العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 02-10-2012, 11:22 PM
emadgoda emadgoda غير متواجد حالياً

emadgoda will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز تفك الحظر ... فى ثوانى ... تعالى وانا اقولك .

ارجو من اى شخص فك الحظر يقولنا على تجربته ...

ومدى استفادته من كلامى ... ولكم جزيل الشكر

قديم 09-10-2012, 01:37 PM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

انا كنت هناك يوم الاحد السابق ( انا صاحب سيارة مجهزة) عندي شلل اطفال في الساق اليمنى -السيارة نوبيرا 2 -هو العنوان 4 ش الطيران - كما انه يوجد رقم ساخن للجمارك 19421 للاستفسار عن اي شئ وهم دلوني على كل حاجة زي ما حضرتك كتبت هنا بالظبط وتقريبا لو انت مجبتش معاك شهادة بيانات بيبقى عندهم حل (لاني شفت ناس مكنتش جايبة حاجة فقالهم اطلعوا الدور التاسع...مش عارف باقي التفاصيل) اهم حاجة صورة الرخصتين والبطاقة عشان متتبهدلش في التصوير- لكن الشئ اللي انا لاحظتة ان مكتب استاذ عزت هو عبارة عن جزء من جراج اتوبيسات نقل العاملين ومحدش كان عارف يقف نهائي لان المكان ملئ بالاتوبيسات (طريقة مهينة وغير ادميه للتعامل ) وانشاء الله بعد فك هذا الحظر هتكون اخر مره اجيب فيها سيارة مجهزة وهشتري من السوق المصري بالتقسيط جديدة او مستعملة وهجهزها لاني من خلال مرتين شراء سيارة بهذه الطريقة وعدم حصولي على ضرائب المبيعات لان ببساطة الحكومة كسبت القضية وايضا العذاب في الترخيص وطلوع ونزول حتى في المرور المفروض بيكون في شخص يساعد المعاق(مع تحفظي على هذه الكلمة) على تخليص اجراءاته لكنه في الغالب بيخليني انا اللي اتحرك ومبلاقيش حل غير اني ادخل لرئيس وحدة المرور واشتكيله عشان حاجتي تخلص وهم ناس في منتهى الذوق لكن الموظفين الحريم اغلبهم متعبين جدا فيكون مبدئي (هين قرشك ولا تهين نفسك وكفاية لحد كده)
مع خالص شكري لكاتب الموضوع

التعديل الأخير تم بواسطة mummy_47 ; 09-10-2012 الساعة 01:46 PM
قديم 10-10-2012, 12:49 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mummy_47 مشاهدة المشاركة

انا كنت هناك يوم الاحد السابق ( انا صاحب سيارة مجهزة) عندي شلل اطفال في الساق اليمنى -السيارة نوبيرا 2 -هو العنوان 4 ش الطيران - كما انه يوجد رقم ساخن للجمارك 19421 للاستفسار عن اي شئ وهم دلوني على كل حاجة زي ما حضرتك كتبت هنا بالظبط وتقريبا لو انت مجبتش معاك شهادة بيانات بيبقى عندهم حل (لاني شفت ناس مكنتش جايبة حاجة فقالهم اطلعوا الدور التاسع...مش عارف باقي التفاصيل) اهم حاجة صورة الرخصتين والبطاقة عشان متتبهدلش في التصوير- لكن الشئ اللي انا لاحظتة ان مكتب استاذ عزت هو عبارة عن جزء من جراج اتوبيسات نقل العاملين ومحدش كان عارف يقف نهائي لان المكان ملئ بالاتوبيسات (طريقة مهينة وغير ادميه للتعامل ) وانشاء الله بعد فك هذا الحظر هتكون اخر مره اجيب فيها سيارة مجهزة وهشتري من السوق المصري بالتقسيط جديدة او مستعملة وهجهزها لاني من خلال مرتين شراء سيارة بهذه الطريقة وعدم حصولي على ضرائب المبيعات لان ببساطة الحكومة كسبت القضية وايضا العذاب في الترخيص وطلوع ونزول حتى في المرور المفروض بيكون في شخص يساعد المعاق(مع تحفظي على هذه الكلمة) على تخليص اجراءاته لكنه في الغالب بيخليني انا اللي اتحرك ومبلاقيش حل غير اني ادخل لرئيس وحدة المرور واشتكيله عشان حاجتي تخلص وهم ناس في منتهى الذوق لكن الموظفين الحريم اغلبهم متعبين جدا فيكون مبدئي (هين قرشك ولا تهين نفسك وكفاية لحد كده)
مع خالص شكري لكاتب الموضوع

الاستاذ الفاضل

اهلا بك فى المنتدى.. احب أن اشجعك وبشدة أن تحكى لنا تجربتك مع سيارات المعاقين وفك الحظر لانى أعتقد ان لديك الكثير لتقولة ولا يعرفة الكثيرون.. لا تعتقد ان الكل يعرف ما ممرت به او أنه عادى وتأكد أن كل ما ستقولة سيكون مفيدا للكثيرين..

أبدا بالحديث عن السيارة الأولى وعرفنا بها كذلك السيارة الثانية وحاول تقارن لنا بين ما ماعنايتة فى المرة الاول والثانية وهل تشعر ان الحكومة فعلا تحاول مساعدة المعاق بهذا الاسلوب أم اننا مضحوك علينا. كذلك احكى لنا عن كيفة فك الحظر وكم من الوقت ياخذ والمصاريف. وكذلك عن قضية استرداد ضريبة المبيعات واين رفعتها وما سبب كسب الحكومة الإستئناف؟ أجعل لك موضوع عنوان منفصل لتعم الفائدة على كل من يدخل هنا.. ارجو أن يكون لديك وقت لهذا وجزاك الله خير بقدر سعيك ووقتك...
قديم 13-10-2012, 08:28 PM
emadgoda emadgoda غير متواجد حالياً

emadgoda will become famous soon enough

[QUOTE=tham1010;775248]الاستاذ الفاضل

اهلا بك فى المنتدى.. احب أن اشجعك وبشدة أن تحكى لنا تجربتك مع سيارات المعاقين وفك الحظر لانى أعتقد ان لديك الكثير لتقولة ولا يعرفة الكثيرون.. لا تعتقد ان الكل يعرف ما ممرت به او أنه عادى وتأكد أن كل ما ستقولة سيكون مفيدا للكثيرين..

أبدا بالحديث عن السيارة الأولى وعرفنا بها كذلك السيارة الثانية وحاول تقارن لنا بين ما ماعنايتة فى المرة الاول والثانية وهل تشعر ان الحكومة فعلا تحاول مساعدة المعاق بهذا الاسلوب أم اننا مضحوك علينا. كذلك احكى لنا عن كيفة فك الحظر وكم من الوقت ياخذ والمصاريف. وكذلك عن قضية استرداد ضريبة المبيعات واين رفعتها وما سبب كسب الحكومة الإستئناف؟ أجعل لك موضوع عنوان منفصل لتعم الفائدة على كل من يدخل هنا.. ارجو أن يكون لديك وقت لهذا وجزاك الله خير بقدر سعيك ووقتك...[/QUOTE

السلام عليكم ورحمة الله

شكرا لمروركم الكريم . وانا معكم ان مكتب الاستاذ عزت هو فعلا جزء من جراش المصلحة وان دل هذا فهو يدل على مدى الذل الذى يعانيه من يتعامل مع مصلحة الجمارك ( وكأنك بتشحت منهم ) .

أما بخصوص ضريبة المبيعات فأنا كسبتها وكانت بمقدار 4000 الاف جنيه تقريبا ولا ادرى كيف ان تكسبها الحكومة ... برجاء التوضيح للاستفادة

مع الشكرسو قسوق
قديم 16-10-2012, 12:00 AM
dor dor غير متواجد حالياً

dor will become famous soon enough

تسلم يا غالي