العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 25-07-2011, 04:01 AM
الصورة الرمزية MANDO09
MANDO09 MANDO09 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سعيد
التخصص العملى: طالب هندسة معمارية
هواياتي: القراءة

MANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud of
افتراضي على الرغم من ان ربنا ستر مصممين على بيعها

سلام عليكم يا اعضاء المنتدى العظيم
هحكيلكم على حاجة حصلتلى من يومين ثلاثة
كنت ماشى بالعربية ومعايا والدى ووالدتى انا من حلوان اصلا كنت رايح العمرانية فى الجيزة المهم ان انا كنت واخد اوتوستراد ونازل من عند الحتة اللى بين الجبلين دى وطاير على 130-140 وقدامى مقطورة زى الفل واللذيذ فى الموضوع انى قاعد اقلبله نور علشان يعدينى ...... فجأة حصل اغرب موقف فى حياتى لقيت العربية بتطلع شرار من الكبوت والعربية هدت ..... وانا مش واخد بالى انها بطلت ... غير لما جيت ادوس فرامل ولقيتها محجرة استوعبت على طول المشكلة انى كنت ماشى فى اقصى اليسار ...... أول ما استوعبت الموقف قمت مدى اشارة يمين وبصيت طبعا على مراياتى ومن ستر ربنا كان الأوتوستراد رايق أوى وماكانش فيه حاجة جاية لغاية اما قمت راكن وكل ده والكبوت بيطلع شرار ومقلكوش الحاجة كانت عاملة ايه
المهم نزلت افتح الكبوت لقيت شرار طالع من البطارية ولا كأنى عند حداد بيلحم ..... أول حاجة جت فى بالى قلت يمكن الغطا بتاع قربة المياة ضرب فدلق ماء على البطارية فعملت كدة ..... دققت واكتشفت الهبل اللى حصل فى العربية
فيه حتة حديدة هبلة كدة بتبقى ماسكة البطارية ومثبتاها اللى حصل انها اتخلعت وجت على قطب من اقطاب البطارية فحصل اللى حصل ..... قمت انا بكل بساطة شايل الحديدة وكدة كدة البطارية مبيتة فى مكانها يعنى ثابتة مش محتاجة حتة الحديدة الهبلة دى وقمت رميها فى شنطة العربية وقمت مدور العربية دارت زى الفل .... بس والدى ووالدتى قاعدين يتحايلوا عليا ارجع البيت والحاجة تقولى ابوس ايدك لف وارجع وانا دماغى والف جزمة انى لازم اكمل المشوار .... علشان عايز اثبتلهم ان العربية سليمة اصلا ولا فيها اى حاجة .... المهم قمت مكمل طريقى ومقلوش الحاجة قاعدة ورا وخلصت المصحف كله قراية .... وانا مش هاممنى ورحت لغاية العمرانية قضينا مشوارنا ورجعنا وجريت برده على 130 وانا راجع ومفيش حاجة بس الوالد والوالدة قاعدين ساكتين طول الطريق لغاية لما رجعنا حلوان وأول ما طلعنا البيت لقيت الضرب نازل من كل حتة
انت بتستهبل مش قولنالك ترجع ومش عارف ايه ...... وانا احلفلهم ميت يمين ان العربية تمام و100 * 100 لا حياة لمن تنادى واللى طلع عليهم احنا اتشائمنا من العربية دى ... شوفلها بيعة ..... وانا ياجدعان ابوس ايديكم العربية بقالها سنة معانا نبعها بعد ماظبطناها ..... وانا بينى وبينكم مكنش فى دماغى بيع العربية خالص غير فى حالة واحدة انى ابدلها بحاجة فرنساوى ..... هى دى الحالة اللى ممكن فيها بس ابيع عربيتى ..... معلش انا طولت أوى بس عايز حد من شباب المنتدى العفاريت يقولى اقنعهم ازاى بان العربية كويسة لأنى مش عايز ابيع دلوقتى لأنى كدة كدة ناوى على لوجان ان شاء الله بعد سنة كمان ...... أعمل ايه بقى ..... مستنى نصايحكم ؟؟؟
قديم 25-07-2011, 05:43 AM
ayman goda ayman goda غير متواجد حالياً

ayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to behold
افتراضي رد: على الرغم من ان ربنا ستر مصممين على بيعها

الف سلامه عليكم جميعا امسك فى عربيتك واوعى تفرط فيها
طالما انت فاهمها وهى فاهماك==علقه تفوت ولا حد===========
قديم 25-07-2011, 05:56 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

متزعلش منى انا اسلام ابنى لو عمل زيك انا هخلية يبيع العربيه ويركب المترو مش يغيرها بس

فاحمد ربنا انهم عايزين يغيروها بس

يا راجل حرام عليك ده انت اديتهم حصة رعب مركزة على مدى ساعة وزيادة وكمان بتجرى تانى فوق 120

بصراحة حرام عليك بجد انا اصلاً بموت فى الجرى وبجرى فعلاً بس عمرى ما بجرى وانا معايا حد وخاصة اهلى وعيالى

الف سلامة عليكم اهم حاجة والحمد لله انها جت على قد كده و انا شايف ان انت اللى محتاج حد يقنعك تبطل تهور فى السواقة الاول والوالد والوالدة بعدها هينسو اللى حصل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-07-2011, 05:57 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ياريت تقراء الموضوع ده

بتحب السواقة بسرعة ؟؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-07-2011, 06:01 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

الف سلامة عليك وعلي الحاج والحاجة والحمد لله انها حاجة بسيطة
هي المشكلة انك بس ضغط علي اعصابهم شوية
كان مفروض
طالما هم كانو خايفين اوي كدة يعني وقفت بالعربية وركبت تاكسي بدل الرعب اللي هم عاشو فيه دة
خصوصا ان الاهل لما بيكبرو قدرتهم علي تحمل الاخطار وخوفهم من اي مشكلة بيزيد جدا
ودة اللي خلاهم لما ترجع البيتمن كتر التوتر
عموما حصل خير
بس هي كان حصل منها حاجه قبل كدة يعني خلتهم متشاءمين منها؟
خلي ميكانيكي يشوفها(كدة كدة للاحتياط برضة) واقنعهم انه شافها وقالك ان دي حاجه مش مهمة خالص وان الموضوع عادي وبيحصل وان هو شاف العربية خلاص
لانه كان عيب بسيط (ودي حقيقة)
وان اد اية انت بتخاف عليهم اكتر من نفسك انت شخصيا ومستحييييييييييييل تركبهم عربية او تعرضهم لاي مشكلة او خطر لانك بتخاف عليهم ومع الوقت والتجارب هينسو (بس بصراحة هياخدو وقت شوية - انت خوفتهم اوي-) اصبر انت بس شوية ومتستعجلش ربنا يحفظلك الوالد والوالدة

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم