العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 31-12-2011, 10:21 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of
افتراضي رد: لكى تجعل عربيتك مصفحة !!! احلم بالتثيت

انا معاك فى الموضوع انه مفيد بس عاوز تفكير عميق وللاسف الناس اللى علقت على الموضوع كلهم قالوا لا وخلاص وقفلوا الدنيا الراجل عاوز يفكر شوية لحماية البودى البلاستيك اللى موجود فى اغلب السيارات الان يعنى مثلا فيها ايه لو الاكصدام كان صاج خفيف موش بلاستيك على الاقل ممكن يروح لسمكرى ويعدلة تانى لكن العربيات الحديثة كلها لو الاكصدام حصلوا حاجه بتلحم الجزء المكسور وترشة وتمشى بيه او تشترى اكصدام جديد وخلاص وطبعا ده مكلف جدا

والامان فى العربيات موش بيتحسب بالصاج خفيف وال ثقيل وطبعا الصاج الثقيل افضل والدليل على كده ان العربيات الغاليه زى البى ام دبليوا والامريكانى الغالى كلهم لسه شغالين بالصاج الثقيل ممكن يكون خف شوية لكن لو هنقارنه بالصاج بتاع العربيات الاسياوى هتلاقوا ان الصاج الامريكانى افضل واقوى بكتير واللى موش مصدق يفتح اى فيديوا فيه فلم اجنبى اكشن ويشوف العربيات بيتعمل فيها ايه فى الفلم ولسه ماشية وماسكه نفسها لكن لو الفلم متصور بعربية لانسر مثلا وال هيونداى وال اى عربية فيبر من الموجود فى السوق المصرى مكنتش هتستحمل اكتر من 5 دقائق من اول الفلم ههههههههههه

الامان = صاج قوى وحزام امان وكراسى صالون كبيرة ومتينة وزجاج مبطن + اير باج فى كل مكان فى السيارة .....
لكن لو الصاج تعبان زى اللى موجود هنا فى مصر يبق الله يرحمك ويحسن الليك يعنى انا حتى الان مشوفتش اى حادثة على الطريق بعربيات حديثة وطلع منها احياء كلهم بيموتوا ولا حول ولا قوة الا بالله
زمان لما العربية كانت بتتقلب كان ممكن تلاقى اللى جواها لسه عاييش لكن الان بالعربيات ام صاج ورق دى لما بتتقلب السقف بينزل على الناس من اول قلبة وبيموتهم

اما عن فيديوهات الحوادث ده كله كلام هجص علشان الشركات تعرف تبيع لكن الحقيقة مره وصعبة واللى عاوز يشوف فيديوا عن اختبار حوادث لعربية معينة ينزل ويدور فى الاقسام بتاع الشرطة على الحوادث ويسأل عن نوع العربية واكيد هيلافقى نفس النوع عمل حادثة ويشوف بنفسة فى المحضر كام واحد عاش بعد الحادثة وساعتها هو ده الواقع

قديم 01-01-2012, 01:04 AM
agamesta agamesta غير متواجد حالياً

agamesta is on a distinguished road

ياريت لو الافكار التانيه من النوع ده ماتفكرش احسن
قديم 29-02-2012, 03:30 AM
hh_2k hh_2k غير متواجد حالياً

hh_2k is on a distinguished road

السلام عليكم
اولا نشكر الاخ صاحب الموضوع انه فكر بغض النظر عن النتيجة بتاعة فكرتوه
ثانيا حصل خلاف بين بعض الاعضاء حولين تخيف صاج ودعامات العربية في تصنيعها صح ولا غلط والخلاصة في وجهة نظري انه صح انه يخفف علشان زي ماقال احد الاخوة لو العربية قوية جدا وحصل ارتطام شديد معظم تاثير الصدمة هيكون على جسم الركاب لانهم اضعف شيء في جسم العربية فـ (هيفرتك) الناس اللي جوا لذلك لازم تخلي اجزاء السيارة الخارجية المعرضة للحادث فيها شيء من المرونة عشان تمتص اكبر جزء ممكن من الحادث
ولكــــــــــن كل شيء بحدود ولازم يكون مدروس كويس في مرحلة التصميم (يعني مش يخفف الوزن والصاج بهبل) لانو لو خف زيادة عن اللزوم هيبقى زي ما قال الاخ اللي بيقول على السيارات الاسيوية ضعيفة جدا وفبرات في الحوادث ما بتحميش الناس خالص
وده اللي بتعملو الشركات المحترمة فعلا اللي عربياتها غالية زي مرسيدس وبي ام انهم بيخلوا جسم العربية مصمم انو يتكسر في الحوادث بقدر معين بحيث انه يحميييييييييييي الركاب مش يتكسر وخلاص والركاب يموتو زي العربيات المعفنة
وبالنسبة للاخ اللي بيقول اختبارات التصادم دي كذب وروح شوف الحوادث طبعا مع احترامي له بس انا مختلف معاه
يا اخي الفاضل هما بيحددو مقدار معين من القوة يجب على السيارة انها تتحملو في الحوادث بدون اصابات وهو المقدار المعقول او الاكثر شيوعا في الحوادث
اما اذا كانت الحادثة الفعلية اكبر من المفترض هما هيعملو ايه؟ هتقولي يزودو قوة العرية شوية - طيب ولو الحاثة اكتر شويتين يزودو كمان شوية ولو الحادثة اكبر 3 شويات .............. مش هنخلص
مش مفترض انو يصمم عربية ممكن القطر مثلا يعدي عليها ومايحصلهاش حاجة
كمان لو صممها كدة هتكون غالية جدا في تصنيعها فهيكون سعرها غالي جدا جدا جدا
على قكرة والله مش بقول كدة دفاع عنهم ولكن هما فعلا بيفكرو كويس وبيصرفو كتير على ميزانيات الابحاث والتطوير
قديم 29-02-2012, 03:47 AM
hh_2k hh_2k غير متواجد حالياً

hh_2k is on a distinguished road

استكمالا للكلام السابق
بالنسبة للاخ صاحب الفكرة بقولو ان صعب جدا تنفيذها (والله لا اقصد التثبيط اوالتخذيل ولكن هذا ما اعتقده وقد يكون صحيح وقد يكون خطأ)
ليه صعب؟ عشان هناك تكلفة لعمل التطوير وكمان المفروض انك تختبره وعشان تختبره لازم ظروف زي الحقيقية زي الي بتتعمل في اختبارات السلامة
او على الاقل سوفت وير يعمل محاكاة - simulation- للواقع على الكمبيوتر وده (اذا كان موجود منه فعل ) مش هتلاقيه الا عند مراكز اابحاث بتاعة الشركات الكبيرة اوي ولو انت ما اختبرتش نتيجة شغلك يبقى غيرمؤتمن ابدا لانك ساعة الحقيقة ممكن يضر مش يفيد - زي ما قال احد الاخوة الحديد اللي كنت عايز تركبه ممكن في الحادثة يدخل صالون العربية ويموت الناس
ولكن في الاول والاخر جزاك الله خير على انك بتحاول تفيد الناس
واعذروني على الاطالة في (الخواطر) اللي بقولها دي
شكرا
قديم 11-03-2012, 09:50 PM
الصورة الرمزية mohyport
mohyport mohyport غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

mohyport is on a distinguished road

فكره جميله فعلا