العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 01-06-2012, 09:17 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
للاهمية الدركسيون سوجر واحنا مشيين على الصحرواى

الدركسيون اقفل واحنا بناخد غرزة على الصحرواى والحمد لله ربنا ستر كنا هنموت الموضوع ده حصل معايا انا واحد صاحبى فى عربية ريجاتا وبعد عدة محاولات ووضع زيت فرامل على المفتاح ووضع زيت الفرامل داخل الكونتك تم تشغيل السيارة والحمد لله بس اول موصلنا إسكندرية غيرنه علطول وحصلت قبل كده فى عربية مرسيدس والدركسيون اقفش هل حد حصل معه الموضوع ده اقبل كده وعمل ايه والعيب من ايه وايه اللى خله يعمل كده يريت لو حد يعرف يقولنا علشان الموضوع ميتكررش معنا او مع حد فى المنتدى ياريت الردود بسرعه الموضوع هام جدا.
أخوكم محمد
قديم 01-06-2012, 11:33 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الدركسيون سوجر واحنا مشيين على الصحرواى

حمدالله على سلامتك انت وصاحبك... بصراحة أنا مش متخيل لو كنت مكانك كنت حتصرف إزاي

أنا متهيألي إن الموضوع ده يكون بسبب مشكلة في الرولمان بلي بتاع الدركسيون... يعني يبقى مبوّش ويخلي عمود الدركسيون يتحرك فوق وتحت

أو ممكن برضو تكون صليبة الدركيون مبوشة وتخلي عمود الدركسيون يتحرك بالطول... يعني الدركسيون يدخل في اتجاه الأكس ..

اكشف على الدركسيون وشوف إيه الحركة غير الطبيعية الموجودة فيه، لإن المسوجر بيبقى عبارة عن صباع بيدخل في مشقبية وممكن المسافة بينهم تكون قربت شوية

اكشف برضو على الكونتاك وشوف إذا كان الصباع بيبعد عن الدركسيون كفاية بعد مع تشغل الكونتاك

...
قديم 01-06-2012, 11:49 PM
zmzm0000 zmzm0000 غير متواجد حالياً

zmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud of

من الواضح والاكيد ان العيب كان في الطبله مش عمود الدركسيون

مؤسسه الاصدقاء لتجاره قطع الغيار الاستيراد
متخصصون في
الفيات (125-132-124-131-127-1300-128)
- لادا - ريجاتا - تمبرا - ريتمو - بلونيز )
وجميع السيارات الكوري والياباني ( هيونداي - لانوس - نوبيرا - كيا - تويوتا - متسوبيشي )
01281349010- 01210498639
: 010104~171:
قديم 02-06-2012, 12:30 AM

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

الف شكر ياجماعة على الردود احناغيرنا الطبلة بس كنت عايز اعرف السبب علشان نستفيد كلنا علشان متحصلش مع حد ويحصل ما لاتحمد عقباه وشكرا لحضرتكم.
أخوكم محمد
قديم 02-06-2012, 12:35 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

حمدالله على سلامتك انت وصاحبك... بصراحة أنا مش متخيل لو كنت مكانك كنت حتصرف إزاي

أنا متهيألي إن الموضوع ده يكون بسبب مشكلة في الرولمان بلي بتاع الدركسيون... يعني يبقى مبوّش ويخلي عمود الدركسيون يتحرك فوق وتحت

أو ممكن برضو تكون صليبة الدركيون مبوشة وتخلي عمود الدركسيون يتحرك بالطول... يعني الدركسيون يدخل في اتجاه الأكس ..

اكشف على الدركسيون وشوف إيه الحركة غير الطبيعية الموجودة فيه، لإن المسوجر بيبقى عبارة عن صباع بيدخل في مشقبية وممكن المسافة بينهم تكون قربت شوية

اكشف برضو على الكونتاك وشوف إذا كان الصباع بيبعد عن الدركسيون كفاية بعد مع تشغل الكونتاك

...

الله يسلمك يا باشا وشكرا على ردك الجميل هو احنا بناخد الغرزة حودنا يمين والدركسيون سوجر والحمد لله الفضل فى نجاتنا ربنا هو اللى ستر والهم صاحبى التفكير السليم راح جاى مزود بنزين علطول ودخلنا فى الرمل اللى على الطريق وبعد ما غطسنا المفتاح فى زيت الفرامل كم مرة اشتغل تانى ورجعنا مكملنش مشورنا وغيرنا الطبلة علطول مع انه شغالة كويس وجربنه كذا مرة بس ديه أروحنا فاجبناواحد تانى علطول وشكر لحضرتك.
أخوك محمد