العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 16-08-2010, 04:28 PM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of
افتراضي رد: هل تريوس 99-2000 بتقلب على الطريق

وحضرتك طيب وبالف صحة وسلامة
قديم 19-08-2010, 03:35 PM
yaso12 yaso12 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

yaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to behold

كل سنة وانتم طيبين جميعا ، اما معايا تريوس موديل 99 مانوال ورأى فيها انها عربية فوق الممتازة من كافة الجوانب
1- تكييف يابانى 10/10
2- استهلاك بنزين جيد جدا
3- دفع رباعى دائم مع محول عزم كهربائى وده بيساعد على ثبات العربية بشكل كبير .
4- بها كماليات اساسية فى كافة موديلاتها وهى التكييف والباور والمريات الكهربائية والزجاج الامامى كهربائى وكاسيت بعدد اربع سماعات وسنتر لوك .

وعلى فكره سحب العربية رائع جدا كونها 1300 سى سى ودفع رباعى اما على السرعات فانا جبت بيها 155 كم وكانت على آربى ام 6 مع العلم ان الرد زون يبدأ من 7 حتى 8 وكانت راسية تمام جدا على الارض مع الحرص كل الحرص فى اتخاذ اى ملف على سرعة عاليه او بشكل مفاجىء وقاصى .
اما الناس اللى اشتكت من عدم الثبات على السرعات فى الغالب ان المساعدين او الكاوتش بتاع العربية مش حلو .
- العفشة فعلا ناشفة شوية وده اعتقد انه ضروى لثبات العربية نظرا لعرضها الصغير فى مقابل الارتفاع.
- المساحة الداخلية جيدة جدا فى الامام وضيقة فى الخلف يعنى لو اثنين ورا يبقى حلو ثلاثة بالعافية .
- قطع الغيار متوفرة وسعرها عادى جدا ولم الاحظ حتى الان مسألة غلو اسعارها عن باقى السيارات اليابانى وانا شخصيا بتعامل مع ثلاثة محلات هم الفاروق فى باب اللوق وجمال انيس فى شمبليون والسرساوى فى ميدان الدقى .
وفى النهاية وارجو ان يكون تقريرى مفيد ووفقق الله
قديم 06-10-2010, 02:41 AM
راجي عطف الرحمن راجي عطف الرحمن غير متواجد حالياً

راجي عطف الرحمن is on a distinguished road

مشكورين اوووووووووووووووووووووووو وووي
قديم 01-11-2010, 01:51 AM
moumen2010 moumen2010 غير متواجد حالياً

moumen2010 is on a distinguished road

السلام عليكم يا اهل الخير
ممكن اى من الاخوه يساعدنى فى الحصول عل راداتير تيريوس 99 علشان انا اتصلت بالتوكيل وقالى ان السعر 2500 ومش موجود بس بصراحه انا لما عرفت السعر كرهت العربيه بجد لان الواحد بصراحه مش ناقص
واتمنى انكم تدلونى على المكان اللى الاقى فيه راداتير معقول بسعر كويس لانى من صعيد مصر وبصراحه مش بعرف اماكن كتير فى مصر
الرجاء من اى حد يعرف من اين اجد الراداتير يدلنى ولكم الشكر
انا فى انتظار حضراتكم
وناسف للازعاج
وشكرا
اخوكم مؤمن
قديم 08-11-2010, 02:32 PM
zizi zizi غير متواجد حالياً

zizi is on a distinguished road

مرسى على المعلومات دى انا لسه جايب عربية تريوس من يومين وكنت بسمع انها ممكن تتقلب بسرعة وكنت خايفة دى اول عربية لى وحبها عشان عاليه على الارض وعن العربيات اللى بجانبك ومحدش يكشفك زى العربيات الوتيه و كفاية ان فى مميزات حلوة وشابابيه يعنى مش عايز عائلة لان هى فعلا 2 وراء فقط الصالون صغير بس اللى مضيقنى زر الانتظار فى مكن غير مناسب كانو حتو فى التبلوه مش وراء كده صح , ربنا يحفظ عليها ويباركلى فيها هى مو99
شكرا

الكلمات الدليلية
سيارة تريوس