العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 18-04-2013, 12:21 AM
islamhashem islamhashem غير متواجد حالياً

islamhashem is on a distinguished road
افتراضي رد: سبب رجة فى السيارة على السلانسيه

اتوجه بالشكر لكل اساتذتى الذين شاركونى باجاباتهم القيمة
مما سبق ممكن حصر المشكلة فى الكويل او سير الدينامو مش مشدود او صمام الآيدل

طيب لاحظت ايضا ان الرجة تزيد عند تشغيل التكييف كما ان اداء الباور غير جيد عندما اقوم بكسر الدركسيون لاقصى اليمين او الشمال اثناء الوقوف , هل يعضد ذلك من احتمال عدم شد سير الدينامو , مع العلم ان سير الدينامو هو على شكل حرف V وهو يحرك التكييف والدينامو والباور حسب علمى

مرة اخرى اشكر كل اساتذتى الذين شاركونى وسيشاركونى بالنصيحة
قديم 18-04-2013, 09:08 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

هل بتسمع صوت صفير زحلقة السير ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 18-04-2013, 03:09 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
معلش سؤال عداد الRPM بيكون على كام في السلانسيه
ممكن تكون الموتور عدد لفاته منخفضه وعايزه تعلى شويه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 19-04-2013, 12:36 AM
R9 TL R9 TL غير متواجد حالياً

R9 TL is on a distinguished road

شد بس سير الدينامو وساعتها المشكله حتنحصر بنسبه 80% لو مطلعش العيب منه ولما تخش على الصنايعى قولله عاوز اشد سير الدينامو عشان ميحورش عليك ويقولك فتح ونصب مع احترامى الكامل لكل الصنايعيه والفنيين بس فى فئه لا ترقب فى صاحب العربيه إللا ولا ذمه خصوصا لو بى ام دبليو وربنا معاك ويملاها بركه انشاء الله
قديم 19-04-2013, 12:43 AM
R9 TL R9 TL غير متواجد حالياً

R9 TL is on a distinguished road

سير الدينامو لما يبقا مش مشدود يخلى شحن الدينامو ضعيف وبالتالى كهرباء الموتور تبقا مش مضبوطه وبالتالى الاحتراق ميبقاش نتظم وبالتالى اداء الموتور يضعف ويتبرجل وبالتالى طلمبه الباور اداءها يضعف لانها بتاخد قوتها من الموتور وقيس على كدا اى حاجه معتمده على الموتور فاداءها زى عداد ال ار بى ام مثلا والله اعلم وعلى فكره انا بشكرك على ذوقك واسلوبك بس انا مش استاذ ميكانيكا ولا حاجه ولا حاجه انا صاحب عربيه زيى زييك بس المواقف والظروف خلتنى اعتمد على نفسى اكتر ما اعتمد على الصنايعى واشتغل بايدى فالعربيه وكدا وكلنا فمركب واحده