العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 21-10-2009, 07:52 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ليه الهيونداى ؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

ومااعتقدش اننا حنختلف فى دى بس برضه سعرها برغم انه نسبيا

رخيص بالنسبة للسوق لايزال غالى بالنسبة لامكانيتها وجودتها
اعتقد اننا حنختلف في دي ...
اولا مفيش عربيه في مصر رخيصه والبركه في الجمارك اللي خلت عربيات عمرها الافتراضي انتهى من 20 سنه يبقى ليها سعر
اي عربيه هي في النهايه سلعه استهلاكيه ... يعني الواحد يستخدمها شويه حتى لو كانت شويه دي يعني 10 سنين و بعد كده يرميها في مقلب سيارات يكبسوها حديد خرده ويعاد تدويرها
لكن احنا عندنا العربيات زي عفش البيت بنشتريه مره واحده في العمر و كل 10 سنين ننجده و نغير لون الفرش

هل لو احنا جبنا اي عربيه هيونداي و زودنا امكانياتها اللي هي المفروض عوامل الامان زي ال ABS و الايرباج (على اساس ان بقيه الكماليات متوفره ازاز كهربا و سنتر و باور والذي منه )
و حسنا جودتها اللي هي خامات التابلوه و الصالون
هل ساعتها العربيه الكوري حتبقى زي العربيه الياباني ؟؟
لو أه ...يبقى كده فرق السعر صح و مظبوط
لو لأ .. لأ ليه ... هل مواتير الكوري تعبانه عن الياباني ؟؟
وانا بتكلم عن مقارنه بين عربيات فرق السعر بينهم من 10 ل 20 %
يعني مينفعش نقارن كورولا ب 150 الف مع النترا ب 93 الف
لكن بتكلم عن الانسر بومه و الياريس والهوندا سيتي مع الالنترا و الاكسنت و الاي 30 ( مع فارق السعر )
هل عفشه الانسر بومه بتعيش 10 سنين مثلا و الالنترا 7 بس ؟؟
طيب هما اساسا بقالهم 10 سنين او 7 حتى علشان نحكم عليهم و نقول ان جوده الكوري اقل !!
الكوري جديد نسبيا عن الياباني
لكن النهارده الناس بتحكم على الالنترا و السيراتو والفيرنا من خلال الاكسيل و الاكسنت ... اللي لو كانو تعبانين اوي كده مقارنه بسعرهم مكناش شفنا كميه عربيات هيونداي اللي ماليه شوارعنا !!
لو بالتاريخ يبقى الاوروبي نمره واحد
لو بالجوده الهندسيه يبقى الالماني نمره واحد
لو بالتصميم والمواتير يبقى الايطالي نمره واحد
لو بجوده التصنيع يبقى الياباني نمره واحد
لو بالسعر ...... يبقى مين ؟؟؟
الصيني ptmnlo123per1147
امال الكوري فين ؟؟!!
بيرقص على السلم يا باشا ptmnlo123per154

الغريبه اننا بنتكلم على اساس اقتناع كامل ان امكانيات وجوده الكوري اقل من الياباني
مع ان الحقيقه المؤلمه يا بدر باشا ان تقارير الاعتماديه في السوق الامريكي 2009 بتقول ان هيونداي اعلا من تويوتا و هوندا ...
وللأسف .. ميتسوبيشي ... في ذيل القائمه ptmnlo123per172

واضح انه فعلا شغل دعايه و ذوق فني ركيك نتيجه الاغاني الهابطه اللي غرقت السوق
علشان كده هيونداي بقت الرابعه على العالم

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 21-10-2009, 11:58 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

اه صحيح يا دكتور .. انا كنت نسيت الطفايات و شباشب الحمامات
وعندك واحد كشك سجاير ماتريكس ماركه اتش غبور
quote=Dr. Bolbolan;89030]و فيرنا زى بتاعة أحمد كار علشان تتف عليها ( على رأى سعادة اللواء أحمد أنور ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
[/quote]

و الله هيونداى دى شركه محترمه فى الاول خلت سامح جاب عربيه و بتساعده فى مصاريف العيال بعد الظهر بتحولها كشك و الله محترمه

و بالنسبه للعبد لله

برضو بتساعدنى نفسيا انى لما اكون خلاص زهقت من حاله الاقطاعيه اللى انا فيها انزل و اركبها علشان احس بعامه الشعب و بعد كده اتف عليها و اركب الكنبه الاسطمبولى ( شاهين موديل 99 )

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

التعديل الأخير تم بواسطة AHMEDCAR ; 21-10-2009 الساعة 01:33 PM
قديم 21-10-2009, 09:48 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

برغم اختلافنا بس احب اقولك

العربية الهيوانداى اللى بتنزلك هنا مش هى اللى بتنزل امريكا لا فى امريكا اقل موتور للالنترا 2000 سى سى وحنبقى بنضحك على نفسنا لو قلنا ان نفس الفنش والكواليتى هى هى بين العربية هنا والعربية هناك

هى فين اللانوس والاكسنت مش حقولك 95 لا 98 و99 الموتور جايب جاز وتعبان والعربية فاكه منبعضها وحالتها كرب فى حين هات اللانسر 98 حتلاقى العربية موتورها زى الفل ماينفعش تقولى ان الموتور زى بعضه ولما اقارن عربية زى الالنترا لازم اقارنها بفئتها ومش زنبى انها سعرها ارخص بس هى ده نصيبها وفئتها

وتعال عات العربعة استهلاكية هات عربيتين واحدة يابانى وواحدة كورى وتعال نقيم حالتهم بعد 10 سنين عمر الاستهلاك على حد كلامك حتلاقى وحنعرض التنين لنفس الظروف وشوف بعد 10 سنين حتلاقى اليابانى حالتها مش وحشة فى حين الكورى ماتت بدليل بص على الاكسنت الشكل القديم واتحداك احسب كام عربية نزلت وكام عربية حلتها فوق المتوسط دلواتى

والموضوع مش بالتاريخ ولا الجغرافيا بس هو بالدراسة وتشغيل المخ اليابانى اعلى تكنولوجى سواء شاءت كوريا ام ابت ربنا خلقهم كده والفنش دقيق جدا

واللى خلى للكورى قيمة اننا شعب استهلاكى بمجرد ان واحد جاب هيوانداى قال حلوة حتلاقى التانى والتالت وهكذا مش عشان حلوة لا عشان انتشرت والهيواندى عموما مش حلوة بس انتشرت زى التدخين غلط وانتشر فمش كل حاجة انتشرت حلوة

والحلو فى الشركات الصينى انها عارفة مكانها وعشان كده حتنجح لكن غبور حاطط عربيته فى فئة اعلى

الالنترا بتبتدى من 93 الف ليه؟والاى 30 بتبتدى من 103 لابجد بنهزر ليه انشاء الله والمفاجاءة تنتهى فى 133 الف لا بجد تستاهل

يااستاذى الفاضل ABS فلا الهيواندى اوبشن للغنى طب اضحك عليا نزله لكن ليه ماكله بيشترى

الكورى اقل من اليابنى والكوريين عارفين كده ليه احنا بننكر ونحاول نحطهراس براس

ولو هى تحفة كده فى امريكا هيونداى وكيا الموديلات العليا برخص التراب وضمان 5 و10 سنين ليه ؟؟؟؟

وسبحان الله الهوندا رقم واحد فى اليابانى والتيوتا محبوبين جدا

وعشان تنجح لازم تعرف امكانياتك وللاستمرار لازم تعرف امكانيات الاخرين والكويين عارفين كده

قديم 22-10-2009, 12:18 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

Role Reversal: Toyota launches in South Korea to battle Hyundai

by Noah Joseph (RSS feed) on Oct 20th 2009 at 4:57PM

2010 Toyota Camry – Click above for high-res image gallery

In this topsy-turvy economy, Hyundai is making serious headway against its Japanese rivals. While the Korean automaker has surpassed Honda and Nissan, to name just two, Toyota remains in the lead by a wide margin. But that doesn't mean ToMoCo is about to sit around and wait for Hyundai to continue gaining market share. In fact Toyota is taking the fight right to Hyundai's doorstep by launching a range of vehicles in the South Korean market.

Against the whopping 72% share which Hyundai and its Kia subsidiary enjoy in their domestic market, Toyota is bringing over the Camry, Camry Hybrid, Prius and RAV4, joining the luxury offerings from Lexus that have been in South Korea for the past eight years.

At 34.9 million won (the equivalent of $29,900 in American greenbacks), the Camry enters the Korean market at a significantly higher price point than the 21.3-million-won Hyundai Sonata, but with 1500 orders reportedly already placed, Toyota figures it can sell 500 vehicles every month this year before ramping up to 700 per month next year. That's still a far cry from the 12,000+ units Honda sold in South Korea last year, but even an automaker as large as Toyota knows you have to start somewhere.

http://www.autoblog.com/2009/10/20/r...attle-hyundai/

وعلى فكره يا باشا ...
الياباني اللي بينزل مصر برضو مش هو الياباني اللي بينزل بره
الهوندا سيفيك مواتيرها 1800 سي سي و شكل فوانيسها في كل الدنيا مختلف تماما عن اللي بتنزل مصر
والبومه بطلت خلاص .. معرفش بيجوبوها منين ؟؟!!
والسيتي اللي مش موجوده من اساسه على الموقع الرسمي تايواني
فين بقى الكامري و الاكورد و الليجاسي و مش حنقول الموديلات الاعلا
انا مبقولش ان الكوري احسن من الياباني او معمر عنه
لكن انا ممكن اشتري جذمه بالف جنيه تعيش معايا 4 سنين .. و ممكن اشتري جذمه ب 150 جنيه تعيش معايا سنه واحده .. تفتكر انهي الاحسن
قطعه الغيار اللي ب 100 وتعيش سنتين و لا القطعه اللي ب 500 و تعيش 4 سنين
هي الانسر 98 كانت بكام و اجدع عربيه كوري ساعتها كانت بكام ؟؟
لازم لما اقارن عربيتين من نفس الفئه يكون في تكافئ في السعر
لأن لو قارنا الفئات بس من غير اسعار يبقى نقارن بقى بي ام و لا مرسيدس بأجدع عربيه ياباني و نطلع الياباني كله ميسواش بصله ....
طبيعي ان اللي عايز يجيب عربيه ب 150 الف حيجيب كورولا و لا سيفيك و مش حيقارنهم بالنترا او سيراتو
زي برضو اللي بيجيب إي كلاس مش حيقارنها بكامري او اكورد .. ده بأعتبار انهم موجودين اساسا
مش كده برضو لا ايه
لو بالدراسه و تشغيل المخ فالموضوع مش اننا شعب استهلاكي هو ده اللي ادى لهيونداي قيمه
ولا اننا بنحاول نحطهم راس براس
لكن الفكره بمنتهى البساطه واحد معاه مبلغ × .. يجيب بيه عربيه ياباني ولا يجيب بيه كوري فئه اكبر او مواصفات اعلا ...
نفس السؤال نسأله للي بيجيب اوروبي مستعمل و يسيب الياباني الزيرو مع ان في ناس بتصر على مقارنه الياباني بالاوروبي زي ما في ناس بتقارن الصيني بالكوري ...
وبعدين يا باشا احنا تاعبين نفسنا ليه ... هو احنا لو اتفقنا ان هيونداي واخده شعبيه زياده عن حقها ده حيقلل مثلا من حجم مبيعاتها على مستوى العالم .. او لو حصتها في السوق المصري قلت من الربع ل 5% مثلا ان شعبيتها على مستوى العالم حتنهار
كله محصل بعضه ... احنا بس غاويين نتعب دماغنا و نثبت اننا على حق حتى لو كان العالم كله بيقول كلام تاني ptmnlo123per1106

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 22-10-2009, 12:36 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

وانا لما باجى اقارن ماليش دعوة انا بقارن الفئة من غيرالسعر انما بحجم الموتور والعربية يعنى الالنترا توازى اللانسر من اتكلم بقى فى اداء مش ذنبى ان العمالة الكورية رخيصة بس الاساس انى بنافس فى نفس الكاتيجورى وبحاول اخد ماركت شير من اللانسر وللعلم انخفاض الاذواق للناس جميعا وانا منهم سببه المستوردين وده ادى الى تاثر السوق ورغبته فى الكماليات على حساب الاساسيات ولو هى امكانيات يبقى احنا ليه رفضين الصينى ده مافيش فيه غير الامكانيات وبس وليه نثبت لبعض ليه مايكنش الهدجف الحوار ومعرفة فكر الناس التانيين ومش لازم كل واحد يقنع التانى والنقاش لايفسد للود قضية

وكمان انا ليا استفسار انا ماشفتش على سايت هوندا ان فيه سيفيك 1600 خالص كله 1800 وده واقعى عشان يدى 140 حصان لكن 1600 و140حصان مش عارف كتير وبصراحة انا متحير من الموضوع ده جدا مش حاسس انها فعلا 1600 وللعلم انا سقتها اكتر من مرة

التعديل الأخير تم بواسطة بدر بسيونى ; 22-10-2009 الساعة 12:42 AM