ

ديه قناعتى الشخصيه بصراحه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش