العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 12-05-2012, 03:17 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

اليكم بشرى خير اول مولد عربى يعمل بالهيدروجين
مع العلم صاحب الموضوع عامله كالاتى
جاب محلول صودا كاويه وحط فيها ورق الومونيوم و طبعا كان نتيجة التفاعل غاز الهيدروجين واستخدم بالونه لحفظ الغاز وبعد كدا استخدم خرطوم و فتح المحبس اللى جاى من البلونه وولع النار وكانت النار بلون احمر وده معناه ان الغاز اللى كان طالع من التفاعل ليس الاكسجين فقط ولكن الهيدرواكسى يعنى غاز الاكسجين مع الهيدروجين وبعد كدا راح جايب الخرطوم بتاع الغاز و دخله على كربراتير مولد كهرباء وشغله وفعلا اشتغل بس للحظات الى ان فضيت البالونه تماما من الغاز وبصراحه تجربه مفيده جداااا

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 12-05-2012, 03:23 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيتم البدء ان شاء الله فى عمل مشروع انتاج الهيدروجين من الماء فهل من مساعد

الرابط

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 12-05-2012, 03:41 PM
cars admire
Guest

حصرى متصدقش غير نتائج تجاربك انت فقط بنفسك !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

الف شكر لتشجيعك يا استاذ حازم وادعيلنا ربنا يوفقنا

وطبعا مش عارف اشكرك ازاى يا استاذ كارز ادماير على مجهودك الجبار وبصراحه اخر فيديوهات كانت اكثر من رائعه و ان شاء الله النهارده هنزل اخد البطارية من الراجل بتاع البطاريات و المياه ولكن فيه حاجة دلوقت مش فاهمها الشرائح الموجوده فى البطارية انا طبعا هشيلها وهرميها وهجيب شرائح اخرى بدلا منها حضرتك اجيب شرائح ستانلس ستيل وتبقى فى حدود سمك اد ايه

وعموما يا استاذ كارس ادمير

زى ما انا قولت انا دلوقت فى المرحلة الاولى من المشروع
وهى مرحلة (صنع الخلية القادرة على توليد الهيدروجين)
فلو عرفنا ازاى نعمل ديه مظبوط وان شاء الله هنعملها هيبقى بعد كدا كله سهل بامر الله
بس طبعا عاوز اعملها ان الامان بتاع التشغيل بتاعها يوصل لحد كبير لانى الى الان بتواجهنى مشكلة ان الغاز الناتج هو مزيج الاكسجين والهيدروجين
فيه حاجه بتقول ان الماء لما هيتفكك هيبقى على الشرائح السالبه بيطلع منها اكسجين فقط و الشراح الموجبه اكسجين فقط وان احنا لازم نعمل حاجه بحيث يبقى طالع من الخلية فتحتين
فتحه للهيدروجين فقط

واخرى للاكسجين فقط وانا هبقى احط مشاركه لواحد عمل كده فالبطارية انفجرت منه وبصراحه مش عارف هل بيقول كده لانه عاوز يخوفنا ولا بيقول كده علشان فعلا صادق وربنا ييسر لنا الامور ان شاء الله
متصدقش غير نتائج تجاربك انت فقط بنفسك !!!
شرائح ستانلس ستيل كل ما كانت رفيعة ومنتشرة كان افضل من السميكة
القليلة !! نظرا لعوامل كتير جدا منها الجهد الكهربى المستخدم وسهولة ويسر مروره فى الالواح من عدمها وكمية التواجد للماء بين تلك الالواح !لتسهيل التفاعل!

قديم 12-05-2012, 05:05 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute
افتراضي رد: متصدقش غير نتائج تجاربك انت فقط بنفسك !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

متصدقش غير نتائج تجاربك انت فقط بنفسك !!!
شرائح ستانلس ستيل كل ما كانت رفيعة ومنتشرة كان افضل من السميكة
القليلة !! نظرا لعوامل كتير جدا منها الجهد الكهربى المستخدم وسهولة ويسر مروره فى الالواح من عدمها وكمية التواجد للماء بين تلك الالواح !لتسهيل التفاعل!

استاااااااااااذ:06A7D5~13 2:

قديم 12-05-2012, 05:51 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: متصدقش غير نتائج تجاربك انت فقط بنفسك !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaabas مشاهدة المشاركة

استاااااااااااذ:06A7D5~13 2:
:1281F1 ~121: