العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 26-04-2009, 06:10 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النصب العلنى فى توكيل شيرى CIG

كان المفروض ترجع لهم التوكيل تاني و تشوف رأيهم ايه

حـازم خـضـر

قديم 28-04-2009, 02:24 AM
الصورة الرمزية seracomp
seracomp seracomp غير متواجد حالياً

seracomp has a spectacular aura aboutseracomp has a spectacular aura about

السلام عليكم
اولا انا شاكر مروركم الكريم
بصراحه يا جماعه انا دمى محروق وحاسس انى ها اطق ولن ينفع فى ذلك كلمات العتاب من نوع احنا آسفين ودى غلطه والكلام اللى لا يودى ولا يجيب من نوع الضحك على الدقون انا نفسى لو اى حد من حضراتكم يفيدنى قانونا ازاى اقدر اتعامل مع اللصوص دول لو سرقونى تانى لانى نفسى ان الدوله تجيب لى حقى من النصابين دول وغيرهم واظن احنا كلنا فى الهوا سوا فى موضوع نصب التوكيلات وانا باقترح اننا نعمل فى المنتدى باب قانونى يشرف عليه اهل الاختصاص من القانونيين لتعريفنا نعمل ايه فى المواقف اللى زى دى وفين حمايه المستهلك اللى بنسمع احيانا عنها عنوانهم ايه بدل ما الواحد يحس بالقفا ومايعرفش ياخد حقه آسف للأطاله اعذرونى تحياتى للجميع
قديم 28-04-2009, 02:26 AM
الصورة الرمزية seracomp
seracomp seracomp غير متواجد حالياً

seracomp has a spectacular aura aboutseracomp has a spectacular aura about

وعلى فكره الشاى والقهوه كمان عندهم بندفع تمنه مع البقشيش والله
قديم 28-04-2009, 04:02 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

كان من حقك تجيب الزيت معاك وهما بس يغيروه التوكيل من حقة (وديه فيه خلاف برضو) انة يفرض نوع زيت معين لكن الاصح انة يحدد مواصفة الزيت مش نوعة لكن على اى حال مش من حقة انه يفرض عليك تشترى الزيت من عندة وممكن تجيبة بنفسك وهما يغيروه وتتاكد من تغييرة بنفسك بالكشف عليه

التوكيل ده او توكيل تانى صعب يسمح للناس كلها انها تخش الورشة اثناء الصيانة بعض التوكيلات بتصمم مراكزها بحيث غرفة انتظار العملاء تبقى مطلة على الورشة وبكده توفق بين رغبة العميل فى متابعة عربيتة وبين انها تنظم العمل فى الورشة

لكن دايماً من حقك تبص على العربية بعد ما تطلع من الورشة وتتأكد من كل حاجة فى العربية وتجربها مع مهندس الاستقبال قبل ما تمضى بالاستلام

عامة حضرتك لازم تمضى على مقايسة الاصلاح لو فيه حاجة اكتر من الطبيعى (اقصد بالطبيعى اجراءات الصيانة الدورية)
وبعد ما تمضى على المقايسة من حق التوكيل مطالبتك بمبلغ الاصلاح المحدد فى المقايسة بعد انتهاء الاصلاح ومن حقك تمضى بالاستلام او تعترض على الشغل اللى تم فى العربية

كمان من حقك تطالب بقطع الغيار التالفة

ومهم تقرء كل حاجة مكتوبة فى المقايسة اللى حضرتك بتمضى عليها او الفاتورة بتاعة الاصلاح او الصيانة الدورية

وامضاءك بالموافقة على الفاتورة يعنى اقرارك باستلام العربية واستحقاقهم لمبلغ الفاتورة

فى حالة تعرضك لاى تلاعب او انكار لحقوقك قم بعمل محضر فى الشرطة ضد مركز الخدمة مع تقديم ما يثبت دعواك بالمستندات وقم بابلاغ جمعية حقوق المستهلك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-05-2009, 12:43 AM
humhum humhum غير متواجد حالياً

humhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nice

أرجوك
تروح لهناك
وتعمل مشكله ع الموضوع ده
وانت هناك اطلب 122 النجده
واطلب حد يجيلك
واعمل اثبات حاله

والبوليس ح يصدقك انت ، لأن انت اللي طالبه
وح يسمعوا كلامك وينفذولك اللي انت عايزه

ح تخليهم في التوكيل زي الفيران
وتأكد ان النجده لازم تيجي
ومتمشيش من هناك قبل ما تذل انفاسهم

تعرف تبقى غلس وتبت ومقرف لمدة ساعتين ؟؟؟؟
انت بتعمل ده عشان ربنا اولا
وعشان الإنسان اللي عمل معاك كده حرامي ونصاب ومعندوش ريحة الأخلاق
وبعدين انت عندك ايه تخسره ؟؟؟؟

خلي مطلبك محدد
1) تسترد فلوس الزيت والفلتر اللي شفطوهم عليك
2) الشخص اللي نصب عليك لازم يترفد

واتنك عليهم على قد ما ربنا يقدرك
( تكبرك على اهل الكبر صدقه ) فما بالك اهل السرقه ؟

لو فرطت في حقك
يبقى بتساعد الأشكال دي انها تفضل موجوده وسطيناptmnlo123per144