العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 26-03-2011, 01:52 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان كشكاي

التيجو هي بالضبط الراف 4 من حيث الحجم و الشكل و الصالون
سعرها اعلى فئه 2000 سي سي اوتوماتيك ب 105 موديل 2011
2000 سي سي مانيوال + فتيس غرز ب 110 موديل 2011
سمعت ان كان فيه عرض على ال 2000 مانيوال + فتيس غرز موديل 2010 كانت بحوالي 95 الف بس مش عارف لسه مستمر واللا لأ
انا معجب بالتيجو - بس لا أؤمن انها اوفروود بجد
يعني حتى لو اشتريت ال 4*4 منها متحاولش تدخل بيها صحراء و غرز بجد لانها حتغرز حتغرز
قديم 26-03-2011, 02:10 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute

لو بعدنا عن الاختيارات شوية و قلنا مثلا
شيفروليه كابتيفا
دفع رباعى و محرك 3200 سى سى و قوية جدا و عائلية و سعرها فى مصر 231 جنيه على ما اعتقد ...
قديم 26-03-2011, 02:12 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

الكابتيفا في مصر ب 285 الف يا بطل
قديم 26-03-2011, 02:14 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

الكابتيفا في مصر ب 285 الف يا بطل
شكرررررررا بجد لانى و لله ما كنتش عارف سعرها بس ده ما يمنعش انها عربية حلوة
قديم 26-03-2011, 02:16 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

رانجلر 2010 ب 249 الف
رانجلر 2011 ب 269 الف بس ميزتها تابلوه بشكل احدث و كماليات اكثر
الرانجلر في السوق حاليا كلها 4 باب محرك 3.8 لتر 6 سلندر

أنا لا أرجح الرانجلر خالص أولا لإرتفاع السعر بجاب إني مش دا الي أنا عايزه من العربية انا مش عاير عربية أوف رود قوية (لا أنا محتاج عربية عائلية واسعة من الداخل أحس فيها بالفخامة وفي نفس الوقت تكون قوية على الطريق لوحبيت أركن فوق رصيف ماشي لو ماكنتشي دفع رباعي مش مشكلة احترم نفسي وخلاص ياعني هوا الي بيركن جنب الرصيف كان وحش ياعني)

بس كده ممكن تدخل النيسان اكس ترايل في الحسبان - سعرها حاليا اعقد 225 الف لان عليها عرض موتور 2500 سي سي قطع غيارها متوفرة و رخيصه - و فل اوبشن بجد يعني فيها كل الكماليات
عيبها الوحيد انها نزل منها بره شكل جديد و اللي في مصر الشكل القديم - لانها تجميع محلي

لا موضوع الإكس تريل دا كدة يتدرس بشوييش أولا الشكل القديم مش وحش (على الأقل بالنسبالي) ثانيا السعر هوا الي محتاج دراسة بس لما أبقى الاقي حاجة تانية تتقارن معاها. أنا شيفها الإختيار الأوحد حتى الآن.

تويوتا راف 4 مش متأكد من تفاصيلها للاسف بس انا اعرف انها في منها محركين 2 لتر و 2.4 لتر سعرها اعتقد من 230 الف - 280 الف جر رباعي مستمر - يعني مش فتيس غرز
أنا مش مشكلة قوي بالنسبالي حكاية فتيس الغرز بس الي يهمني السعر بالنسبة للفئات المتوافرة من العربية في السوق. لو حد من الأعضاء يقدر يوفرلنا معلومات عن العربية دي ياريت.

التيجو هي بالضبط الراف 4 من حيث الحجم و الشكل و الصالون
سعرها اعلى فئه 2000 سي سي اوتوماتيك ب 105 موديل 2011
2000 سي سي مانيوال + فتيس غرز ب 110 موديل 2011
سمعت ان كان فيه عرض على ال 2000 مانيوال + فتيس غرز موديل 2010 كانت بحوالي 95 الف بس مش عارف لسه مستمر واللا لأ
انا معجب بالتيجو - بس لا أؤمن انها اوفروود بجد
يعني حتى لو اشتريت ال 4*4 منها متحاولش تدخل بيها صحراء و غرز بجد لانها حتغرز حتغرز
مش مشكلة قوي بانسبالي إذا كانت هتغرز ولا لأ قد ما هيا المشكلة أصلا في إنها صيني (زي ماتقول عقدة الخواجة بس بالعكس).
أنا مش عارف أشكرك إزاي على إهتمامك بس بردو دا المتوقع من أعضاء مصر موتورز المحترميين.